Lättskött djur?

E

Ebbis

Hejsan! Jag söker nu litet sällskap till min pappa , då han dagar ut och dagar in sitter och lyssnar på musik.Jobbar inte pga att han gått i förtidspantion av en hjärnblödning som bara skadade hans ben så han sitter i rullstol.(benen är förlamade) men han kan göra allt själv utom att gå...Lite tråkigt men så är det...:(Så nu undrar jag om någon har ett tips eller har kanske ett djur som man, inte behöver vakta 24 tim om dygnet! men som man självklart måste ta hand om.Det får inte kräva för mycket tid eller pengar eller plats.Dessvärre är han inte intresserad av (vandrande pinnar,råttor, fåglar elr spindlar) Det är alltså inte aktuellt,men något som även han kan ta hand om... Blir jätte glad för svar även om ni inte har "djuret han söker" men vet ett djur som skulle passa min gamle pappa :laugh:



LÄS! :banana:
 
Sv: Lättskött djur?

Varför inte en katt?:idea:

Sköter sig själv i princip. Behöver bara mat, släppas ut och in (ev skötsel av låda) och massor av gos:laugh:
 
Sv: Lättskött djur?

Jag håller med föregående skrivare. Varför inte en katt?

Kan bli lite svårt med kattlådan kanske, men det går ju ställa den på något så att den kommer upp från golvet till en lagom höjd så att han själv kan rengöra den. En katt behöver ju inte några promenader som en hund :)
 
Sv: Lättskött djur?

Jag instämmer med de andra, en katt låter perfekt! De är ju så mysiga att umgås med också, blir en riktig vän!
 
Sv: Lättskött djur?

OM man väljer katt så ingen kattunge, utan kanske en katt från ngt katthem eller dylikt som man vet hur den är "som vuxen" dvs. gärna en som är kelig då och dylikt. Man vill ju ha en social katt.
 
Sv: Lättskött djur?

en katt tycker jag. massa sällskap och oerhört personliga, och man slipper gå ut med dom. bara ge den mat+vatten och gosa. byta kattsand kan väl någon hjälpa till med om han inte fixar det själv.

som stillett säger är det smart med en vuxen snäll och lugn katt från ett katthem, då är den även kastrerad.
 
Sv: Lättskött djur?

Jag tycker inte man ska "skaffa" ett djur bara för att, liksom. Jag tycker man ska ha ett genuint intresse. Katter är ofta ett sådant djur folk skaffar utan intresse eller kunskap, och de hamnar väldigt ofta i kläm pga det. :(

Är han intresserad av att ha en katt, intresserad av att lära sig om katters behov och hur de fungerar så visst kan en äldre, kastrerad katt fungera alldeles utmärkt.
Men, det KOSTAR att ha katt. Som alla andra djur. Är man inte beredd att lägga ned pengar på katten bör man kanske släppa idén. De behöver ha mat av kvalité, veterinärvård, försäkring osv. som alla andra djur. Man behöver ha intresse för djuret och kunskap att avgöra om den behöver veterinärvård etc. innan katten blir allvarligt sjuk.

Lycka till hur ni än gör, men jag anser att alla djur är värda intresserade ägare.
 
Sv: Lättskött djur?

Skaffa en steriliserad honkatt, kanske en bonnakatt eller något. Vi har aldrig haft försäkring på våra katter, och sen käkar den lite torrfoder utöver det den kan jaga utomhus. Så det är faktiskt inte alls dyrt jämfört med många andra djur.

Klart lite djurkunskap måste man ha, som att avmaska och bedöma hur djuret mår. Men det är ganska lätt att lära sig. :)

Go for it.
 
Sv: Lättskött djur?

Men det är ju just detta vi kattälskare vill undvika :( Katter SKA vara försäkrade, vaccinerade och ha BRA mat, som alla andra djur :(
 
Sv: Lättskött djur?

Är inte poängen att man ska ha råd med den veterinärvård katten kan tänkas behöva och valfritt om man vill försäkra eller inte?

Är inte kattens naturliga kost, som den jagar själv, bra mat för en katt? *nyfiken*
 
Sv: Lättskött djur?

Vi har en kanin hemma som är väldigt social. Han har en bur för toabruk (och där han skräpar med sitt hö) men i övrigt är han överallt i huset. Han är mycket mer sällskap än man kan tro.
 
Sv: Lättskött djur?

Är inte poängen att man ska ha råd med den veterinärvård katten kan tänkas behöva och valfritt om man vill försäkra eller inte?

Naturligtvis ska man se till att man har pengar till den vård en katt kan behöva, men veterinärvård för katter kan uppgå till tusentals kronor om det vill sig illa. Kanske blir det allt för mycket pengar att slänga ut bara sådär. Är det inte bättre att ha en försäkring så att katten kan få vård med all säkerhet oavsett kostnader, än att chansa och hoppas att ens sparkapital räcker? En försäkring kostar ju bara nån hundring i månaden, men kan vara skillnaden mellan liv och död vid sjukdom eller olycka.

TS: Jag tycker din far ska fundera på om han verkligen ska ha ett djur. Är han inte villig att spendera särskilt mycket tid, pengar eller plats är det kanske inte värt att skaffa ett djur, utan istället satsa på något annat.
 
Sv: Lättskött djur?

Naturligtvis ska man se till att man har pengar till den vård en katt kan behöva, men veterinärvård för katter kan uppgå till tusentals kronor om det vill sig illa. Kanske blir det allt för mycket pengar att slänga ut bara sådär. Är det inte bättre att ha en försäkring så att katten kan få vård med all säkerhet oavsett kostnader, än att chansa och hoppas att ens sparkapital räcker? En försäkring kostar ju bara nån hundring i månaden, men kan vara skillnaden mellan liv och död vid sjukdom eller olycka.

TS: Jag tycker din far ska fundera på om han verkligen ska ha ett djur. Är han inte villig att spendera särskilt mycket tid, pengar eller plats är det kanske inte värt att skaffa ett djur, utan istället satsa på något annat.

Ja, men vad spelar det för roll då?
Har man råd att betala så spelar det väl roland och borde vara den viktiga punkten och helt valfritt.
 
Sv: Lättskött djur?

Men att kunna betala självrisken på kanske 1200 kronor är ju inte samma sak som att kunna slänga ut 25000 ur egen ficka på operation.

(25000 som man egentligen skulle kunna sparat till senare och haft roligare för om man inte varit så envis och vägrat betala en hundralapp i månaden på en vettig försäkring)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lättskött djur?

Men att kunna betala självrisken på kanske 1200 kronor är ju inte samma sak som att kunna slänga ut 25000 ur egen ficka på operation.

Nej, jag vet det, men grejjen är ju fortfarande att om jag har råd att lägga 25 000:- på en operation och anser att operation är rätt för katten, så spelar det ju ingen roll om jag har den försäkrad eller inte.
Katten kan få den vård den behöver utan försäkring och det är ju valfritt, det var min poäng.

Hade jag haft råd, skulle jag inte ha ett djur försäkrat.
 
Sv: Lättskött djur?

Ja, men vad spelar det för roll då?
Har man råd att betala så spelar det väl roland och borde vara den viktiga punkten och helt valfritt.

I ursprungsinlägget står följande att läsa: "Det får inte kräva för mycket tid eller pengar eller plats" - Vilket gör att jag inte anser det lämpligt att ha något djur alls under dessa premisser.
 
Sv: Lättskött djur?

Men hur många är så rika att de med lätthet vill och kan slänga ut tiotusentals kronor för ett enda djurs veterinärvård då? Det är nog lättast att utgå från att försäkring behövs än tvärtom. Sedan är det självklart upp till ägaren att ta beslutet och sitter man då på ett antal mille är det klart att det kanske inte är lönt att teckna en försäkring. Jag tror dock knappast att alla oförsäkrade katter här i landet är oförsäkrade bara för att deras ägare är rika.

Tillägg: I det här fallet sägs ju en katt dessutom vara billigare i jämförelse med andra djur, bl.a. just för att en katt - till skillnad från andra djur - inte måste försäkras. Det är just den synen på katter som är så sorglig.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättskött djur?

kl

Frågan är ju även vad som är för dyrt, för mycket plats och för tidskrävande. Allt är ju relativt och för en person kan en hamster vara för dyr medan det för en annan person är jättebilligt med häst mitt i Stockholm...

TS: Marsvin kanske? De är ju sällskapliga, lättskötta, inte så dyra (förrän det krävs veterinärvård!). Antar att burrengöringen blir svår när han sitter i rullstol men med marsvin så duger ju en vanlig plastlåda i lämplig storlek som kan ställas på en bra höjd så han kommer åt lätt. Bara att fixa nån bra uppsättning för vattenflaskan.

Men som sagt, det beror på vad som är för dyrt osv också. Veterinärvård blir ju svindyrt även för annars väldigt billiga djur. Själv la jag nyligen 900 bara på att behandla ohyra på mina råttor, tänk då vad diverse andra saker kräver som inte bara innebär undersökning och medicin utan kanske återbesök, diverse prover, röntgen, operation... Smakar det så kostar det sas.
 
Sv: Lättskött djur?

*tar bara en knapp*

Iaf jag utgår från att en person INTE har råd att betala dom ordentliga summorna bara sådär en lördagsnatt. Självklart finns det dessa rika människor men jag känner då ingen sån.

Därför anser jag att katt SKA ha en försäkring.
 
Sv: Lättskött djur?

Jag tycker också att en katt verkar vara ett bra djur till din pappa. Eller varför inte en hund?

Även ett akvarium är ju stimulerande att titta på och pyssla med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 483
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp