Lättlagad, god glutenfri mat

Piek

Trådstartare
Moderatorn får gärna flytta tråden till vuxen istället där det var tänkt att tråden skulle ligga :)

Jag och sambon har bestämt oss för att prova äta helt glutenfritt under ett par månader. Dels för att komma ifrån våra dåliga vanor med alldeles för mycket pasta och vitt bröd men även för hälsans skull.

Nu behöver vi tips på glutenfria rätter! De ska fungera att göra på kvällen så tillagningstid runt max 45 minuter vore bra. Funkar de i matlåda är det ännu bättre :)

Kom med alla tips ni har! :D
 
Nu är jag inte ungdom men mitt tips är potatis i olika former i stället för pasta.

Lax och potatis med spenat, soppor (glutenfritt Schär-bröd eller från Genius är bra till), kyckling med ris kanske?
 
Nu är jag inte ungdom men mitt tips är potatis i olika former i stället för pasta.

Lax och potatis med spenat, soppor (glutenfritt Schär-bröd eller från Genius är bra till), kyckling med ris kanske?

Just lax och kyckling går tyvärr bort då sambon inte äter något av det om jag inte tvingar i honom :(
 
Jag tycker det här blev jättegott;

Per person; ca 50 g fryst bladspenat, ca 30 g sambal oelek, ca 100 g sojayoghurt, ca 200 g aubergine, ca 1/2 dl torrt fullkornsris.
Koka ris. Skala och baka auberginen i ugnen i tärningar i ca 20 min. Blanda allt utom riset i en kastrull och hetta upp. Klart! Sen kan man ju lägga i vad man vill och komplettera med om man tycker det saknas något =) Man kan även ta kokosmjölk istället för sojayoghurt och riva i lite ingefära.

Eller palsternackssoppa eller ärtsoppa =) (jag undviker också gluten för tillfället o ska se om min mage mår bättre =) )

//r
 
Jag äter glutenfritt och älskar att laga mat! Jag tycker faktiskt inte att det är ett dugg svårt, det kanske bara är ovant i början om man ska få in ett nytt tänk. Ett tips är att kolla recept från andra kök, ex asiatiskt (inkl indiskt), sydamerikansk (tacos!), mellanöstern mm. Generellt tycker jag det känns som att de använder mindre vetemjöl än vad vi gör, men jag kan ju ha fel.

Här kommer lite tips på saker jag kommer på nu, kan fylla på mer sen :) Och säg till om det är någon speciell rätt du vill ha tips på hur man gör glutenfri, förhoppningsvis har jag koll ;)

Linsgryta! Så fort någon frågar om mattips brukar jag säga linsgryta, men det är för att det är så bra! Enkelt att laga mycket av, mättar bra och passar bra i matlåda. Och gott såklart!
Jag brukar följa ungefär det här receptet: http://lagaindiskmat.se/linsgryta-med-roda-linser-och-kokosmjolk-indisk-dhal/
Fast jag brukar öka kryddmängden och även ha i champinjoner, paprika och zucchini! Eller vilka grönsaker man nu gillar :) Funkar bra att äta som den är eller med ris till.
Samma som ovan gäller för detta recept: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/kikartscurry-med-jordnotssmor-och-lime/

Den senaste tiden har jag gjort mycket paj med ett pajskal gjort av linser och quinoa.
Jag kokar linser och quinoa (tillsammans) tills det kokar sönder och det mesta av vattnet är borta. Då har jag i lite kryddor och fiberhusk. Blandar och låter stå några minuter. Sen får man använda en sked för att trycka ut det i en pajform, förgrädda på ca 200 grader i 10 minuter och sen fyller man precis som en vanlig paj.

Den här linsbolognesen är jättegod! http://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/
Jag brukar äta den med bönpasta eller stekta grönsaker. (De svarta linserna går att byta ut mot andra linser, man tager vad man haver ;) )


Ursäkta uppsatsen! Hoppas det är något som lockar! Om du vill kan jag som sagt fylla på med mer tips sen :)
 
Jag tycker det här blev jättegott;

Per person; ca 50 g fryst bladspenat, ca 30 g sambal oelek, ca 100 g sojayoghurt, ca 200 g aubergine, ca 1/2 dl torrt fullkornsris.
Koka ris. Skala och baka auberginen i ugnen i tärningar i ca 20 min. Blanda allt utom riset i en kastrull och hetta upp. Klart! Sen kan man ju lägga i vad man vill och komplettera med om man tycker det saknas något =) Man kan även ta kokosmjölk istället för sojayoghurt och riva i lite ingefära.

Eller palsternackssoppa eller ärtsoppa =) (jag undviker också gluten för tillfället o ska se om min mage mår bättre =) )

//r

Jag äter glutenfritt och älskar att laga mat! Jag tycker faktiskt inte att det är ett dugg svårt, det kanske bara är ovant i början om man ska få in ett nytt tänk. Ett tips är att kolla recept från andra kök, ex asiatiskt (inkl indiskt), sydamerikansk (tacos!), mellanöstern mm. Generellt tycker jag det känns som att de använder mindre vetemjöl än vad vi gör, men jag kan ju ha fel.

Här kommer lite tips på saker jag kommer på nu, kan fylla på mer sen :) Och säg till om det är någon speciell rätt du vill ha tips på hur man gör glutenfri, förhoppningsvis har jag koll ;)

Linsgryta! Så fort någon frågar om mattips brukar jag säga linsgryta, men det är för att det är så bra! Enkelt att laga mycket av, mättar bra och passar bra i matlåda. Och gott såklart!
Jag brukar följa ungefär det här receptet: http://lagaindiskmat.se/linsgryta-med-roda-linser-och-kokosmjolk-indisk-dhal/
Fast jag brukar öka kryddmängden och även ha i champinjoner, paprika och zucchini! Eller vilka grönsaker man nu gillar :) Funkar bra att äta som den är eller med ris till.
Samma som ovan gäller för detta recept: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/kikartscurry-med-jordnotssmor-och-lime/

Den senaste tiden har jag gjort mycket paj med ett pajskal gjort av linser och quinoa.
Jag kokar linser och quinoa (tillsammans) tills det kokar sönder och det mesta av vattnet är borta. Då har jag i lite kryddor och fiberhusk. Blandar och låter stå några minuter. Sen får man använda en sked för att trycka ut det i en pajform, förgrädda på ca 200 grader i 10 minuter och sen fyller man precis som en vanlig paj.

Den här linsbolognesen är jättegod! http://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/
Jag brukar äta den med bönpasta eller stekta grönsaker. (De svarta linserna går att byta ut mot andra linser, man tager vad man haver ;) )


Ursäkta uppsatsen! Hoppas det är något som lockar! Om du vill kan jag som sagt fylla på med mer tips sen :)
Det är precis sånna här tips jag vill ha! Låter super gott alltihop!
Just nu är ju tanken att öppna upp för nya idéer och rätter så vi inte ska vara kvar i våra gamla vanor :D pajtipset var super för det är något jag verkligen vill kunna göra även i fortsättningen :)
Jag ropar om det är någon speciell rätt jag kommer på!

Äter han räkor?
Räkor funkar finfint :D
 
Det är precis sånna här tips jag vill ha! Låter super gott alltihop!
Just nu är ju tanken att öppna upp för nya idéer och rätter så vi inte ska vara kvar i våra gamla vanor :D pajtipset var super för det är något jag verkligen vill kunna göra även i fortsättningen :)
Jag ropar om det är någon speciell rätt jag kommer på!


Räkor funkar finfint :D

Jag brukar köpa glutenfri tagliatelle, koka upp den. På sidan om värmer du ihop vitlök/chili/en skvätt citron, creme fraiche och räkor och blandar ner i pastan sen.
Salt och peppar också såklart!

Min bästa latmansmat :)
 
Moderatorn får gärna flytta tråden till vuxen istället där det var tänkt att tråden skulle ligga :)

Jag och sambon har bestämt oss för att prova äta helt glutenfritt under ett par månader. Dels för att komma ifrån våra dåliga vanor med alldeles för mycket pasta och vitt bröd men även för hälsans skull.

Nu behöver vi tips på glutenfria rätter! De ska fungera att göra på kvällen så tillagningstid runt max 45 minuter vore bra. Funkar de i matlåda är det ännu bättre :)

Kom med alla tips ni har! :D
Alltså ni kan ju göra era vanliga rätter bara byta ut det som inte är glutenfritt mot glutenfria varianter. Man måste ju inte använda speciella recept. Jag har celiaki sen barn och vår familj har alltid gjort samma mat åt alla. Jag äter glut.fri pasta medan mannen vanlig. 'Allt' finns ju i glutenfri variant nuförtiden.
 
@DenLillaSkimmeln NU behöver jag hjälp :D
Vi ska göra chili con carne ikväll och nu slog dig man måste ju ha bröd till! Finns det något bra glutenfritt bröd att köpa och var i butikerna hittar man det isåfall? :angel: Har inte tänkt på att jag sett glutenfritt bröd bland brödet på Ica...
Alternativt om det finns något gott bröd som man kan baka relativt snabbt? (Tänk ungefär lika lång tid som det tar att laga maten, runt en timme lite mer är okej :)) Recept önskas isåfall :D

Vi brukar äta vanligt vitt rostbröd till i vanliga fall så åt det hållet strävar vi
 
@Piek

Oj, just bröd äter jag knappt längre så kan tyvärr inte gå i god för produkterna men lite känner jag i alla fall till!

Vad jag vet finns det framför allt två märken som säljer glutenfritt bröd i vanliga mataffärer (de innehåller fortfarande vete tror jag, men glutenet är bortplockat). De märkena heter SEMPER och FRIA. Brukar finnas på den glutenfria hyllan eller i frysdisken. Annars kan du också leta efter FINAX glutenfrita mjölmix och följa något recept för rostbröd (t.ex. från deras hemsida eller googla - jag hittade förslagsvis detta recept http://www.annisglutenfria.se/recipe/glutenfritt-ljust-rostbrod/ ).

Här är dock ett recept som jag har provat. Det är lite mer LCHF/paleo-aktigt och blir inte riktigt lika som vanligt rostbröd men min familj brukar tycka det är gott att ha till maten: http://ceciliafolkesson.se/tag/kokosbrod/ .

Hoppas du fick lite tips iaf! Om jag kommer på något bra recept kan jag skriva det här sen, ifall ni vill baka bröd flera gånger :)


Edit, nu bad du ju inte om morotsbröd men det kom upp när jag googlade och det tror jag skulle vara gott till! Har inte provat de här recepten heller men jag tycker de lät goda och inte alltför komplicerade :)
http://idawarg.se/2015/10/06/glutenfritt-och-sockerfritt-morotsbrod/
https://semperglutenfritt.se/recept/glutenfritt-morotsbrod
 
Tar gärna emot recept! Älskar hembakt bröd och det känns som det kan bli bland det svåraste att klara sig utan :D
 
@Piek Det var så lite så! Vad blev det för bröd igår? :)

Kan skicka mer brödrecept om jag hittar sen, men nu ska jag bort i några dar :) Men en sak jag tänkte på, du vet säkert det, men om något smakar ovant i början så ge det lite tid bara! Man ska såklart inte tvinga i sig äckliga saker men det går väldigt snabbt att vänja om smaklökarna. Sånt jag bara tyckte var okej förut älskar jag nu ;)

Sen en helt annan grej, men jag tycker att lasagne är jättebra mat till matlåda! Det finns säkert glutenfria lasagneplattor på hyllan för glutenfria produkter i affären, men jag brukar göra en lite annorlunda grej;
Tofuplattor! Om du har tillgång till en asiatisk matbutik så, det finns iaf tofuplattor på "min" asiatiska. Gott och bra med lite extra protein om man vill laga vegetarisk lasagne :)
Annars ska Risenta ha börjat sälja bönpasta i "lasagneplatteform" nu, men det har jag inte provat än.
Eller så kan man använda zucchini/aubergine i skivor som lasagneplattor. Värt att tänka på att det inte riktigt samma näringsinnehåll (eller smak) då :)

Hoppas det här inte blev alltför rörigt, har lite bråttom iväg :p
 
@DenLillaSkimmeln det blev Sempers rostbröd. Var faktiskt över förväntan, lite konstig konsistens när man tuggade men inget fel på det annars :)

Just bönpasta känner jag mig lite skeptisk till... Vi har provat en glutenfri spaghetti som var helt okej. Men nångång ska jag nog våga prova bönpasta också ;)

Asiatiska butiker är det dåligt med här tyvärr, mycket som man missar utan dem :( jag älskar lasagne och skulle kunna äta det åtminstone fem dagar i veckan :D
 
Jag gör bara glutenfri mat men gör inte några annorlunda maträtter än innan, har bara bytt ut ingredienserna mot glutenfritt. Det mesta finns ju idag som glutenfritt alternativ :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 224
Mat Jag försökte kika igenom "vad har du ätit"-tråden och såna, men de innehåller inte riktigt det jag söker efter... Jag försöker få...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 051
Senast: Casteloro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp