Läsa till veterinärassistent?

dramatik

Trådstartare
Idag satt jag och kikade på lite utbildningar, och hittade en YH-utbildning till veterinärassistent. Den är bara på knappt ett år såg jag sedan, något förvånad. Den finns dessutom ganska nära mig och jag har alltid brunnit för djur. Jag har haft tankar på att läsa till djursjukvårdare, men mina betyg räcker inte till och jag är väl inte särskilt öppen för att flytta så långt heller.

Så hittade jag då denna och blev givetvis intresserad. Men tänkte höra här vad ni tror om denna utbildning, skulle den kunna vara något att satsa på? Skulle man kunna få jobb relaterade till denna utbildning sedan tror ni?

Kanske finns här någon som är veterinärassistent eller känner någon som är? Berätta gärna lite om det i så fall!:)
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Jag antar att du kan arbeta som djurvårdare efter den utbildningen, kan du iofs göra ändå. Det finns ju alltid administrativa tjänster på ett djursjukhus och röntga kan ju även en djurvårdare göra men däremot inte sedera djur vilket man gör väldigt ofta i samband med det.
Veterinärassistent finns det ju inte riktigt något som heter längre.

Jag hade nog istället satsat på att försöka få in en fot på en klinik och få lära dig det just den kliniken behöver utav dig som djurvårdare. Finns dessvärre ingen genväg längre för att få kalla sig djursjukskötare samt plocka ut en legitimation.
Pluggar själv sista året i Skara och tror inte jag hade haft någon framtid i branschen utan min legitimation om jag inte ville vara receptionist eller liknande.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Eftersom man efter utbildningen kan arbeta som djurvårdare på utökad nivå kan du antagligen få jobb efter den. Tycker mig se större kliniker söka just den kompetensen rätt ofta.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Jag tror det finns rätt mycket djurvårdare i nuläget, så jag vet inte om jag vågat satsa på en sådan utbildning. Vill du verkligen in i yrket satsa på att läsa upp betyg tycker jag. Leg. djursjuskötare är det i nuläget och ett par år framöver brist på.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Verkligen? ser inte på länken att man ska kunna arbeta som djurvårdare med utökad nivå vilket är det som efterfrågas (helst vill de ha folk under övergångsregeln) förutom leg. Djursjukskötare

Här kan man läsa om vad man får göra och vilka som ingår i resp grupp.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...djurvardare.4.510b667f12d3729f91d8000103.html

Ts, jag skulle som någon tidigare nämnt hellre söka mig till någon djurklinik direkt än att gå utbildningen du nämner. Tror det eg inte är någon brist på rena djurvårdare inom djursjukvården, men störst changs är att få ett sommarvick, men det bör du börja söka NU. Du kan, om du hittar jobb, alltid jobba medans du försöker ta dig in på djursjukskötarutbildningen, värt att nämna om du söker jobb som djurvårdare också, ger en fördel om det är din plan.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Men så står det skrivet i beskrivningen av utbildningen. Läs igen?
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

*kl*

SLU i Uppsala söker titt som tätt just såna, kravet är att man är legitimerad. I takt med att utbildad personal finns att tillgå tror jag fler kliniker kommer att ha det kravet.

Så, ja, jag tror att det finns en framtid där
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Jag är egentligen utbildad djurvårdare och det är väldigt svårt att få jobb med det tyvärr.
Själv funderar jag på att söka en kurs i grund läkemedelshantering och någon receptionist/administrationskurs.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Men det du skriver motsäger ju sig själv? om kravet är att man ska vara legitimerad fungerar det ju ej för TS då utbildningen inte leder till legitimation.

Djurvårdare behövs, men man lär knappast ha lätt att hitta jobb som det om man inte har D9 (läkemedelshantering). Receptionister på en klinik eller djursjukhus bör också vara legitimerade då det ofta är dessa som svarar i telefon. Där vill man alltså inte ha någon oerfaren.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

OK, fattade som att utökad nivå innebar att man blev legitimerad???
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Nej det är inte samma sak! Man är fortfarande djurvårdare men har gått vissa kurser/klarat vissa moment vilket gör att man får arbeta på utökad nivå. Allt står jättebra på länken som Ainon länkade. Där står det vem som får göra vad.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Delvis knapp

Svarar mer eller mindre alla. Utbildningen borde göra att jag t.ex. kan sitta i receptionen och arbeta på en utökad nivå, som om jag fattar det rätt innebär att kunna ge vissa sprutor också? D9 ingår väl också? Jag tänker att denna utbildning borde väl göra att jag blir lite mer kvalificerad än de som t.ex. gått något liknande på gymnasiet?

Jag skrev visserligen att jag funderat på djursjukskötare, men djurvårdare hade passat mig bättre egentligen. Sen funderar jag lite på vägar till att arbeta inom djurskyddet och tänker att denna utbildning kanske kan vara en god början? Jag hittade dessutom en distansutbildning inom djurskydd som kanske hade gått att kombinera med ovanstående? Vad tror ni?
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Hej! Jag ska söka in till veterinärassistent utbildningen på Yh Svalöv. Jag funderar precis som du att jobba inom djurskyddet sedan. :)
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

*KL* ni som inte får jobb som assistent utan behörighet att ge vaccinationer kanske ska leta jobb lite mer norrut? Det finns alltid behov av att någon kan sälja foder, svara i telefon, förflytta / klippa djur osv. dvs grovjobbet som är väldigt slitigt. Kan ju vara en bra start och samtidigt plugga lite på sidan om för att få högre betyg för att sedan kanske utbilda sig till veterinär eller liknande :) ?
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Det är nog väldigt väldigt få som har överväger att bli veterinärassistent om de har betyg nog att komma in som veterinär.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Säg inte det. Det är riktigt höga betyg som krävs även för att bli leg. djursjukskötare och det är mer omvårdnad än veterinär. Jag skulle tex inte haft svårt att välja om jag hade haft betygen som krävs.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Det är nog väldigt väldigt få som har överväger att bli veterinärassistent om de har betyg nog att komma in som veterinär.
Det jag menade är att man kunde läsa på sidan om (dvs höja betygen) om man känner att det är ett jobb man vill satsa på, och då kan man ju jobba som assistent och plugga samtidigt. Det är ju en fördel när man väl kommit in på veterinärutbildningen om man har lite erfarenhet innan. :)
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Jag förstår mest inte att man kan vilja bli djurskötare om man har möjlighet att bli veterinär. Viss skillnad i lön liksom. Jag har inte kollat vad betygen låg på sen jag övervägde att bli veterinär och då var det maxat på veterinär. Men det var innan dagens system.
 
Sv: Läsa till veterinärassistent?

Jätteskillnad i lön, men jag personligen vill inte vara veterinär utan älskar mitt jobb som djursjukskötare. Vill inte operera och så, utan vill ha just omvårdnaden vi har.
Jag är säkert inte den enda, precis som du inte är den enda som tänker tvärtom.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 279
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 578
Senast: Piaff
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp