Lärare...

Lärare var ju de viktigaste personerna i ett barns liv! Enligt henne var det läraren som formade barnet. Framförallt i lågstadiet eftersom läraren träffade barnet mer än föräldrarna gjorde.

Är jag komplett udda som inte minns mina lärare som viktiga och formande förebilder??

Nej. du är inte komplett udda, jag minns egentligen bara min första lärare i 1-3 och det är bara för att hon totalt saknade pedagogisk talang, hade uttalade favoriter i klassen och jag var inte en av dom (tack för det!). Jag var redan då en verbal person, rättfram och ifrågasatte gärna. Det gjorde att klassen ofta kröp bakom mig och det gjorde mig inte populärare hos henne.

På sista skolavlustningen i trean stod hon i dörren och tog alla i hand eftersom vi inte skulle ha henne längre. Det var visst meningen att vi skulle tacka för de tre åren. Jag tittade rakt fram, marscherade rätt förbi och sa Yippie när jag kom ut i korridoren.

Jo, jag minns en till, min lektor i latin och grekiska på gymnasiet. Hon var allt det som den första inte var.

Det fanns nog en anledning till att den första var "småskole"lärare och den sista doktor i klassisk grekiska.
 
Senast ändrad:
Jag kommer ihåg de allra flesta av mina lärare i både grundskola och gymnasiet (kanske alla, men jag säger "de flesta" för säkerhets skull), även sådana som vi bara hade ett år t.ex. musiklärare och idrottslärare i mellanstadiet. Speciellt tydligt minns jag de som hade ett negativt intryck på mig, som han som var vikarie en månad och gav hela klassen kollektiv bestraffning, och vi, ett gäng upprörda 11-åringar, protesterade högljutt och gick till rektorn :up:
Och så minns jag han som hade gräslig andedräkt och var obehagligt nära oss flickor i klassen :wtf: och hon som hade två favoriter och hatade alla andra elever :down: eller hon som höll mig kvar efter lektionen för att hålla korsförhör om hur jag mådde, totalt opedagogiskt, vilket fick mig att hata henne för att hon fick mig att känna mig så utsatt och ensam... Eller han som hade en röd pekpinne och gick under smeknamnet "djävulen" bland mig och mina vänner :o Han var bra, men såg ut lite som djävulen...

Men inte kan jag säga att de har haft så enormt inflytande på mig. Det är nog egentligen bara två lärare som har haft någon egentlig betydelse i mitt liv, och det var två lärare på gymnasiet. Den ena var den första vuxna som på ett genuint sätt brytt sig om hur jag mådde och pratade med mig om det, och den andra fick mig att tro på mig själv och att våga vara jag, och hade de enda lektionerna jag längtade till. Jag minns dem med värme och de hade en stor betydelse i mitt liv då, men mer än så är det egentligen inte.

Mer än mina föräldrar har jag nog aldrig träffat någon lärare, iallafall inte mer än min mamma.
 
Visst minns jag vissa lärare men jag kan verkligen inte påstå att de har haft någon större inverkan på mig eller att de skulle varit viktiga i mitt liv.
 
Jag kommer ihåg mina, men jag har nog inga varma tankar om dem. Inga tankar alls, faktiskt. De var personer som befann sig i samma rum som mig nu som då.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 439
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 173
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 884
Senast: honung
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 266
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp