Lättlagat

Wille

Trådstartare
Jag kämpar med att laga mat så att jag kan äta hemlagat varje dag, eftersom det verkar som om jag inte tål de färdiga matformarna med fryst mat från affären.

Men jag lyckas inte riktigt och det är så kämpigt hela tiden. Och jag har alltid haft problem med matlagning, trots otaliga försök att få det att fungera.

Så jag skulle behöva lite recept på lättlagad mat, som inte innebär att jag t.ex måste skala och hacka råvaror. Jag klarar av att steka en pannkaka till frukost och jag klarar av att göra en omelett. Jag klarar också av att ugnssteka en liten laxbit. Men vad finns det mer för lättlagat?
 
Jag kämpar med att laga mat så att jag kan äta hemlagat varje dag, eftersom det verkar som om jag inte tål de färdiga matformarna med fryst mat från affären.

Men jag lyckas inte riktigt och det är så kämpigt hela tiden. Och jag har alltid haft problem med matlagning, trots otaliga försök att få det att fungera.

Så jag skulle behöva lite recept på lättlagad mat, som inte innebär att jag t.ex måste skala och hacka råvaror. Jag klarar av att steka en pannkaka till frukost och jag klarar av att göra en omelett. Jag klarar också av att ugnssteka en liten laxbit. Men vad finns det mer för lättlagat?
Jag har väldigt svårt för att tänka mig att man skulle kunna utföra särskilt mycket matlagning utan att skala, hacka och skära. I alla fall om man vill laga sådant som också är nyttigt och hyfsat billigt. Det enda jag kan tänka mig är att botanisera i frysdiskarna nästa gång du handlar och se vad för slags frysta grönsaker det finns som redan är färdighackade/skurna. Lök, paprika och spenat vet jag finns, till exempel.
 
Min go-to när det skall vara snabbt och enkelt:
Riv en parmesanost och lägg i en förpackning man kan frysa (detta behöver man bara göra en gång per ca 10-15 portioner).
sätt på kastrull med lite vatten med salt i
sätt på vatten i vattenkokaren
sätt på stekpanna
klipp ner bacon i stekpannan
stek baconet
när vattnet i vattenkokaren kokar, slå i det i kastrullen och fyll med tillräckligt med pasta för 1 portion + ca 1 dl frysta ärtor
stek färdigt baconet och häll upp på hushållspapper
ta fram ett ägg och separera gulan (det är gulan du vill åt)
Slå av vattnet från pasta/ärtorna
Slå på bacon, äggula och en näve parmesan
blanda och smaka av med svartpeppar.

Rekordet är 12 min från start till färdig tallrik, men då började jag med redan riven parmesan.
 
Min go-to när det skall vara snabbt och enkelt:
Riv en parmesanost och lägg i en förpackning man kan frysa (detta behöver man bara göra en gång per ca 10-15 portioner).
sätt på kastrull med lite vatten med salt i
sätt på vatten i vattenkokaren
sätt på stekpanna
klipp ner bacon i stekpannan
stek baconet
när vattnet i vattenkokaren kokar, slå i det i kastrullen och fyll med tillräckligt med pasta för 1 portion + ca 1 dl frysta ärtor
stek färdigt baconet och häll upp på hushållspapper
ta fram ett ägg och separera gulan (det är gulan du vill åt)
Slå av vattnet från pasta/ärtorna
Slå på bacon, äggula och en näve parmesan
blanda och smaka av med svartpeppar.

Rekordet är 12 min från start till färdig tallrik, men då började jag med redan riven parmesan.
Åh. Jag missade att säga att jag inte äter ko, gris, lamm och sånt.
 
En bas av ris, bönor (finns färdigkokta i pappkartong), quinoa, bulgur etc håller sig flera dagar i kylskåp eller i portionsförpackningar i frysen. Koka med lite buljong i vattnet för smakens skull.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Känns det okej att äta liknande mat flera dagar i rad? Jag kör mycket på sådant för att slippa börja från noll inför varje enskild måltid. Då kan jag t.ex. koka tre ägg som jag ska ha till frukost samtidigt, så slipper jag det momentet dag 2 och dag 3.

Om jag hade gillat pannkakor till frukost så hade jag följt ett tips jag läste för några år sedan om att spara en stor ketchupflaska, diska ur den och fylla den med smet. Då behöver smeten bara göras dag 1, så i några dagar efter det kan man börja steka direkt. Då kanske det är lättare att använda lite energi till att koka ägg någon av de dagarna.
 
Couscous i buljong tillsammans med frysta blandade grönsaker köpta färdiga i påse. Går att pimpa med någon sås man tycker om, eller med marockansk kryddblandning och lite russin till exempel, om man tycker om sådant. Servera till den där laxen eller någon annan fisk om andan faller på. :)
 
Pasta med färdig tomatsås på burk. Värm tomatsåsen på pastan en minut i mikron. Diska pastakastrullen medan du väntar på att tomatsåsen ska värmas så är du klar med disken på en gång. Riv på ost om du gillar det.

Frysta wokgrönsaker är mångas räddning. Värm i stekpanna med lite soja och chili om du gillar det. Servera t ex med kokta nudlar.

Couscous är toppen, häll i kokande vatten och låt svälla. Ät t ex med falafel eller sojanuggets och lite grönsaker, t ex körsbärstomater. Creme fraiche med örter eller soltorkad tomat är gott till.

Om du äter kyckling finns det frysta färdigstekta bitar att köpa, testa om magen tål det.
 
När jag vill ha lättlagat så steker jag en schnitzel (kyckling eller vego) och wokade grönsaker. Äts med sweet chili sås till 😅

Stekt lax och ris är också mat som går enkelt att göra.
 
Broccoliris och blomkålsris är jättebra alternativ för att få "färdighackat" att ha i grytor och andra rätter. Tetra med färdiga bönor.

Leta upp något recept på indisk gryta och plocka smaksättning/sås därifrån. Använd fryst hackad lök, blomkålsris och kikärtor som innehåll.

Fräs grön currypasta i olja, häll på passerade tomater och kokosmjölk och koka upp. Justera smaken med salt + ev. peppar, vinäger. Häll i broccoliris och svarta bönor.

Grovriva morötter är lättare än att hacka. En massa portioner pastasås: 1-2 förp. passerade tomater, 3 dl röda linser, fryst hackad lök (motsv. 3 stora), fyll på lagom med vatten och koka linserna mjuka, 4-5 rivna morötter, 3 dl creme fraiche/grädde/e.dyl. Krydda med salt, vinäger, svartpeppar, garam masala, chili, soja...
 
Couscous i buljong tillsammans med frysta blandade grönsaker köpta färdiga i påse. Går att pimpa med någon sås man tycker om, eller med marockansk kryddblandning och lite russin till exempel, om man tycker om sådant. Servera till den där laxen eller någon annan fisk om andan faller på. :)
Det här är jättebra och enkla förslag tycker jag!

---------
Om man kokar couscous/quinoa/ris/pasta etc dag ett.
Har i färdiga grönsaker från frysdisken. Om man vill.
Finns massor av bra blandningar i olika varianter.
Sen har det som bas några dagar. Det står sej i kylen flera dagar.

Såser/dressingar finns många bra färdiga också om man inte vill göra själv .
Både varma och kalla att värma.

Sen använder man basen plus såsen till en proteinkälla man gillar.
Steka qournbitar/halloumi/lax/vegobiffar osv osv.
 
Couscous i buljong tillsammans med frysta blandade grönsaker köpta färdiga i påse. Går att pimpa med någon sås man tycker om, eller med marockansk kryddblandning och lite russin till exempel, om man tycker om sådant. Servera till den där laxen eller någon annan fisk om andan faller på. :)
Ungefär så gör jag! Fast bönor (vita, röda, kikärter...) ur kartongförpackning (ännu billigare om man kokar själv men jag är för lat). Jag äter med sojasås, lite Sambal och en sked creme fraiche. SÅ GOTT! Ibland kokt broccoli till. Äter man lax blir det rena festmåltiden! Jag kan äta detta flera dar i rad. Varierar med ris eller quinoa ist för couscos då och då. Även ris finns ju i en massa varianter även om jag föredrar Basmati.
 
Förslaget att köpa hem frysta färdighackade grönsaker i påse är superbra. De flesta grönsaker är precis lika nyttiga och bra efter frysprocess som färska. Och billigt.

Soppor, ugnsrostade, ångkoka, råa, smörstekta, med olivolja och salt mm

Sen gärna lite påsar med mer proteinrikt också som sojabönor, vaxbönor, broccoli,haricots verts osv.

Olika typer av röror, typ pesto och hummusliknande är också supergott som sås/dipp till allt möjligt. Krävs bara en mixersarna.
 
Gratänger!
Tacogratäng - stek köttfärs(finns vegetariska substitut) och på med tacokrydda. Blanda i frysta grönsaker, creme fraiche och riven ost, rör ihop och sen in i ugnen runt 20 min tills det smält/gojsat ihop sig.
Broccoligratäng - koka fryst broccoli några minuter så det mjuknar, hä i en form tillsammans med creme fraiche, riven ost och ev potatis om du vill ha lite matigare variant. Gillar du mögelost så blir det jättegott blanda ner det också.

Gör du omelett så kan du också lägga i tex köttbullar, svamp, potatisbitar och röra runt så det blir som en röra. Blir lite varierat.

Fyll upp frysen med färdiga grönsaksblandningar, potatisklyftor/kroketter, färdigriven ost och liknande.
I kylen kan du ha lite olika creme fraiche, de smaksatta varianterna är goda och lätt sätt att variera sig lite.
I skafferiet kan du ha lite olika konserver, tex skivade champinjoner. Krossade tomater, nudlar, potatismospulver, ris.
 
Finns mycket färdig mat som inte nödvändigtvis är frysta rätter eller jätteprocessat. Ärtsoppa på burk, risgrynsgröt på tub, bruna bönor på tub, mackor, yoghurt och müsli, färdiga såser, pytt i panna, etcetc. Rekommenderar att handla på nätet så kan du i lugn och ro gå igenom innehållsförteckningar och hitta sådant som kanske är undanskuffat på nån gömd hylla i butik.
 
Lite OT, men med tanke på andra trådar TS:

Tips för att ugnsbaka/ungssteka protein eller rotfrukter när man (som jag ibland när jag har dippar) har svårt att ta itu med disken är att alltid använda ugnsfolie. Sådana gånger bryr jag mig inte om att jag slösar, jag lägger alltid maten på eller i folie för att slippa den där jobbiga disken, då handlar det oftast bara om en kastrull i alla fall, och tallrik och bestick. Ibland köper jag färdiga salladsskålar, pluttar en sked couscous och/eller dressing/protein/vadsom ovanpå och äter direkt ur plastskålen. Vips behöver jag bara rengöra besticken efteråt och kasta resten!
Tycker få saker känns så otroligt jobbigt och motigt som en hög med disk i köket.
 
Pommes, (fryst) salladskyckling och någon god färdig sås till. Jag brukar ta tzatziki.

Bara att tina kycklingen i en påse i kylen och in med pommes i ugnen så är det klart.

Jag lever på knäckemackor nu när jag inte har tid/ork att laga mat. 🙄😂
 
Flera storkok, när det ändå ska hackas och skäras och fixas är det bättre att göra det i större proportioner en gång. Man kan hacka lök om man känner sig hågad och frysa in i påsar. Stoppa in portioner i frysen så du har några rätter att välja mellan. Köp frysta grönsaker. Blir billigare också om du tex gör en stor gryta med linser, bönor och liknande. Obs, potatis ska man inte frysa, inte ens i gryta, lärde jag mig av bitter erfarenhet :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 197
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp