Läsa högskolekurser på distans?

Ackela

Trådstartare
Jag tänkte söka en eller två kurser att läsa på distans till våren. Jag har aldrig läst något på högskola innan så jag vet inte riktigt hur jobbigt det eventuellt kan bli. Kurserna jag tänker söka är på 7,5 hp. Jag fattar egentligen inte så mycket av vad det innebär mer än att det är "mindre" kurser. Betyder det att man läser på längre tid eller bara att det inte är lika utbrett som en större kurs? Kan 7,5 hp vara på 100 % studietakt eller är den kortare? Hur länge motsvarar det egentligen? Är det olika? Och är det jättesvårt att kombinera med jobb 90% samt häst? Någon som har erfarenhet?

Vilse i högskoledjungeln med andra ord. :confused:
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

7,5 hp kan vara allt möjligt, det beror helt på under hur lång tid du läser. En hel termin på helfart motsvarar 30 hp, en halv termin på helfart är 15 hp osv. Läser du 15 hp på halvfart tar det en hel termin. 7,5 hp brukar oftast vara på halvfart eller kvartsfart, men jag har läst sådana kurser som gått på helfart också (brukar vara ca 4-5 veckor långa då, minns inte riktigt). Så för att veta hur mycket det är måste du helt enkelt veta hur lång tid som kursen varar.

Om man hinner beror nog mycket på vad det är för ämne/hur krävande kurserna är. Jag har lyckats läsa 250% + ha häst en höst. Läste 30 hp heltid på plats (mycket litteratur) plus en 7,5 hp helfartskurs på avancerad nivå på distans på engelska (maaassor med litteratur), plus en halvfartskurs på avancerad nivå på distans. Det är säkert inte några problem, många kombinerar distanskurser med jobb:). Enklaste brukar vara att maila kursansvarige och fråga.

Sen är det ju olika hur distanskurser är. Har läst både distans och på plats och vissa distanskurser har hållit på att driva mig till vansinne, bokstavligt talat. Andra har funkat hur bra som helst. Handlar väldigt mycket om lärarens engagemang. Har upplevt att de stora, gamla universiteten har funkat bäst.
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Jag läser just nu en 7,5 poängs kurs som går på kvartsfart. Hinner utan problem med hem och jobb (jobbar bara deltid) också.
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Jag läser program, men kursen vi har just nu är på 7,5 hp och helfart - den är fem veckor lång och nästa vecka är sista veckan :)
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Som andra påpekat så är det olika vilken takt kurserna ges. Det borde stå någonstans om det är hel, halv eller deltidstudier det rör sig om. Undersök även om det är så att det verkligen är helt och hållet på distans, många kurser har ibland någon obligatorisk närträff.
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Jag pluggar heltid nu + en extra kurs på 7,5 hp, distans 25% fart. Iiiinga problem att hinna! Är tre hemtentor som ska göras, en i månaden typ. Har 1½ månad på sig att komplettera innan kursen ska sluta.
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Jag läser två kurser på distans. En på 50% och en på 25%. Jag hinner de gott och väl, men jag tycker väl att de tar typ lika mycket tid båda två trots att de ska gå i olika tempo. Den på 25% har jag längre tid mellan uppgifterna, men uppgifterna tar väldigt lång tid att göra för mig. Andra kursen är det en uppgift i veckan, men där går det betydligt snabbare att göra uppgifterna. På den kursen har jag dock också en tenta i slutet.
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Det beror på vad det är för kurs, vissa kräver mer tid, men min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att kombinera distansstudier med jobb och häst. För tillfället går jag i skola på dagtid (100%), läser två kurser på distans (100%), jobbar 25% och har häst. Det blir lite kämpigt, men det GÅR!
Sen är jag inte överambitiös. Framför allt är jag bra på att "fuska". Med fuska menar jag lägga ner så lite tid som bara möjligt och ändå få hyfsat betyg. :D
Litteraturvetenskap som jag läser nu är ändå relativt tungt, väldigt mycket läsning.
7,5hp borde inte vara några problem. Och hur länge den håller på beror på om det är hel- eller halvfart. Men det står på antagning.se. Där står också vilken period kursen går.
Passar också på att rekommendera Mittuniversitetets distanskurser som jag tycker är väldigt bra! :)
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Litteraturvetenskap som jag läser nu är ändå relativt tungt, väldigt mycket läsning.

Rätt OT, men tycker du? Jag läste ett par litteraturvetenskapskurser (på distans) över sommaren och upplevde de som betydligt lättare än mina ordinarie språkstudier.
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Hmm.. Det är väl olika. Sommarkurser tycker jag över lag brukar vara lättare. Men litteraturvetenskap A och B är väldigt mycket litteratur. Det är väl det att man ska analysera och citera så mycket, man måste ha läst böckerna liksom. Sen är det ju inte direkt svåra grejer, men jag tycker man får lägga mycket tid på läsning. :)
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Åh, vad jag är glad att Bukefalos finns, man får alltid så bra svar :) tack!

Tycker ni att skillnaden mellan gymnasiet och högskolan är stor? Jag har inte pluggat på ett tag nu så känns lite läskigt om det är jättesvårt ;) har dock ganska lätt för mig men kanske tar ett tag att komma in i det liksom....
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Jag läser en 15-poängskurs på distans just nu, halvfart, och jag skulle absolut hunnit jobba också, jag har en häst. Däremot när jag pluggade på mitt program (jag tog kandidatexamen i juni, och pluggar enbart den här kursen för att slippa vara arbetslös), läste vi fyra 7,5: or på en termin, helfart, och då hade jag aldrig i livet hunnit jobba också. En "normal" 7,5:a på helfart brukar ligga på fem veckor, och ska man dessutom befinna sig i skolan delar av den tiden kan tiden bli kärv. På det sättet är distansstudier självklart lättare, i och med att man inte behöver vara i skolan och kan lägga upp sin tid som det passar en.
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Och så glömde jag så klart svara på din andra fråga. ;)

Jag personligen tyckte inte att skillnaden på gymnasiet och högskolan var speciellt stor, men i och med att jag hade tre hästar under hela gymnasietiden var jag van sen innan vid att ta mycket eget ansvar för mina studier och kunna kombinera det med ett tidskrävande fritidsintresse. Jag gick också ett teoretiskt gymnasieprogram, och hade nästan bara VG och MVG i betyg när jag tog studenten, så jag var "van" att plugga. En kompis till mig däremot gick barn och fritid, och hon tyckte det var fruktansvärt första terminen hon pluggade på högskolan.

Sen beror det ju självklart vilket program/vilka kurser du pluggar också. Jag har pluggat humaniora, och de brukar säga att de ämnena är "lättare".
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

En termin (ca sept-jan) är 30 poäng, de jag läst består av fyra delmoment på 7.5 poäng. Det blir ca fem veckor per moment, varav en vecka i varje moment går åt till tenta.

Så om du skall läsa 7.5 på en hel termin har du massor av tid på dig, blir inte ens en halvtimmes jobb per dag utslaget.
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Okej, tror att jag nog ska klara av det då ;)

En till fråga, det står såhär:
Urvalsregler
Betyg 35%, högskoleprov 35% och högskolepoäng 30%.

Betyder det att jag måste ha läst kurser på högskolan redan då?
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Inte alls!
Det betyder att 35% av de tillgängliga platserna tillsätts av de med högst betyg, 35% av de med högst resultat på högskoleprovet och 30% av de som har flest redan befintliga högskolepoäng.

För mig som har både betyg, gjort provet samt läst en del på högskola skulle alltså hamna i alla dessa urvalsgrupper och därmed ha en ganska god chans till att komma in (beroende på resp. resultat).
 
Sv: Läsa högskolekurser på distans?

Tack snälla för alla svar! Nu känns det som att jag har lite bättre koll! :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 928
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 159
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 354
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Högst oklart vad jag vill med denna tråd... Men det kanske finns någon som har bra förslag på vad man kan göra... Eller så behöver jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 003
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp