Läskigt med gasspis/ugn?!

Jag besökte en som bodde i en lägenhet med gasspis/ugn och där fanns det larm som lät ute i trappen. Vill minnas att hon sa så iaf.
Ok, det kanske fanns itrapphuset men det var inget man fick nån information om i alla fall. Inte som brandvarnare. Googlade nyss och det verkar inte fara lagkrav i Sverige.
 
Vi har gasspis hemma, var livrädd i början men man vänjer sig snabbt. Tycker dock att det är svårt när man vill ha väldigt svag värme, typ ris. Det är ändå en rätt flashig variant så det borde den klara tycker man..?

Vi har gaslarm som vi satt in själva, en billig pryl från typ Clas O. Känns bra att ha den ifall..
 
Har haft gasspis/ugn och den vi hade var läskig på så sätt att det inte fanns någon ugnsbelysning som skvallrade om att ugnen var på. Den var lätt att glömma på med andra ord.

Hände en gång att jag åkte hemifrån med ugnen på (ovetandes) och några gånger att jag var hemifrån och oroade mig för att jag glömt stänga av ugnen. Det var ett riktigt onödigt stressmoment. Dålig att laga mat i var den också. Spisen var bättre men absolut inte så bra som en induktionshäll.

Att vi bodde i hyresrätt var enda anledningen till att vi behöll gasspisen. Men det gick bra, vi överlevde, spisen höll och huset stod kvar.
 
Har haft gasspis/ugn och den vi hade var läskig på så sätt att det inte fanns någon ugnsbelysning som skvallrade om att ugnen var på. Den var lätt att glömma på med andra ord.
Lågan berättar ju det? :)

Jag har haft gasspis vid flera olika tillfällen i livet. Det är verkligen en ren vanesak och inget att vara rädd för. Risken att man lämnar gasen på utan att den är tänd är minimal förutsatt att ens luktsinne fungerar. Har förstått det som att gasen i sig är luktfri men att man tillsätter något just för att man ska märka eventuella läckage/flöden.
 
Lågan berättar ju det? :)

Jag har haft gasspis vid flera olika tillfällen i livet. Det är verkligen en ren vanesak och inget att vara rädd för. Risken att man lämnar gasen på utan att den är tänd är minimal förutsatt att ens luktsinne fungerar. Har förstått det som att gasen i sig är luktfri men att man tillsätter något just för att man ska märka eventuella läckage/flöden.
Ja om man öppnade luckan och böjde sig ner och tittade efter noga så såg man lågan. Om man glömt bort att ugnen var tänd så var det inget man bara såg. Jämför med smart ugnsbelysning som är väldigt tydligt visuellt.
 
Ja om man öppnade luckan och böjde sig ner och tittade efter noga så såg man lågan. Om man glömt bort att ugnen var tänd så var det inget man bara såg. Jämför med smart ugnsbelysning som är väldigt tydligt visuellt.
Jaha, nu förstår jag hur du menar.
 
Jag älskar vår gasspis, så himla mycket lättare att laga mat på än elektriska! Gasugn har jag dock aldrig haft, men svärmor har och det verkar lite meckigt.

Skulle aldrig bo i ett hem med en gaskälla av något slag utan larm dock, vet inte vad det kallas i Sverige men ett sådant som varnar för kolmonoxid i alla fall. Gasen har förvisso en väldigt svag lukt, men den vänjer man sig vid ganska fort och jag tror inte att det är tillräckligt för att förebygga olyckor. Här i UK måste man enligt lag ha kolmonoxidlarm i hem med gas.

En modern gas ugn ar precis som en el-ugn. Man satter pa den vid de andra reglagen och den ar pa.

Beror på vad man har för elspis. Induktion är oftast snabbare än gas.

Det beror pa hur manga BTU's gasspisen har.
 
Det stora problemet var inte att få på den utan kruxet var att all värme kom underfrån och rätt ojämnt.

Jag har gas ugn ... nagot jag aldrig ville ha da jag haft en forut men aldrig blev sams med den. Nar jag nu kopte en ny spis valde jag (trotts alla mina farhagor) en med gas ugn da jag annars hade fatt vanta i flera manader pa den jag ville ha.
Den har ugnen fungerar dock mycket bra, men jag la en metall pizza plat i botten for att minska botten varmen nagot och nu ar den perfect!
 
Aha, så är det kanske! Här är det naturgas, som väl är samma sak som metangas tror jag?
Ja det är samma som metangas. Biogas är också samma. Jag hade absolut velat ha en gasvarnare i närheten av köket. Övrig elutrustning där är ju knappast ATEX-klassad och en liten läcka kan få hemska konsekvenser. I perfekt gas-luft blandning är det mycket små energier som behövs och då vill man få möjlighet att agera innan. I områden där vi hanterar gas är det strikta regler som gäller map utrustning och det är t ex inte tillåtet med elutrustning innan behörig person har gasfrihetsförklarat.

Vi har både fasta och portabla metangasvarnare på jobbet som larmar på % av LEL dvs lower explosive limit (4,4 % metan). Dessutom läcksökare som detekterar på ppm-nivå. Dock hanterar jag rötgas, inte ren gas. Men fun fact: rötgas/biogas kan näsan känna redan vid nivåer på 5 ppm även vid låg andel svavelväte (som är det naturliga doftämnet i biogas)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 482
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 246
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp