Lära sig säga nej.

Fast det som gjorde mig mest irriterad var väl att h*n blev sur och dryg då jag sa nej, för vi är ändå nära vänner som känt varandra länge. Att jag lånat ut tidigare får jag väl skylla mig själv.

Men det är ju klart, du har ju vart bank åt din kompis vid flertalet tillfällen. Denne har ju, istället för att se över sin ekonomi och utgifter, hittat en metod som funkar genom att låna av dig. Nu när det inte funkar längre måste kompisen hitta ett nytt sätt att lösa det och det är ju jobbigt.

Hade det varit min kompis hade jag bett den kolla över sin ekonomi och val den gör och sagt att den inte kan räkna med att leva på mina lånade pengar resten av livet..
 
Har en vän som jag känt i många år som inte är så bra på det här med pengar. H*n brukar ofta låna av mig. Tidigare har h*n varit dålig på att lämna igen men det har blivit bättre och nu får jag alltid igen pengarna.
Men jag känner att jag börjar känna mig lite utnyttjad.

Jag tänker att nyckeln är att du börjar känna dig utnyttjad. Det är inget bra, det förstör vänskapen. Förslag: prata med vännen i ett läge där vännen inte bett om att få låna. Säg typ såhär: "Du kommer ofta i slutet av månaden och vill låna pengar. Det känns jättejobbigt för mig, det har hänt så många gånger nu att jag börjar känna mig utnyttjad. Jag vill att vi ska kunna fortsätta vara vänner så jag vill be dig sluta göra så. Jag förstår att du har det jobbigt men jag kan inte lösa det, du måste hitta en annan lösning. " Så samtalar ni om det. Vilka lösningar som finns och om du kan hjälpa till med att t ex kontakta kommunen för att söka bidrag. Du behöver inte redogöra för din ekonomi eller vad du ska ha pengarna till, det handlar inte om det.
 
Ni skriver så kloka saker allihopa och jag håller med er.

Jag ska iaf sluta låna ut till h*n sen kanske h*n lär sig den hårda vägen att antingen öka inkomst eller minska utgifter. Det är ju egentligen inte mitt problem hur dennes ekonomi är. H*n är också gift så är inte heller helt ensam att lösa sin situation.

Jag säger nej med gott samvete hädanefter :)
 
Jag tänker att nyckeln är att du börjar känna dig utnyttjad. Det är inget bra, det förstör vänskapen. Förslag: prata med vännen i ett läge där vännen inte bett om att få låna. Säg typ såhär: "Du kommer ofta i slutet av månaden och vill låna pengar. Det känns jättejobbigt för mig, det har hänt så många gånger nu att jag börjar känna mig utnyttjad. Jag vill att vi ska kunna fortsätta vara vänner så jag vill be dig sluta göra så. Jag förstår att du har det jobbigt men jag kan inte lösa det, du måste hitta en annan lösning. " Så samtalar ni om det. Vilka lösningar som finns och om du kan hjälpa till med att t ex kontakta kommunen för att söka bidrag. Du behöver inte redogöra för din ekonomi eller vad du ska ha pengarna till, det handlar inte om det.

Bra förslag det låter ju inte så "hårt". Kanske tar upp det så om jag känner att jag får ett bra tillfälle :)
 
Seriöst - är det vanligt och accepterat att man går till vänner och lånar pengar? regelbundet?

Alltså - visst har jag lånat ut pengar. Men det har varit en hundring för att personen har glömt plånboken i bilen när vi lunchar, eller inte har kontanter när man skramlar till fika t.ex.

Men större summor? Och sådant man inte får tillbaka förrän senare?

Ledsen om jag låter nedlåtande - det är inte meningen. Men jag trodde inte att sånt var vanligt annat än mellan familjemedlemmar.

Så NEJ. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att säga ja. Och skulle jag själv behöva pengar så går jag nog till banken först innan jag frågar en bekant. Och har jag misshushållat så med pengarna att de inte räcker till mat i slutet av månaden så får jag nog skylla mig själv.

Jag har levt långt under existensminimum flera gånger. det går. Men det är mitt eget ansvar att se till att det funkar. Inte mina vänners.
Jag har lånat ut till vänner, till ytliga bekanta också faktiskt. Inte ofta men det händer. Själv har jag någon enstaka gång lånat av min familj och lånar såklart i min tur ut till dem om det behövs. Om jag har möjlighet ställer jag gärna upp och hjälper till. För mig känns det mycket bättre än att de ska behöva vända sig till banken. Men alla gör ju såklart sina val. I TS fall när det handlar om något som satts i system hade jag nog också börjat känna mig utnyttjad.
 
Har en vän som jag känt i många år som inte är så bra på det här med pengar. H*n brukar ofta låna av mig. Tidigare har h*n varit dålig på att lämna igen men det har blivit bättre och nu får jag alltid igen pengarna.
Men jag känner att jag börjar känna mig lite utnyttjad. H*n frågar nästan varje månad nu om att låna och oftast lånar jag ut då för att jag vill hjälpa. Det är inga stora summor så det är inte det att det gör något egentligen.
Men hur säger man nej på ett "fint" sätt? Jag hatar konflikter och tycker det känns som att det är onödigt att det ska bli någon konflikt av det här.

Nu sist sa jag bara nej inte den här gången ungefär och fick då ett drygt och surt svar tillbaka :/ Bemötte inte det utan sa bara att jag hoppas det går bra ändå.

Är jag taskig/snål? Känns som att någon gång är ok men hade velat försöka få slut på det där med att jag ska låna ut nästan varje månad utan att förstöra någon vänskap för en så onödig grej.

Eller är det bättre att se glad ut och låna ut för att vara schysst?

Hur tänker ni kring detta?

Har din vän betalat tillbaka tidigare lån? Har de inte betalats tillbaka utan bara ökats på är risken väldigt stor att du aldrig ser de utlånade pengarna igen.

Oavsett vilket så är det enligt mig inte ett acceptabelt beteende att låna pengar nästan varje månad. Då lever ju personen klart över sina inkomster. SÅ jag ahde definitivt börjat säga nej.
 
Ni skriver så kloka saker allihopa och jag håller med er.

Jag ska iaf sluta låna ut till h*n sen kanske h*n lär sig den hårda vägen att antingen öka inkomst eller minska utgifter. Det är ju egentligen inte mitt problem hur dennes ekonomi är. H*n är också gift så är inte heller helt ensam att lösa sin situation.

Jag säger nej med gott samvete hädanefter :)[/QUOTE
Då kan du be denne låna av sin man
 
Alltså, du är ju ingen bank. Du behöver inte låna ut pengar om du inte vill.

(Den s.k. kompisen borde gå en kurs i privatekonomi.)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 211
Senast: Whoever
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 469
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 722
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp