Lätta upp skog med får/ponnys/ för tät skog för hage?

BukeKonto

Trådstartare
Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15 år till innan det. Skulle vilja börja lätta upp skogen och drömmen är att få det att funka som hage till mina halvblod men har inte den bästa erfarenheten av röjare när det kommer till att skapa en säker hage för hästar så har börjat fundera på om man kan hängna in och släppa mindre djur där? Funderar på får/getter/små ponnysar. Hur många skulle behövas tro för att lätta upp det om man ger det något år?

Någon som gjort något liknande och hur har det gått för er? Den är ganska avlång så tänkte att man börjar med en mindre hage och sen öppnar upp allteftersom. Skogen är egentligen perfekt som hagmark, lagom slät med lite kullar, inga stenrösen eller giftiga träd och för att lätta upp är det mest buskar och små träd som behöver ätas upp och det är därför jag blir lite fundersam på om detta skulle kunna vara en lösning, vågar tyvärr inte släppa mina egna hästar där då dom är stora klumpiga fullblod och jag tyvärr inte har kvar några ponnysar.

Ser ut såhär ungefär 80% av hagen, kanske är alldeles för buskigt för att ens tänka tanken?
PXL_20230313_143857235.jpg
 
Ska ni ta ner dom så är mitt bästa tips att hyra en minigrävare och peta ner dom, så roten välter upp. Sågar man av dom får ni ett h-vete med att försöka bli av med stubbarna, som är livsfarliga för hästben.

Ett gäng nordsvenskar kan göra jobbet snabbt också, dom välter ner dom precis som minigrävaren kan 😁.

Halvbloden misstänker jag tar lite längre tid på sig, via avbarkning. Men så länge det finns öppna ytor dom kan springa på också så kan du ju släppa dom direkt och se vad som händer.

Får och andra små betesdjur kan bara rensa mindre sly.

Förresten, kolla om ni kan få bidrag för att återställa betesmark.
 
Ska ni ta ner dom så är mitt bästa tips att hyra en minigrävare och peta ner dom, så roten välter upp. Sågar man av dom får ni ett h-vete med att försöka bli av med stubbarna, som är livsfarliga för hästben.

Ett gäng nordsvenskar kan göra jobbet snabbt också, dom välter ner dom precis som minigrävaren kan 😁.

Halvbloden misstänker jag tar lite längre tid på sig, via avbarkning. Men så länge det finns öppna ytor dom kan springa på också så kan du ju släppa dom direkt och se vad som händer.

Får och andra små betesdjur kan bara rensa mindre sly.

Förresten, kolla om ni kan få bidrag för att återställa betesmark.
Jo men precis, vill välta och få det lite mer naturligt, inte spetsiga stubbar. Nordsvenskar var en bra ide! Har mest haft halvblod på åkermark senaste decenniet så helt tappat känslan för vad andra raser klarar/gör i skogen 🙈 finns tyvärr inget helt öppet parti då skogen och åkern delas av en väg så våga inte riktigt släppa dom😅 Finns en hel del sly på sommaren, kanske ska kolla efter lite kallblod och ponnys då? Brukar vara ganska hårt tryck på större hagar på sommaren här i Stockholm så känns inte helt osannolikt att kunna hitta något men det blir inte för tätt för hästarna tror du? Jag kan utan större bekymmer röra mig genom hela skogen men behöver ju ducka o välja väg en del.

Är skog runt om så tror inte jag får göra om det till ren betesmark men hela den biten tänkte jag kolla på efter jag bestämt mig om något ens är möjligt
 
Håller i princip med vad @skiesabove säger, men om det är FÖR tätt, så går inte hästarna in och "välter" så effektivt.

Och det är för grovt för getter eller får, dessutom så gnager djuren föga på björknäver, jämfört med andra lövträd.

Bestämmer man sig för att kapa en del träd, för att skapa "gläntor", så ska man göra det själv, och slösa på röjsågsklingorna, genom att man kör nära marken (och därför kör i sten, och får jord på klingan som blir slö fort), så att det blir riktigt låga stubbar, alltså inte "pinnar" som djur kan skada sig på.

Annars så kan man söka och antagligen få engångsbidrag för restaurering av betesmark, för att sedan kunna söka bidrag för marken som betesmark.

Att det är skog runtom, lär inte hindra att omvandla till betesmark, snarare tvärtom. Prata med Länsstyrelsen, de brukar bli jätteglada när någon vill restaurera fram betesmark.

Har ni inte redan gårdsstöd (EU-stöd), så kommer ni ju över lätt över 4 hektarsgränsen för gårdsstöd genom att röja den här marken och lägga till det som redan betas/brukas...
 
Håller i princip med vad @skiesabove säger, men om det är FÖR tätt, så går inte hästarna in och "välter" så effektivt.

Och det är för grovt för getter eller får, dessutom så gnager djuren föga på björknäver, jämfört med andra lövträd.

Bestämmer man sig för att kapa en del träd, för att skapa "gläntor", så ska man göra det själv, och slösa på röjsågsklingorna, genom att man kör nära marken (och därför kör i sten, och får jord på klingan som blir slö fort), så att det blir riktigt låga stubbar, alltså inte "pinnar" som djur kan skada sig på.

Annars så kan man söka och antagligen få engångsbidrag för restaurering av betesmark, för att sedan kunna söka bidrag för marken som betesmark.

Att det är skog runtom, lär inte hindra att omvandla till betesmark, snarare tvärtom. Prata med Länsstyrelsen, de brukar bli jätteglada när någon vill restaurera fram betesmark.

Har ni inte redan gårdsstöd (EU-stöd), så kommer ni ju över lätt över 4 hektarsgränsen för gårdsstöd genom att röja den här marken och lägga till det som redan betas/brukas...
Utifrån bilden tror du det blir för tätt för nordsvenskar? Finns en glänta just nu men inte riktigt tillräckligt stor för att de ska kunna galoppera runt i 110 liksom. Kanske 40x60meter men är en kulle.

Vilken klinga borde man satsa på och när är bästa tiden på året? Jag tänkte runt april för då är det ju mjukt i backen. Skulle ju kunna fixa ett par gläntor, har ändå en ordentlig röjsåg jag kan leka med, kommer dock inte orka alla hektaren.

Intressant! Tror aldrig det har varit betesmark där förut, går det ändå? Skulle ju vara väldigt smidigt. Just nu tror jag det bara är 3 hektar mark vi äger av den vi brukar (arrenderar typ 2 till) så tror inte vi har gårdsstöd i nuläget men är inte jag som har koll på allt det
 
Utifrån bilden tror du det blir för tätt för nordsvenskar? Finns en glänta just nu men inte riktigt tillräckligt stor för att de ska kunna galoppera runt i 110 liksom. Kanske 40x60meter men är en kulle.

Vilken klinga borde man satsa på och när är bästa tiden på året? Jag tänkte runt april för då är det ju mjukt i backen. Skulle ju kunna fixa ett par gläntor, har ändå en ordentlig röjsåg jag kan leka med, kommer dock inte orka alla hektaren.

Intressant! Tror aldrig det har varit betesmark där förut, går det ändå? Skulle ju vara väldigt smidigt. Just nu tror jag det bara är 3 hektar mark vi äger av den vi brukar (arrenderar typ 2 till) så tror inte vi har gårdsstöd i nuläget men är inte jag som har koll på allt det
Jag föder upp Nordsvenskar!
Vuxna brukar inte skutta omkring så värst, vissa unghästar är gnagare av rang, men det behövs "gångstråk" och gläntor för att hästarna ska jobba vidare med att gnaga sönder och välta träd.

Ja, det går att söka röjstöd och betesmarksstöd även om det varit skog i hundra år. Betesmark är en bristvara.
Men när jag tittar på bilden, så ser det ut att ha varit betesmark... Kanske inte för 10-15 år sedan, men för 50-70 år sedan eller mer. Det är önskvärt med mer betesmark i Sverige. Betesmark är viktig för den biologiska mångfalden, därför får man stöd och rådgivning för hur man återskapar betesmark.
Kolla på "Historiska kartor" på lantmäteriet, t.ex. ekonomiska kartan från 50-60 talet, hur marken användes då.

EU-stöd (gårdsstöd), + stöd för betesmark ger ju en del pengar som kan läggas på foder till hästarna eller bra stängsel.

Fram till början av april har man möjlighet att söka olika stöd. Det är lite snårigt första gången, så jag rekommendera att ta hjälp av konsult, från t.ex. Ludvig & Co, eller Hushållningssällskapet.

Röja kan man göra hela året, förutom vid djup snö. Klinga kan man köpa vad som helst i det här fallet, se det som en förbrukningsvara.

Men, jag skulle börja med att kontakta Länsstyrelsen för rådgivning! Röjstödet är beroende på att man ska uppfylla vissa förväntningar på slutresultatet.
Det finns "folk" som kan det där med att röja betesmark (så att vassa stubbar undviks) och som kan köra ut riset. Kanske värt att lägga pengar på, när man får stöd av olika slag.
 
Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15 år till innan det. Skulle vilja börja lätta upp skogen och drömmen är att få det att funka som hage till mina halvblod men har inte den bästa erfarenheten av röjare när det kommer till att skapa en säker hage för hästar så har börjat fundera på om man kan hängna in och släppa mindre djur där? Funderar på får/getter/små ponnysar. Hur många skulle behövas tro för att lätta upp det om man ger det något år?

Någon som gjort något liknande och hur har det gått för er? Den är ganska avlång så tänkte att man börjar med en mindre hage och sen öppnar upp allteftersom. Skogen är egentligen perfekt som hagmark, lagom slät med lite kullar, inga stenrösen eller giftiga träd och för att lätta upp är det mest buskar och små träd som behöver ätas upp och det är därför jag blir lite fundersam på om detta skulle kunna vara en lösning, vågar tyvärr inte släppa mina egna hästar där då dom är stora klumpiga fullblod och jag tyvärr inte har kvar några ponnysar.

Ser ut såhär ungefär 80% av hagen, kanske är alldeles för buskigt för att ens tänka tanken?
Visa bifogad fil 114372
Både halvblodet och lusitanon jag haft hade fixat det där.
De gick i Skogshagar som med åren blev toppenfina betesmarker!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 814
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 731
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Hej! Jag har drabbats av riktig fångest,trots att jag har en ponny som inte ens haft fång.Jag läser och läser om alla hästar som...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp