Läskigt med gasspis/ugn?!

Rosett

Trådstartare
Funderar på att flytta. En hel del lägenheter här har gasspis och jag har aldrig använt en sån, tycker dessutom det verkar obehagligt och osäkert.

Nån här som liksom jag varit orolig men flyttat till bostad med gasspis och det gick bra?

Jag vet inte ens hur de funkar. Ja att man vrider på gasen och tänder lågan men det känns så himla läskigt!
 
Funderar på att flytta. En hel del lägenheter här har gasspis och jag har aldrig använt en sån, tycker dessutom det verkar obehagligt och osäkert.

Nån här som liksom jag varit orolig men flyttat till bostad med gasspis och det gick bra?

Jag vet inte ens hur de funkar. Ja att man vrider på gasen och tänder lågan men det känns så himla läskigt!
Det är jättebra! Man kan reglera värmen mycket snabbare. Du kommer att vänja dig snabbt - och sedan inte vilja ha något annat :)
 
Funderar på att flytta. En hel del lägenheter här har gasspis och jag har aldrig använt en sån, tycker dessutom det verkar obehagligt och osäkert.

Nån här som liksom jag varit orolig men flyttat till bostad med gasspis och det gick bra?

Jag vet inte ens hur de funkar. Ja att man vrider på gasen och tänder lågan men det känns så himla läskigt!
Jag tyckte att det var väldigt obehagligt innan jag flyttade in, men jag vande mig snabbt, både vid att hantera gasen och att den är så lätt att reglera. Skulle gärna ha gas igen, saknar det.
 
Gasspis är toppen. Även om den som original ifrån huset byggdes på 50-talet inte gick att dra ner så lågt att riskokningen blev enkel. Istället fick man pallra upp kastrullen så den kom längre ifrån lågan.

Vi betalade en fast summa för gasen och nu när gaspriset är högt antar jag att den summan inte är oansenlig. Fast när det var som kallast i lägenheten hände det att jag bakade och satte på ugnen samtidigt som jag satte degen för att få lite varmare i lägenheten. Gasen var ju redan betald.
 
Jag hade gasspis när jag bodde utomlands. Var livrädd innan men man vande sig. Ska väl inte påstå att jag saknar det direkt.
 
Har haft flera ugnar, och de har varit olika bra beroende på om man tänder på ovanför eller under själva ugnen. Ovanpå har fungerat bra, men när värmen kommit underifrån har jag fått sätta in en extra plåt under det jag ska laga för att jämna ut värmen.
 
Jag älskar vår gasspis, så himla mycket lättare att laga mat på än elektriska! Gasugn har jag dock aldrig haft, men svärmor har och det verkar lite meckigt.

Skulle aldrig bo i ett hem med en gaskälla av något slag utan larm dock, vet inte vad det kallas i Sverige men ett sådant som varnar för kolmonoxid i alla fall. Gasen har förvisso en väldigt svag lukt, men den vänjer man sig vid ganska fort och jag tror inte att det är tillräckligt för att förebygga olyckor. Här i UK måste man enligt lag ha kolmonoxidlarm i hem med gas.
 
Jag älskar vår gasspis, så himla mycket lättare att laga mat på än elektriska! Gasugn har jag dock aldrig haft, men svärmor har och det verkar lite meckigt.

Skulle aldrig bo i ett hem med en gaskälla av något slag utan larm dock, vet inte vad det kallas i Sverige men ett sådant som varnar för kolmonoxid i alla fall. Gasen har förvisso en väldigt svag lukt, men den vänjer man sig vid ganska fort och jag tror inte att det är tillräckligt för att förebygga olyckor. Här i UK måste man enligt lag ha kolmonoxidlarm i hem med gas.
Olika slags gas!
 
Nackdelen med gas är hälsoeffekterna. För c:a 20 år sedan var jag på ett möte med Länsstyrelsen (Sthlm) som berättade att det var fler som (indirekt) dog av stadsgas än bilavgaser. Mina lungor är väldigt känsliga för gas. Brukar hålla i sig länge om jag på t ex semestern bor i hus med gasspis.

Modernare gasspisar har en "knapp" som man tänder med. (Men om den slutar fungera kan man tända med gaständare).
 
Jag vet inte om jag skulle använda gasspis så mycket iofs. Använder typ aldrig elspisen här. Enklare med microvågsugn. :up:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 478
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 171
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 246
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp