Snabbt, enkelt, nyttigt

Aningsfull

Trådstartare
Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna småbarnförsäldrar med ont om tid och ork till att laga mat.

Därför tänkte jag att vi kunde samla alla våra bästa LÄTTLAGADE recept.
Inte för många ingredienser, det ska gå snabbt. Men det ska också vara nyttig, bra mat för både gravida, ammande, eller bara dom som vill leva nyttigt.

Jag vill dela med mig av världens enklaste och godaste broccolisoppa.

Ingredienser: 1 kg broccoli, 2-3 morötter, 3 buljongtärningar, ca 1 liter vatten, salt, peppar och creme fraiche om man önskar

Tillagning: Sätt plattan på högsta värme, fyll en kastrull med några dl vatten och koka upp ca 1 liter vatten i vattenkokaren, det går snabbast så. ;)
Häll ner 1 kg fryst broccoli och 2-3 skalade och skivade morötter. Häll på vattnet från vattenkokaren och tillsätt buljongtärningarna.
Låt allt koka upp och koka i några minuter tills morötterna blivit mjuka, under tiden kan man ägna sig åt roligare saker.
Mixa ihop allt till en slät soppa direkt i kastrullen med en stavmixer och krydda med salt och peppar efter smak. Rör till sist i creme fraiche.
Ät tillsammans med grovt, mjukt bröd.

Nyttig och god soppa som tar ca 15-20 minuter att laga, där den aktiva delen av matlagningen tar ungefär 5 minuter av tiden. ;)

Fram med era nyttiga och smarta recept! :)
 
Sv: Snabbt, enkelt, nyttigt

Ok här kommer mitt recept på kladdkaka! :)




Skoja bara. Jag tycker det är halvtråkigt att laga mat, ett ont måste för att överleva typ. Dessutom är jag dålig på att planera och köper aldrig hem saker i tid. När jag väl lagar mat glömmer jag att smaka och krydda så för det mesta smakar det ingenting... Tur jag har en man med tastebuds like a labrador, han äter allt och säger alltid att det är gott och att "this is all a man wants". Som tur är piggar det upp mej lite fastän jag tycker det smakar skit, och jag fortsätter glatt att laga mat. :D

Potatis står nästan alltid på menyn här, antingen klyftor, mos eller vanlig kokad. Tillbehöret gör jag i ugnen oftast (fisk, kyckling eller kött) så det behöver inte passas. En sallad går snabbt att slänga ihop, fast jag brukar använda ipoden för att tänka på nåt annat. Jag älskar ångade grönsaker också. Spagetti och köttfärsås är också enkelt att laga. (jag brukar fuska och använda en burk dolmio och en krossade tomater).

Ska prova din soppa nån dag, gott nu när det är lite kallare på kvällarna ju!
 
Sv: Snabbt, enkelt, nyttigt

Enkelt, nyttigt, superdupergott:

Laxfilér i ugn (tinade) lite salt och peppar ca 20 minuter ca 200-225 grader
kokad potatis till
grönsaker kokade eller färska
keso

ska man vara onyttig kan man ju göra ngn sås.... eller sätta lite mjukost (creme bonjour) på fisken då den är i ugnen.....

hårdbröd med bregott till
och gärna vatten som dryck

Åt minst 2-3 ggr i veckan då jag var gravid *slurp*

Mer bra för gravida:
Blodpudding med rivna morötter, bregott och lingonsylt :angel:

Tonfiskpastasås....
2 burkar tonfisk
grädde
lite salt
lite svartpeppar
liiite vitpeppar
DILL

pasta, gärna färsk... lite riven ost på...

hårdbröd till
gärna sallad såklart.....

Hmmm mer då.. kyckling är ju bra... ta filér tinade, skär i lagom stora bitar på en smörad plåt.... krydda med valfria kryddor..... in i gn... typ 200 grader 30-45 minuter? (sköter sig själv ju) koka pasta röra ner ngn smaksatt cremefraiche? och dit med de färdiga filérna *mumma*

Eller ta kycklingen som den är som snacks..... dippa i en creme fraiche....


Fågel och vissa fiskar är ju toppen om man är på tjocken :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbt, enkelt, nyttigt

Pasta med baconsås och kokta grönsaker är jättegott. Tar ca 20 -25min.

Bara steka lite tärnad bacon som man vill ha den, jag föredrar knaperstekt. Gör en vitsås och blanda i baconet sen, koka valfria grönsaker och pasta till det.

Mina barn älskar denna maträtt:)

Sen är ju kycklingrulle gott med och går fort.
Ta tunnbröd, köp hem en grillad kyckling och rensa den, fyll brödet med valfria grönsaker så som tex gurka, tomat, sallad, majs, paprika m.m och så kyckling med förstås, sen kan man ringla över lite dressing(färdigköpt) sen bara att vika ihop och njuta.

Spagetti och köttfärssås är oxå en favorit här hemma. Man kan göra mycket och frysa in färsen sen.

Korvstroganoff med ris är oxå gott och går snabbt.

Finns många rätter som går snabbt att tillaga, men nu kommer jag inte på flera.

Glöm inte bort att äta fisk oxå;) nyttigt och gott.

Jag tycker att det är riktigt roligt att laga mat, men i veckorna blir det enkla rätter då man inte har tid eller ork efter jobbet, men på helgerna så kan man lyxa till det ibland.
 
Sv: Snabbt, enkelt, nyttigt

Jag vill ha tips på maträtter som fungerar. Vi kommer nu ofta hem och är trötta och hungriga så maten måste vara enkel och snabb. Nu blir det nästan bara pasta, men jag vill ha mer variation. Barnet vägrar äta uppvämd mat sen en tid tillbaka och eftersom hon redan är liten (24 kilo på en 10 åring) så försöker jag hitta sånt som hon gillar och äter. Chili con carne och gulasch är den enda uppvärmda maten som duger. Kyckling vägrar hon att äta.

Kokta grönsker går bort. Färska grönsker och frukt går ganska bra. Det är bara vissa sorter som ratas. Mjölmat tycker hon inte om.

Jag är inte road av matlagning så det måste gå lätt att fixa det hela.

Det finns mat i skolan men hon äter inte där eftersom det "inte är gott". Istället äter hon bara lite mellanmål.

Jga har suttit med familjen och försökt få förslag på mat som duger men fantasin tryter.
 
Sv: Snabbt, enkelt, nyttigt

Det finns en tråd på senior med många bra tips. Sitter vid telefonen så kan tyvärr inte länka. Du får nog bläddra några sidor.
 
Sv: Snabbt, enkelt, nyttigt

Går rostbiff ner?

Köttet är färdigt gör en enkel sallad till, sen tzatziki på det och något grövre bröd. Jag har förkärlek för coops surdegsbröd när jag väll köper något sådant.
 
Sv: Snabbt, enkelt, nyttigt

Tack!

Jag ska försöka hitta tråden. Jag gjorde en sökning innan jag skrev och hittade bara denna gamla tråd, men jag ska göra en ny sökning.
 

Liknande trådar

Mat Jag har ju Jamie Olivers kokbok "5 ingredienser", vilket är en bunt rätter som lagas med endast, hör och häpna 7, nej skämtade bara, 5...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 646
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På tisdagar har jag boendestöd hos mig. En av dagens uppgifter var att skura bort blodfläckar från mitt trägolv i vardagsrummet. Hittade...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Snurrfian
·
Mat En normal dag: Frukost: Två rostade mackor med smör och några lager ost. Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
14 776
Senast: Buck
·
Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 173
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp