Lättlagat

Den om ekonomi? Jag vet inte vilken tråd du menar.

Jag har nästan inte alls ätit färdiga rätter på två månader. Och mina magproblem har försvunnit i samma veva. Men jag tycker inte färdiga rätter är så dyra faktiskt. Vore det inte för magen så skulle jag nog äta färdiga rätter i större omfattning. Det blir dock lite trist med samma rätter som återkommer då det inte finns så mycket att välja på.
Jag antar att det är pensionstråden som avses.

Jo, färdigrätter ÄR dyra. Men det är bekvämligheten man betalar för såklart.
 
Jag gillar ju thailändsk mat men hatar att skala och riva ingefära.

Färssås (jag gör den vegansk) innehåller hackad gul lök, så då måste jag anstränga mig. Och risken är att jag då inte lagar mat.

Finns det klyftpotatis färdig att köpa? Jag har egentligen massor med potatis som jag odlat själv men orkar ju inte tvätta, skala och skära upp den. Så den blir liggande. Och hur gör man för att tillaga klyftpotatisen samtidigt med laxen? Jag har inte två ugnar.

Hur vet man om fisken är färdig?
Ingefära finns både som kryddpasta, torr krydda och fryst hackad! Utöver den färska.

Gul och vit lök finns också färdighackad fryst.
 
Var får man tag i sojasås? Vilken del av affären?

Det är svårt att få tag i quinoa här tyvärr. Liksom rött ris. Så jag har fått sluta göra rätter jag lagade förut.
Soja finns på den asiatiska hyllan eller på hyllor märkta "smaksättare". Det finns många olika sorter och det är bara en smaksak vilken man gillar bäst.

Angående recept tipsar jag om min urenkla nudelwok som tar ca 10 minuter att laga.

Du behöver:

1 påse snabbnudlar dvs portionspåsarna som innehåller kryddor. Sort spelar ingen roll bara du gillar dem.
1 näve (ungefär) av någon finskuren grönsaksblandning du gillar, t ex wok-blandning.
1 ägg
Ev 1 tsk olja.

Du behöver bara en kastrull, wok eller traktörpanna.

1. Öppna nudelpåsen. Om det är en sort där det finns olja med ska du använda den nu.
2. Häll oljan från påsen i kastrullen/pannan. Finns det ingen olja med nudlarna tar du ca en tesked av någon olja du har hemma. Hetta upp oljan.
3. Häll i de färdigskurna grönsakerna. Fräs några minuter till de mjuknat.
4. Häll ur grönsakerna på en tallrik.
5. Nu ska nudlarna kokas. Ta hälften (obs!) så mycket vatten som står på påsen och häll i kastrullen/pannan och ställ på högsta värmen. Sen häller du i kryddorna i vattnet och därefter nudlarna. Det är enklare att äta om du bryter sönder dem först.
6. Koka till nudlarna mjuknat och vattnet nästan kokat bort. Rör då och då. Det tar 3-4 minuter. Om nudlarna fortfarande är hårda och vattnet är på väg att ta slut, häll i ca 0,5 dl till.
7. När nudlarna är nästan mjuka häller du i grönsakerna och rör om.
8. När allt är varmt sänker du värmen till 5-6 om du har 9 steg, knäcker i ett ägg och rör till det blir krämigt.
9. Häll upp i tallrik. Ät.

Nu ser det ut som det är supermånga steg, men det är för att jag skrev så detaljerat. Du kan variera genom att ta olika nudlar, olika grönsaksblandningar osv. Du kan ha soja på eller sweet chilisås. Du kan också blanda ner bitar av tofu, men det är ganska dyrt och behöver skäras.
 
Jag gillar ju thailändsk mat men hatar att skala och riva ingefära.

Färssås (jag gör den vegansk) innehåller hackad gul lök, så då måste jag anstränga mig. Och risken är att jag då inte lagar mat.

Finns det klyftpotatis färdig att köpa? Jag har egentligen massor med potatis som jag odlat själv men orkar ju inte tvätta, skala och skära upp den. Så den blir liggande. Och hur gör man för att tillaga klyftpotatisen samtidigt med laxen? Jag har inte två ugnar.

Hur vet man om fisken är färdig?
Ja, det finns fryst klyftpotatis i samma frysdisk som pommes frites.

Varför skulle du inte kunna lägga en bit lax bredvid dina potatisar i samma ugnsform?

Om du tar en gaffel och delar på fisken så ser du om den har övergått från sin genomskinliga form till att "skiva" sig och vara ogenomskinlig.
 
Jag gillar ju thailändsk mat men hatar att skala och riva ingefära.

Färssås (jag gör den vegansk) innehåller hackad gul lök, så då måste jag anstränga mig. Och risken är att jag då inte lagar mat.

Finns det klyftpotatis färdig att köpa? Jag har egentligen massor med potatis som jag odlat själv men orkar ju inte tvätta, skala och skära upp den. Så den blir liggande. Och hur gör man för att tillaga klyftpotatisen samtidigt med laxen? Jag har inte två ugnar.

Hur vet man om fisken är färdig?
Det fetstilta - det finns färdighackad lök i frysdisken (såg nu att @sjoberga redan tipsat om det). Sen går det att göra färssås utan lök. Det är ju godare med, men det funkar utan.
 
Om din potatis: jag skalar aldrig potatis jag gör klyftor av. Tvättar ordentligt och sedan låter jag skalen sitta på.

Du kan göra ugnspotatis i halvor. Det tar längre tid men blir gott.

Du kan även baka vanlig potatis. Då behöver du bara picka hål i skalet. Sedan kan du äta potatisen med en smörklick och salt eller keso som du smaksätter på något sätt. Hur kan jag återkomma till om du tycker att det verkar intressant med bakad potatis.
 
Visst funkar det utan lök. Jag gör i princip allting utan lök numera, eftersom jag inte vill oroa mig om hunden skulle slicka någon tallrik. Helt ärligt märker jag ingen skillnad alls....
Jag är lökoman😎. Fast när jag var liten åt jag inte lök alls och då stekte föräldrarna den vid sidan och gjorde köttfärssås utan.

Är din hund superkänslig? Mina hundar har ätit en del matrester med lök i utan problem. Den nuvarande äter köttbullar med lök.
 
Jag är lökoman😎. Fast när jag var liten åt jag inte lök alls och då stekte föräldrarna den vid sidan och gjorde köttfärssås utan.

Är din hund superkänslig? Mina hundar har ätit en del matrester med lök i utan problem. Den nuvarande äter köttbullar med lök.
Ingen aning, men jag vill inte chansa med sådant som jag vet inte är bra för hundar (lök, mörk choklad, vindruvor, osv). Eftersom jag inte själv tycker att lök tillför något speciellt så skippar jag det i stället... :)
 
Ingefära finns både som kryddpasta, torr krydda och fryst hackad! Utöver den färska.

Gul och vit lök finns också färdighackad fryst.
Den frysta hackade är väl den som kommer närmast, men det är ju inte samma som riven ingefära i alla fall.
Ja, det finns fryst klyftpotatis i samma frysdisk som pommes frites.

Varför skulle du inte kunna lägga en bit lax bredvid dina potatisar i samma ugnsform?

Om du tar en gaffel och delar på fisken så ser du om den har övergått från sin genomskinliga form till att "skiva" sig och vara ogenomskinlig.
Jag tänker om både tiden de ska vara inne och gradantalet är olika så går det inte att tillaga tillsammans.
Om din potatis: jag skalar aldrig potatis jag gör klyftor av. Tvättar ordentligt och sedan låter jag skalen sitta på.

Du kan göra ugnspotatis i halvor. Det tar längre tid men blir gott.

Du kan även baka vanlig potatis. Då behöver du bara picka hål i skalet. Sedan kan du äta potatisen med en smörklick och salt eller keso som du smaksätter på något sätt. Hur kan jag återkomma till om du tycker att det verkar intressant med bakad potatis.
Min potatis är full med bruna prickar och andra skador. Jag måste få bort allt sånt för annars kan jag inte äta det. Skal gillar jag inte heller.
 
Den frysta hackade är väl den som kommer närmast, men det är ju inte samma som riven ingefära i alla fall.

Jag tänker om både tiden de ska vara inne och gradantalet är olika så går det inte att tillaga tillsammans.

Min potatis är full med bruna prickar och andra skador. Jag måste få bort allt sånt för annars kan jag inte äta det. Skal gillar jag inte heller.

Jag tycker kryddpasta brukar vara ganska nära färsk också. :)

Det går jättebra! Man slänger in fisken strax efter potatisen helt enkelt, när det är femton minuter kvar av stektiden (om det är så länge man vill ha fisken inne).
 
Jag tycker kryddpasta brukar vara ganska nära färsk också. :)

Det går jättebra! Man slänger in fisken strax efter potatisen helt enkelt, när det är femton minuter kvar av stektiden (om det är så länge man vill ha fisken inne).
Var hittar man kryddpasta?
 
Var får man tag i sojasås? Vilken del av affären?

Det är svårt att få tag i quinoa här tyvärr. Liksom rött ris. Så jag har fått sluta göra rätter jag lagade förut.
Sojasås brukar finnas på hyllan intill utländsk mat. Jag köper Kikkomans sås i små flaskor.
 
Den frysta hackade är väl den som kommer närmast, men det är ju inte samma som riven ingefära i alla fall.

Jag tänker om både tiden de ska vara inne och gradantalet är olika så går det inte att tillaga tillsammans.

Min potatis är full med bruna prickar och andra skador. Jag måste få bort allt sånt för annars kan jag inte äta det. Skal gillar jag inte heller.
Gradantal på laxbit och potatis kan du köra samma, dvs 200-225 grader. Huruvida de ska vara inne samma tid spelar ju mindre roll? Man kan ju ta ut den ena saken före den andra, och låta resten steka vidare.... I annat fall kan du ju steka laxen i stekpanna i stället, och potatisen i ugnen, om detta känns enklare?
 
Den om ekonomi? Jag vet inte vilken tråd du menar.

Jag har nästan inte alls ätit färdiga rätter på två månader. Och mina magproblem har försvunnit i samma veva. Men jag tycker inte färdiga rätter är så dyra faktiskt. Vore det inte för magen så skulle jag nog äta färdiga rätter i större omfattning. Det blir dock lite trist med samma rätter som återkommer då det inte finns så mycket att välja på.
Jag tänkte på tråden om pension. Ju mindre pengar du lägger ut på t.ex. färdigmat desto mer kan du lägga undan, kanske på ett konto med ränta, till pensionen. Kan bli en del på 17 år :-) Men det är ju lite off topic i den här tråden.

Gillar du fullkornsris? Det är ju nyttigare (fibrerna inte minst) än vanligt ris och du kan köpa en större mängd och alltid ha hemma. Sen vet jag inte hur din lokala matbutik fungerar men ibland kan man be dem ta hem en viss produkt om man talar om att man tänker köpa. Quinoa t.ex. Jag fick vår lokala butik att ta hem PG Tips te :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 203
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp