Bukefalos 28 år!

Lära hästen gå i form?

@Fridi

Inte för att vara besserwisser eller komma med kritik. Du säger att du kan rida en utbildad häst i form men har ganska dålig koll på vad det är och hur du gör. För mig låter det som att du faktiskt inte kan utan att hästen kan och gör så mycket den känner för när du rider. Inget ont i det, men stegen för att kunna rida en häst korrekt inbegriper också förståelse om hur man gör, vad man gör och vad som är målet, åtminstone i viss utsträckning.

Det du kan göra själv är utifrån din kunskap rida hästen så väl du kan. Man kan börja med enkla saker som att bestämma exakt var hästen ska gå, mitt i vägen höger eller vänster. Du behöver jobba lösgörande det kan vara allt från klättring och rida framåt i trav, lära hästen flytta undan för skänkeln (kan göras från marken), göra halt (också från marken), rygga, fatta galopp på kommando från alla gångarter mm. Gör man rätt så börjar vanligen hästen att söka en mer dressyrmässig form men utan tränare blir det svårt. Man lägger sig till med olater mycket snabbt.
 
Måste också tilläggas att med en häst av nordsvensk/ardenner som denna, krävs det rätt mycket för att veta när hästen jobbar rätt. Det går ju inte att "dra ner" huvudet i en låg form, eftersom atlaskotan m e m kommer att kväva hästen om man inte förstår hur grövre hästar fungerar.

TS - rid rakt ut rakt fram i skogen till du hittar en duktig tränare som kan hjälpa er. Utan rätt kunskap kan det bli mer skada än nytta att försöka rida hästen "i form".
 
Jag utbildar mycket hästar och rider främst unghästar. I början går alla i en fri form och försöker balansera sig själva och ryttaren så gått de kan. När de sen hittar balansen, blir mer lösgjorda och förstår de olika hjälper a så kommer formen "på köpet". Det är aldrig något jag tränar in.
Oftast börjar de söka stöd och söka sig fram och ned när de börjar lära sig att flytta sig för skänkeln korrekt. Jag tränar alltid in det från marken först och sedan uppsuttet. Tänk hela tiden att hästen ska bli mer lösgjord och inte "gå i form". Läs på lite om utbildningsskalan , den brukar jag ha i bakhuvudet när hästen har förstått hjälperna och ska vidareutbildas.
Som många har skrivit så är tränare att föredra. Får man fråga varför du inte hade den möjligheten just nu? :)
 
Det allra bästa är att ta hjälp utav en tränare. Risken är att du försöker dig på något som blir fel och gör hästen förvirrad. Bättre att göra rätt från början. Jag satt också och googlade en hel del men lärde mig efter alla lektioner för min tränare att praktiken är 100 gånger bättre är teoretiskt. Teoretiska saker är bra till viss del men eftersom att du har en hel del frågetecken så är det allra bästa att ta hjälp utav en tränare. Sen tycker jag, efter din beskrivning efter hästen att den överhuvudtaget inte ens är redo för att börja gå i form. Det är så himla mycket annat som behöver byggas och tränas upp. Formen kommer naturligt efter korrekt ridning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 663
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 614
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 010
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp