Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Yep! Vanlig grön pesto kör jag med. Brukar göra peston själv ibland också så blir det extra gott kan ja lova!:) Inte allt för krångligt om man har en mixer eller liknande faktiskt, bara och köra i grejerna och trycka på knappen. ;)
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Fast pastasås är väl enkelt? Såhär kan den se ut hos mig:

Stek upp nåt som ska vara i såsen t.ex bacon, kyckling, svamp, lök
Häll på mjölk/grädde eller båda delarna. En klick creme fraiche är aldrig fel om det finns hemma, jag tar vad jag har.
Är den extremtunn kan jag hälla på lite maizena redning, den klumpar sig inte så då räcker det att röra ut den med sleven.
Krydda lite om det behövs, är såsen gjord på bara bacon behövs sällan kryddor.

Färdigt! Går fortare än att koka pastan.

Kött, ris/potatis och sås har det blivit några gånger sista tiden...
Stek kött och koka tillbehöret.
Under tiden gör man en sås: häll upp lite mjölk/grädde eller båda i en kastrull. Lägg i en buljongtärning som matchar köttet (köttbuljong om det är nöt/fläsk, kycklingbuljong om det är kyckling...), rör ut den och tillsätt eventuellt soja för färgen och om man vill kan man hälla över lite av lite från stekpannan så man får med köttsaft och kryddor. Även här är maizena redning en bra vän. Vill man så kan man ha lite svamp i såsen. Färsk svamp lägger man i innan man häller på vätska så den får stekas lite bara.

Jag är också inne i en period när det ska gå snabbt och enkelt och den typen av mat jag nyss nämnde är sånt som tiden när man steker kött och kokar sås går jämnt ut med att göra tillbehör.

Nåt annat som är bekvämt om man verkligen inte vill lägga energi på saker är att köpa stekar och rotsaker. Krydda en stek med t.ex salt och peppar (vill man vara avancerad kan man skära vitlök i skivor och snitta steken och peta i vitlöken), lägg på en klick smör eller lite olja ovanpå, tryck i en köttermometer och in i ugnen. Temp på ugn och kött finns på nätet. Skär rotsaker i bitar och lägg i en form med lite smör/olja och salt. Ju mindre bitar desto fler smaker kan man få i samma tugga :d kuber på någon cm är precis lagom! Tips på rotsaksmixar är: potatis, morötter och rotselleri. Stoppa in dessa när man har ca 30 minuter kvar av tiden på köttet. Blir det senare gör det inget då köttet mår bra av att vila. Servera med sås om man vill men det går precis lika bra utan med den här rätten :) det kanske man skulle göra i morgon, det var länge sedan.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Jag har alltid ris och/eller grönsaker till :)
Skär kyckling och paprika i bitar, bryn lite lagom, häll över grädde, släng i lagom med salt, peppar och curry. Låt koka ihop ett slag. Urgott! Kryddor kan man variera i det oändliga, google is your friend :D

Vanlig köttgryta brukar jag skära kött, bryna, hälla över vatten och i med en köttbuljong. Låter det sjuda i evigheter (typ en timme, glömmer oftast bort det dessutom haha) och smaksätter sen med sambal oelek och soja. Tar i lite grädde om det finns hemma, eventuellt lite maizenaredning också beroende på humör.

Det här är också klart ätbart och enkelt: http://www.kokaihop.se/recept/kyckling-i-ugn-med-sambal-oelek
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Jag brukar vid latare dagar köpa fryst lax i bitar och lämplig såsmix, här finns det en asgod speciell för lax i ugn som rörs ut i grädde. Själva tillagandet tar två min sen gör det sig självt i ugnen under 20 min. Sen brukar jag lyxa till det och ha i delade cocktail tomater, broccoli, svamp eller vad annars som kan tänkas finnas hemma i formen tillsammans med laxen. Ris är säkert gott till men det är jag för lat för att laga :p

Tortellini/Ravioli kräver inte mer än 2-3 minuter i kokande vatten (ignorera det som står på förpackningen). I och med att de redan är fyllda kräver de inte så mycket pyssel i övrigt. En enkel, om än något tidskrävande, tomatsås görs på olivolja, vitlök och delade cocktail tomater som långsamt får koka sönder (ca 15-20min). Smaksätts med en skvätt balsamico, basilika och riven parmesan.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Omelett: 3 ägg, en skvätt mjölk, lite grönsaker (jag brukar ta frysta, typ lite majs, ärtor), kanske små skinkbitar eller liknande. Blanda, släng i pannan, ha på riven ost. Sjukt enkelt.

Bananpannkaka: En banan, två ägg, lite lite mjölk, kanske någon matsked mjöl. Mixa till en slät smet, stek på svag värme. Avnjutes med något stadigare tillbehör typ keso och bär.

Pastasås/gratäng: Hacka lök och bryn den lite, häll i en förpackning krossade tomater och en förpackning linser eller bönor (såna konserverade, då är dom redan tillredda). Om du vill kan du ha i någon mer grönsak tex paprika eller vad som kan finnas hemma (frysgrönsaker funkar utmärkt här också), ibland smular jag i buljong också. Antingen kokar du ihop såsen i kanske 10 min, eller så kokar du den bara en snabbis, häller i en ugnsform, har på lite ost och kör in i ugnen typ 10 min på 180 grader. Detta receptet blir typ 3-4 portioner så resten gör du matlådor av så slipper du laga mat sen. Någon form av pastasås är typ min standardmat, det går att variera massor. När du tröttnar på att äta pastasås med pasta/ris/matvete etc så äter du den i wraps istället.

Enchilladas: Stek köttfärs eller quornfärs (lägg i kall panna, bryn tills den får färg, superenkelt). Under tiden blandar du ihop en liten burk crème fraiche och kanske en halv burk tacosås. Ta lite wokgrönsaker om du vill ha och blanda med köttfärsen. Blanda i hälften av crème fraicheröran, stek i 2-3 minuter. Ta tortillabröd och fyll med köttfärsblandningen, rulla ihop och lägg i ugnsform. När formen är full, häll på resten av crème fraicheröran, toppa med ost. In i ugnen 10 min på 225 grader.

Finns flera goda vegetariska halvfabrikat som inte innehåller så mycket skit. Favoriter just nu är vegobullar från anamma och Paprika- och ostbiffen från Hälsans Kök.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

För den som inte tycker matlagning är roligt är dagens frysdisk helt supperb. Det finns färdighackad lök, paprika, grönsaker, kina mix (blandning med ärtor och ris), wook mixer, örter, qourn bitar, salladskyckling, kebab kött i olika format.

Bara att ta det man känner för och ner med det i en stekpanna eller gryta. Grytbas är fondtärning och vätska som standard vatten, jag brukar ha i lite grädde mot slutet. Grytor äts som dom är eller serveras med ris om man inte redan har det man vill servera till i grytan så att säga. När man steker det man vill ha kan man ha i lite olika varianter, lite grädde eller cremé fraiche eller ett ägg eller servera som det är eller med en good sås antingen som man rör ihop själv eller köper i kyldisken finns massor av olika färdiga kalla såser nu för tiden vit kebabsås, röd kebabsås, mangoraja m.m.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

"Asiatiska" grytor är ju det absolut bästa.
Kokosmjölk, "curry pasta" (röd, gul, paneng, masaman, grön osv), fryst asiatisk grönsaksmix samt fisk eller kycklingbitar. Allt ihop i en gryta och kokas ett litet tag tills fisken/kyckligen är klar. Serveras med ris om man vill.

Man kan också göra tomatsoppor med olika innehåll. Finns bra förpackningar med färdiga släta tomatsoppor och sedan sätter man bara i vad man nu önskar (brukar sätta i någon fryst grönsaksblandning :p men äter man kött kan man väll sätta i korv också eller nåt liknande)
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Jag tycker inte det är krångligt. Jag lägger laxen på folie, frysta grönsaker över och på med kryddsmör.
In i ugnen på 200 grader i 40-45 min.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Frysta grönsaker som många tipsat om är grymt bra! Bara slänga ner i en stekpanna tillsammans med något ur frysdisken, äter inte kött så ofta så jag tar sojakorv/vegobullar/tofu/osv. men köttbullar och liknande går ju lika bra. Sen koka pasta/ris/annat gryn till, eller vara lat och ta en macka istället ;)

Annan snabbmat jag brukar göra är rotsaker i ugn, tar iof 30 min men man behöver inte göra något mer än skära upp och skjutsa in. Till det blir det ofta någon typ av biffar, halloumi eller fetaost.

Slänga massa grönsaker/rotsaker i en kastrull med vatten och koka 20 min brukar jag också göra. Äter en macka till (hungrig tjej här :p)
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Jag brukar göra kycklinggratäng med beasås och pasta. Kanske inte extremnyttigt men väldigt gott :) Dessutom enkelt att göra. Beasåsen brukar vara en sådan sås man blandar själv. Brukar tärna kycklingfiléerna så det blir lite utspritt när man blandar den med pastan.

Koka pastan
Stek kyckling, salta och peppra efter smak
Ta två påsar beasås och blanda enligt förpackning. I med 2dl creme fraish och 2 skedar mangochutney, koka upp och häll över pastan och kycklingen som ligger i en form. Sätt in i ugnen ca 200grader i 20min och sedan är det klart :)

Sedan kan man göra kassler i senaps och annanas sås och äta med ris.

Tacos är enkelt och där kan man variera mycket. Jag avstår gärna från alla såser. Dessutom kan jag lätt ta med mej det till jobb dagen efter och äta med nachos eller med lite grönsaker och creme fraish.

Köttfärssås och korv/köttstroganoff gör jag på samma grund. Snabbt och enkelt. Dessutom kan man krydda efter smak.

1 lök (malen med mixern...) som man steker först
köttet steks sedan tillsammans med löken
1 tärning köttbuljong i köttblandningen
lite vatten (någon dl)
lite grädde (någon dl)
tomatpuré (inte till köttstroganoff)
Kryddor efter smak
ev lite soja för att få en brunare färg på köttstroganoffen)
 
Senast ändrad:
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

In i ugnen på 200 grader i 40-45 min.

Om man inte orkar vänta i 40min på maten så kan man sätta laxen utanför folien, då hinner tom en djupfryst bit bli klar på 20min.

Är rätt gott att göra ett folieknyte med tomat, paprika, fetaost, oregano och olivolja att ha i ugnen också. Klart på 20min i drygt 200 grader.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

*kl*
Tortellinigratäng:
Koka tortellinin, släng i lite skinka, grönsaker, tex färsk spenat eller frysta gröna ärtor sista kokminuten.
Häll av vattnet.
Lägg i en ugnsform, häll över lite matgrädde eller ostsås. Toppa ev med ost.
In i ugnen på 225grader tills såsen kokar och gratängen fått lite färg.
Brukar ta c:a 20 min i ugnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Koka fisk är skitenkelt! Absolut enklast för att fisken ska hålla ihop fint, är att koka den i traktörpanna eller ugn. En vattenhöjd på ca 1 cm räcker för portionsbitar och filéer.

Jag skulle själv föredra potatis samt sås gjord på antingen ägg, dill eller vitt vin. Såserna är väldigt enkla att göra, finns en drös med recept på nätet. Sen finns det ju även färdiga såser att köpa, vet inte riktigt utbudet dock.

Värt att tänka på är att många fisktyper vi äter här är ganska magra, så släng gärna grädde i såsen om du behöver komma upp i kalorier.

Vegetariskt kan du göra grönskasbiffar. Vill man vara riktigt effektiv kan man slänga ner allt i en matberedare med kniv, låta det gegga ihop sig och sen göra biffar som steks.

Det som behövs i grunden är:
Grönsaker
Ägg
Mjöl
Grädde/mjölk

Mängder efter behov, smeten ska hålla ihop men ändå vara kladdig. Ägg håller ihop, mjöl torkar upp, grädde/mjölk blöter upp.

Keldas färdiga soppor i tetra är helt okej tycker jag, speciellt deras karibiska! Där kan du göra den mer matig genom att tärna kyckling, steka och sen slänga ner i soppan.

Woker tycker jag också går rätt snabbt att göra. Går att variera med kyckling, räkor, kött, fläskkött eller att ha helt vegetarisk. Blandar t ex kyckling med frysta grönsaker och steker upp. Äts med nudlar eller ris. Vill man lyxa till det kan man slänga ner mjölk eller grädde i woken, då blir den inte så torr:d
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

kl
Vad jag gjorde sist, startade ugnen (200c), skalade och klyftade potatis och la den i en långpanna. Sen tog jag (valfritt) kött bredvid potatisen i ugnen och körde tills potatisen blev färdig. Att skala potatisen tog längst tid (förutom ugnen då), man kan köpa färdig fryst istället. Maten är färdig när potatisen är det, ca 30 min.
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Böngryta :love::d

Ett paket kidneybönor + ett paket svarta bönor (sköljda)
Ett par hackade tomater
Röd och gul paprika
Hackad bladpersilja
Finhackad röd lök
Salt och peppar

Rör ihop allt i en gryta och låt puttra en stund, blanda i valfri mängd fetaost

Blir en del, men är lika god dagen efter och funkar lika bra varm som kall.
Det går säkert att ha tillbehör till som ris eller liknande, men jag brukar äta som det är eller med tacochips och créme fraiche
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Eller så struntar man i att skala potatisen ;) Tvätta av dem lite bara, skalet blir knaprigt och gott i ugnen!
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Köttfärs går att variera i oändlighet.
Köp ett par storpack och stek upp allt på en gång. Ena dagen blandar du i lite grädde, kidneybönor, majs och köttbuljong
andra dagen äter du med taco
tredje dagen gör du en köttfärssås
fjärde dagen blandar du i philadelphiaost och creme fraiche och kör i ugnen och äter med lite pasta :d

Kyckling
Bryn kyckling och skär upp små hål i filéerna, fyll med kryddblandningar (finns färdiga) eller häll i lite marinad (finns färdigt) eller pressa i lite vitlök
Äts med potatis (finns färdigkokt som bara är att värma) eller pasta

Grillad kyckling med potatissallad, Helfabrikat allting :)

Curryris med kassler
Koka riset med currykrydda och stek kasslerskivor till

creme fraiche + grädde
Dela lax i mindre bitar och låt dem puttra i koket en stund
Krydda efter smak, vitlök, citronpeppar eller liknande.
Serveras med ris eller sallad

Pytt i panna, finns färdigt på påsar. Äts med rödbetor

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Min favorit är en superenkel, relativt nyttig kycklingburgare:
Stek upp en kycklingfile(krydda) , stryk på lite pesto och lägg på en skiva tomat, smält lite mozarella på och så på med vanligt hamburgebröd, blir görgott!
 
Sv: Skitenkel, god, hyfsat nyttig mat?

Tycker du om fläskfile så är det suppergott att grilla den hel i ugnen efter att ha fyllt den med vitlösost och virat deni bacon, mums!
 

Liknande trådar

Mat Jag har fobi för att äta "ny" (för mig) mat. Listan på vad jag inte äter är låååång och jag vill försöka göra nåt åt det. Det jag äter...
2
Svar
25
· Visningar
2 244
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 235
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
4 999
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 577
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp