Bukefalos 28 år!

Lära hästen gå i form?

fridiz

Trådstartare
Hej! ;D
Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare tänkt mig en nättare ponny som åtminstone var grundutbildad i dressyr. Men det är en helt annan historia varför det blev just honom.

Han är 14 år och kan endast skritta, trava och galoppera rakt fram i skogen. Aldrig riden "ordentligt" utan gått som skogsmulle hela sitt liv.

Själv är jag rätt intresserad av dressyr och skulle gärna se att vi då och då skulle kunna rida något dressyrpass tillsammans.
Jag har börjat träna att han ska flytta för skänkeln, vilket funkar jättebra. Sen för att få honom jobba mer med rygg och bakdel har jag klättrat mycket med honom och gått på mindre stigar över stock och sten. Han har vääldigt mycket motor!

Men skulle vilja att han kan gå i form, så att han bygger rätt muskler - eftersom han var helt omusklad när han kom har jag liksom chansen att "börja om" och se till att han bygger rätt muskler från början.
Men hur ska jag få honom att förstå? Hur lärde ni era hästar att gå i form? Borde man ta hjälp av någon slags hjälptygel? Har testat att försöka samla honom i nedförsbacke, då han redan automatiskt trampar under sig, och då sänker han sig och går i en låg form. Berömmer då mycket för att få honom att förstå att det är där han ska gå. Men sedan när vi kommer ut på jämn mark, och jag gör likadant blir han ett frågetecken igen.

Ja som ni nog förstår har jag inte utbildat någon häst så innan. Är inte helt okunnig men jag är van vid att rida hästar som redan kan.

För tillfället har jag inte möjlighet att ta hit en tränare.

Tacksam för svar :D
 
Orutinerad ryttare gör sig bäst på rutinerad häst och tvärtom. Du lär inte en häst att gå på tygeln, det är ett resultat av korrekt ridning. Du aktiverar bakdelen, hästen höjer ryggen då kommer automatiskt hästen att sänka huvudet.
Du kan omöjligt hitta tips på nätet som lär dig rida.
 
Lösgörande arbete. Böj igenom honom ordentligt, med låg hand stretcha halsen så att han kan bita dig i tån (skritt). Volter, serpentiner, öka och minska volten (skritt, trav). Se till att han inte tappar bjudningen.

Om du försöker samla hästen innan den är lösgjord tappar den ryggen och knäpper av i nacken.
 
"Gå i form" är inget trick/konst man lär dem utan det är ett arbete man gör.
Jag rekommenderar att ta hjälp av en tränare så fort du har möjlighet och tillsvidare släpper du alla funderingar över "formen". Hästen du sitter på går i den form han klarar just nu. Han kan inte gå i en "dressyrform" då han inte är tränad för mer än att gå rakt fram just nu och har då formen för det. Formen är ett resultat av arbetet och kommer sekundärt.
 
Orutinerad ryttare gör sig bäst på rutinerad häst och tvärtom. Du lär inte en häst att gå på tygeln, det är ett resultat av korrekt ridning. Du aktiverar bakdelen, hästen höjer ryggen då kommer automatiskt hästen att sänka huvudet.
Du kan omöjligt hitta tips på nätet som lär dig rida.
Skulle inte vilja kalla mig "orutinerad ryttare", men visst orutinerad på att utbilda hästar.

Men som jag skrev, jag kanske hade önskat att ha en mer rutinerad häst. Men ville ge honom en sista chans då han skulle avlivas, som sagt en lång historia.
Hade såklart önskat att jag kunde ta hjälp av en tränare men nu är det inte möjligt.
 
Det är väldigt svårt att via nätet hjälpa någon. Har du ingen som helst möjlighet att få hjälp av en tränare? Inte heller längre fram? Hur länge har du haft hästen? Det tar ganska lång tid innan en häst som tappat mycket muskler är fit for fight igen. Om du inom en relativt snar framtid har möjlighet till tränare så skulle jag fortsatt med klättring och skritt i skog och mark
 
Min pålle är väldigt mycket lättare att få att arbeta i form på böjt spår så jag skulle föreslå detta, om du har möjlighet. Börja i skritt och öka sedan. En otränad häst har ju dock inte muskler att kunna arbeta i form särskilt länge varför det ju är bättre med kortare pass. Som någon annan sa så skulle jag inte heller fokusera allt för mycket på formen utan mer på att bygga muskler, fortsatt gå i backar och över stock och sten.
 
Och om du inte vet hur man rider hästen i form (och tror att den måste läras) så är du nog inte alls någon rutinerad ryttare. Men fint av dig att rädda hästen! Du verkar ju väldigt engagerad och hästen mår nog säkert bra hos dig.

Tränare är nog det enda alternativet. Har du inte ens någon duktig ryttare som har tid att hjälpa dig?
 
Skulle inte vilja kalla mig "orutinerad ryttare", men visst orutinerad på att utbilda hästar.

Men som jag skrev, jag kanske hade önskat att ha en mer rutinerad häst. Men ville ge honom en sista chans då han skulle avlivas, som sagt en lång historia.
Hade såklart önskat att jag kunde ta hjälp av en tränare men nu är det inte möjligt.

Fast om hästen skulle avlivas har väl inget att göra med att den för den skull inte går i form osv i fråga om att ge den en sista chans?
lyssna på de som svarat i tråden. Jag hade inte börjat mickla och mackla enligt vad du beskriver om "hur man får en häst att jobba i form" om du inte själv har kunskap om detta och inte kan rida för tränare, med en häst som är 14 år och aldrig arbetats så tidigare. Stor risk att du gör fel och att hästen blir trasig eftersom den är så gammal om man börjar mecka utan att kunna eller veta osv annat än att hästen ska böja på nacken.
Jag tycker inte du ska blanda in dina egna önskningar om att helst hade du haft en mer rutinerad häst och du vill rida dressyr osv. Isåfall ska du rida en annan häst frågar du mig. Försök inte på egen hand göra om hästen du beskriver. Låter som en jättefin och trevlig häst utifrån den den är så vill du satsa på den för egen del och utveckla hästen så skaffa en tränare som isåfall kan lotsa er lite. och en kunnig sådan isåfall som förstår att man inte bara börjar knyckla med en 14 årig nordsvensk som aldrig ngnsin jobbats annat än rakt fram osv.....
 
Tömkörning tror jag skulle vara bra. Och så instämmer jag ang tränare. Det behöver inte vara så ofta eller dyrt - men någon som kommer ibland och "ser över er" och ger dig läxor att träna på mellan gångerna.
 
jag har en "outbildad"häst är ingen stjärna själv, har ridit för olika tränare ibland. Tar tips och ideer med mig som känns bäst. När jag rider ensam och det känns bäst de gångerna har jag varit avspänd, kommer ihåg att andas, stilla men följsam hand, när jag tänker framåt, gör tempoväxlingar i skritten och sedan i traven. När jag "vågar" rida långsamt. Har kontakt i tygeln. När jag inte krånglar till det så mycket. Utan bara tar det lugnt och tänker framåt, lugn, stilla, när jag vet var jag har min vikt och när jag inte sitter så tungt i sadeln. när jag kollar av att hästen svarar för mitt säte. / Rider större delen för mig själv och kollar av med tränare ibland. Hästen kan det här bara jag gör rätt, vissa gånger är det klockrent vissa gånger en "katastrof" och då har jag inte ridit bra och det är inte hästens fel.
 
En häst kan gå i form redan från födseln. liksom med sidförflyttningar, övergångar och andra "normala" rörelser.

Det är din uppgift som ryttare att förmedla korrekta hjälper för specifik rörelse och därvid få hästen att förstå vad du vill.
 
En häst kan gå i form redan från födseln. liksom med sidförflyttningar, övergångar och andra "normala" rörelser.

Det är din uppgift som ryttare att förmedla korrekta hjälper för specifik rörelse och därvid få hästen att förstå vad du vill.

väldigt konstigt inlägg i sammanhanget. liksom en hel del andra sporadiska påståenden eller inlägg du postar.
 
  • Gilla
Reactions: fio
En häst kan gå i form redan från födseln. liksom med sidförflyttningar, övergångar och andra "normala" rörelser.

Det är din uppgift som ryttare att förmedla korrekta hjälper för specifik rörelse och därvid få hästen att förstå vad du vill.

Då måste jag fråga: Vad är form för dig?
Det är ju milsvid skillnad på "formen" en GP-häst går i (och KAN gå i) och formen som en häst likt TS kan gå i. En häst kan gå i den form som den är tränad för -på samma sätt som att jag kan göra de saker jag tränat för (mao -jag kan lyfta tyngder/utföra akrobatiska övningar, men på den nivån jag är tränad för).
Det räcker inte att förmedla korrekta hjälper och trycka på rätt knappar så går hästen i en form.
En häst som TS häst kommer kunna träna upp och avancera sin form allteftersom hästen tränas upp, men det handlar inte om en "magisk hjälpgivning" utan bara ett svettigt och långsiktigt arbete. På den nivå de befinner sig nu så är "formen" den form de har, och genom att de tränar vidare med klättring och lösgörande arbete kommer hästen att bli starkare och starkare, och ändra sin form efter det arbete den utför.
 
Jag förstår utmärkt väl vad @Pegasus63 menar. Det handlar inte om att lära in något hos hästen, som ett trick. Det handlar om att med hjälper förmedla vad man vill att hästen ska göra. Och då måste man ju själv veta vad som saknas.

T ex när ryttaren sitter upp gör man ju en grundläggande kontroll genom sin egen kropp. Hur sitter jag, är jag jämn, kan jag inverka korrekt? Sedan känner ryttare in hästen. Rör den sig jämt, hur känns hästen idag, vad behöver vi jobba med? Sedan kommer uppvärmningen då ryttaren berättar vad som saknas. Kanske är det tempo, lite driv i höger bakben för att vara liksidig. Kanske vill ryttaren ha bättre känsla mot bettet, mer kontakt eller mindre kontakt. Detta korrigerar ryttaren genom att berätta för hästen att komma upp med ryggen, släppa höger sidan eller vad det nu är.

Och för att detta ska funka måste ryttaren 1) kunna känna vad som saknas (höger bakben in, vänster framben på linjen, höger sida stel etc) 2) kunna med sin kropp förmedla vad som önskas av hästen.

Det är ju inte bara att sitta upp och banka till, såga lite framtill och rida volter. Det är ju HUR man gör sina övningar som räknas. Man kan rida på volt i 25 år, görs det inte korrekt kommer hästen aldrig i form och dessutom gå sönder så småningom.
 
Senast ändrad:
@fridiz

Tänk på att man aldrig kan dra ner en häst i form med hjälp av tyglarna. En god regel är att man aldrig ska dra tygeln mot sig själv, däremot kan man hålla emot när hästen lägger sig på och samtidigt möta upp med mer skänkel.

Jag tycker nog du kan träna lite på egen hand men det vore nog bra om du på lite längre sikt hittar en duktig tränare som kan hjälpa dig ibland.
 
Är hästen väldigt omusklad skulle jag nog vänta lite med att rida och bygga upp ryggmuskler först, utan belastning från ryttare.
Tömkörning är jättebra, ut offroad i skogen, bomarbete både med bommar på marken och cavaletti.
Fortsätt med klättringen också.

Att börja mekla med hjälptyglar själv om man inte är väldigt kunnig kan bli väldigt fel.
Risken är stor att hästen bara dras ihop utan att jobba med ryggen, vilket till slut ger en trasig häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 662
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 613
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 010
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp