Lättskött djur?

Sv: Lättskött djur?

I ursprungsinlägget står följande att läsa: "Det får inte kräva för mycket tid eller pengar eller plats" - Vilket gör att jag inte anser det lämpligt att ha något djur alls under dessa premisser.

Och jag svarade på:
Men det är ju just detta vi kattälskare vill undvika Katter SKA vara försäkrade, vaccinerade och ha BRA mat, som alla andra djur

:idea:
 
Sv: Lättskött djur?

Men hur många är så rika att de med lätthet vill och kan slänga ut tiotusentals kronor för ett enda djurs veterinärvård då? Det är nog lättast att utgå från att försäkring behövs än tvärtom. Sedan är det självklart upp till ägaren att ta beslutet och sitter man då på ett antal mille är det klart att det kanske inte är lönt att teckna en försäkring. Jag tror dock knappast att alla oförsäkrade katter här i landet är oförsäkrade bara för att deras ägare är rika.

Tillägg: I det här fallet sägs ju en katt dessutom vara billigare i jämförelse med andra djur, bl.a. just för att en katt - till skillnad från andra djur - inte måste försäkras. Det är just den synen på katter som är så sorglig.

Precis.
Sen att de flesta inte har råd är en sak, men det viktiga är väl att djuret får den vård den behöver och har man råd att inte ha den försäkrad, så är det väl valfritt och det är meningen meningen: SKA vara försäkrad jag tycker är fel.

Man ska se till att det finns möjlighet att djuret får veterinärvård, antingen genom att man har besparingar och vara beredd att ta dem eller djuret hålls försäkrat.
Det är ju ett eget val hur man vill göra. :idea:
 
Sv: Lättskött djur?

*tar bara en knapp*

Iaf jag utgår från att en person INTE har råd att betala dom ordentliga summorna bara sådär en lördagsnatt. Självklart finns det dessa rika människor men jag känner då ingen sån.

Därför anser jag att katt SKA ha en försäkring.

Jag känner flera som lätt skulle kunna hosta upp 30 000:- en lördag natt utan några större problem.
Jag ser inga som helst fel i att de inte skulle ha sina djur oförsäkrade.
Det viktiga är väl att djuret får vården och hur den finasieras är väl knappast någon annans problem.
 
Sv: Lättskött djur?

Jag känner flera som lätt skulle kunna hosta upp 30 000:- en lördag natt utan några större problem.
Jag ser inga som helst fel i att de inte skulle ha sina djur oförsäkrade.
Det viktiga är väl att djuret får vården och hur den finasieras är väl knappast någon annans problem.

Jag läste ganska nyligt statistik på de oförsäkrade djur som kommer in avlivas i större utsträckning än försäkrade, just för att ägaren i fråga inte vill slänga upp 40.000. Ska se om jag hittar detta igen.
Enligt min veterinär, som så klart inte kan ses som någon oberoende källa, men i alla fall någorlunda sakkunnig är det inte heller ovanligt just med oförsäkrade katter, ägare som faktiskt skulle KUNNA betala. Men inte gör det utan i stället väljer att avliva. :( Man kan göra mycket roligt för de pengarna och tyvärr resonerar väldigt många så om just katter. Inte alla, men många..

Pga. kattens fruktansvärt låga status kommer jag fortsätta promota för att alla katter ska vara försäkrade, jag tror helt enkelt att de i större utsträckning skulle få den vård som krävs då. Jag vill verkligen få bort åsikterna "Det är ju bara katten, varför skulle han ha försäkring?" som är så vanliga idag.

Jag håller med dig i princip och skulle själv väldigt gärna vilja vara så pass rik/ha så pass stort kattbuffertkonto att jag kunde ha dem oförsäkrade. Det viktiga är som du säger inte HUR vården finansieras utan ATT den gör det. Men läget för katter är som det är.. Du förstår kanske hur jag resonerar.

Förlåt för min utläggning här, men det är något av ett hjärteämne för mig. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Lättskött djur?

Jag läste ganska nyligt statistik på de oförsäkrade djur som kommer in avlivas i större utsträckning än försäkrade, just för att ägaren i fråga inte vill slänga upp 40.000. Ska se om jag hittar detta igen.
Enligt min veterinär, som så klart inte kan ses som någon oberoende källa, men i alla fall någorlunda sakkunnig är det inte heller ovanligt just med oförsäkrade katter, ägare som faktiskt skulle KUNNA betala. Men inte gör det utan i stället väljer att avliva. :( Man kan göra mycket roligt för de pengarna och tyvärr resonerar väldigt många så om just katter. Inte alla, men många..

Pga. kattens fruktansvärt låga status kommer jag fortsätta promota för att alla katter ska vara försäkrade, jag tror helt enkelt att de i större utsträckning skulle få den vård som krävs då. Jag vill verkligen få bort åsikterna "Det är ju bara katten, varför skulle han ha försäkring?" som är så vanliga idag.

Jag håller med dig i princip och skulle själv väldigt gärna vilja vara så pass rik/ha så pass stort kattbuffertkonto att jag kunde ha dem oförsäkrade. Det viktiga är som du säger inte HUR vården finansieras utan ATT den gör det. Men läget för katter är som det är.. Du förstår kanske hur jag resonerar.

Förlåt för min utläggning här, men det är något av ett hjärteämne för mig. :D

Nu känner jag mig lite missuppfattad, men vet inte hur jag ska förklara tydligare.

Jag tycker djuret ska få vård, men kan inte se att det måste vara försäkrat för det.
Sen har du säkert rätt i att många väljer att avliva istället för att behandla, men det kanske inte beror på kostnad alltid, utan kan ju oxå bero på att man inte anser att djuret ska behöva genomgå t ex en operation och det hade man kanske inte heller ansett om djuret varit försäkrat.

Men kontentan är då fortfarande, det viktiga är att djuret får vård, sen om man betalar den själv eller försäkrar bör inte vara avgörande för lämpligheten som djurägare, utan hur man hanterar situationen om den uppstår.
Väljer man oförsäkrat för man har råd, så är det ju ett val man gjort och förhoppningsvis är införstådd i konsekvenserna av.

Väljer man oförsäkrat för man hoppas på turen att inget händer och händer något och man inte har råd ta djuret till veterinär och behandla det, så är man helt olämplig att ha djur enligt mig.
 
Sv: Lättskött djur?

Nu känner jag mig lite missuppfattad, men vet inte hur jag ska förklara tydligare.

Jag tycker djuret ska få vård, men kan inte se att det måste vara försäkrat för det.
Sen har du säkert rätt i att många väljer att avliva istället för att behandla, men det kanske inte beror på kostnad alltid, utan kan ju oxå bero på att man inte anser att djuret ska behöva genomgå t ex en operation och det hade man kanske inte heller ansett om djuret varit försäkrat.

Men kontentan är då fortfarande, det viktiga är att djuret får vård, sen om man betalar den själv eller försäkrar bör inte vara avgörande för lämpligheten som djurägare, utan hur man hanterar situationen om den uppstår.
Väljer man oförsäkrat för man har råd, så är det ju ett val man gjort och förhoppningsvis är införstådd i konsekvenserna av.

Väljer man oförsäkrat för man hoppas på turen att inget händer och händer något och man inte har råd ta djuret till veterinär och behandla det, så är man helt olämplig att ha djur enligt mig.

Precis, som jag skrev så håller jag med dig helt och hållet i ditt resonemang. :) Men jag känner att just katters situation i dag, rent generellt, är så som den är så kommer jag att fortsätta att promota att alla katter ska försäkras. Jag kommer inte sluta nämna det eller trycka på det bara för att det finns några få som har råd att ta stora summor ur egen ficka.

Som du säger ska det vara ett aktivt val, där man själv vet och är inställd på att det kan landa på 40.000 om det vill sig illa. Har man inte den ekonomiska tryggheten köper man sig trygghet genom en försäkring.
Tyvärr är det inte så gemene man resonerar när det gäller veterinärvård till katt men man kunde ju önska att det var så.

Jag tror vi missförstår varandra lite men egentligen menar ungefär samma sak.
 
Sv: Lättskött djur?

En hund!?
När de inte skulle va tidskrävande, och han sitter i rullstol? jojo..

Det finns många hundindivider som inte alls är särskilt tidskrävande.

Och vad gäller att sitta i rullstol är det inget hinder för att rulla ut en liten sväng med sin hund, om man vill och kan. Jag tillhör inte talibanerna som anser att man måste aktivera hundar dygnet runt. Det finns många äldre, lugna hundar som behöver hem också.
Dessutom har pappan kanske trädgård, och hur svårt är det då?

Och förresten, vilket är ditt eget konstruktiva djurförslag?
 
Sv: Lättskött djur?

Det finns många hundindivider som inte alls är särskilt tidskrävande.

Och vad gäller att sitta i rullstol är det inget hinder för att rulla ut en liten sväng med sin hund, om man vill och kan. Jag tillhör inte talibanerna som anser att man måste aktivera hundar dygnet runt. Det finns många äldre, lugna hundar som behöver hem också.
Dessutom har pappan kanske trädgård, och hur svårt är det då?

Och förresten, vilket är ditt eget konstruktiva djurförslag?

Överlag är en hund ett djur som ska aktiveras och motioneras. Och jag vet att rullstolsbundna kan ha hund, jag känner en själv. Men det är väl knappast att rekomendera.
Så du anser att hundar släpper man i en trädgård så mår dom asbra sen.

Jag hade tänkt föreslå gerbiler faktiskt. Men eftersom han inte ville ha något råttdjur/reptildjur så avstod jag.
 
Sv: Lättskött djur?

Det finns många hundindivider som inte alls är särskilt tidskrävande.

Och vad gäller att sitta i rullstol är det inget hinder för att rulla ut en liten sväng med sin hund, om man vill och kan. Jag tillhör inte talibanerna som anser att man måste aktivera hundar dygnet runt. Det finns många äldre, lugna hundar som behöver hem också.
Dessutom har pappan kanske trädgård, och hur svårt är det då?

Och förresten, vilket är ditt eget konstruktiva djurförslag?

Överlag är en hund ett djur som ska aktiveras och motioneras. Och jag vet att rullstolsbundna kan ha hund, jag känner en själv. Men det är väl knappast att rekomendera.
Så du anser att hundar släpper man i en trädgård så mår dom asbra sen.

Jag hade tänkt föreslå gerbiler faktiskt. Men eftersom han inte ville ha något råttdjur/reptildjur så avstod jag.

Jag skulle definitivt hellre vilja vara en hund i en trädgård än en råtta i en bur.
 
Sv: Lättskött djur?

Hejsan! Jag söker nu litet sällskap till min pappa , då han dagar ut och dagar in sitter och lyssnar på musik.Jobbar inte pga att han gått i förtidspantion av en hjärnblödning som bara skadade hans ben så han sitter i rullstol.(benen är förlamade) men han kan göra allt själv utom att gå...Lite tråkigt men så är det...:(Så nu undrar jag om någon har ett tips eller har kanske ett djur som man, inte behöver vakta 24 tim om dygnet! men som man självklart måste ta hand om.Det får inte kräva alldeles för mycket tid eller pengar.Men han har ju ändå pengar som räcker till det som behövs läggas ut på.Dessvärre är han inte intresserad av (vandrande pinnar,råttor, fåglar elr spindlar) Det är alltså inte aktuellt,men något som även han kan ta hand om... Blir jätte glad för svar även om ni inte har "djuret han söker" men vet ett djur som skulle passa min gamle pappa :laugh:



LÄS! :banana:

TACK FÖR ATT SÅ MÅNGA HAR SVARAT ! jag ändrade lite i texten som kanske var lite otydligt;)
 
Sv: Lättskött djur?

Hmm.. jag har ju funderat på minigris..(har ju iufs inte direkt kollat om det sådär jätte mycket) men min pappa vill ju gärna ha en hund då han mkt väl vet att han inte kan ta hand om den HELT själv ....så har jag tänkt att minigris kanske inte skiljer sig så mycket eller det klart....men du kanske förstår? :confused: Det är ju klurigt men jag tror ändå att det finns något... Hans ekonomi är väl egentligen inte såpass kämpig att det räcker precis utan att det går (jag kanske var otydlig när jag skrev det) ..
Han tvivlar ju så mycket på sig själv och jag tror inte att han riktigt vågar ta ett sådant ansvar helt själv ifall det skulle hända något..Så skulle det ju inte gå med en hund..Men har har ett par goda vänner som bor på samma gata som han i värsta fall skulle kunna få hjälp av...

dem flesta har ju föreslagit katt då han har goda erfarenheter av dem men jag får prata mera med honom och se vad han säger :laugh:
 
Sv: Lättskött djur?

Japp, jo förstås... han har väldigt goda katt kunskaper..så det skulle nog kunna gå! sen är ju frågan om han vågar sig in på det själv..
Även en liten ja låt säga äsh nu kom jag inte på ngt bara för det... men ett litet lätt djur som alla skulle tycka var en självklarhet att ta hand om skulle han ändå tvivla på sig själv..Jag tror att efter att levt och bara tagit hand om sig själv i många år, är han nog feg för att våga ta han dom någon annan också...Hmm...

:)
 
Sv: Lättskött djur?

Måste hålla med! Hund kommer inte att gå med tanke på att det kostar mycket är tidskrävande och de ska hällst gås ut med långa promenader..
:d
 
Sv: Lättskött djur?

Måste bara fråga.
Har du någon ras just nu i huvet som är "lättskötta" eller "lättare att sköta än vissa andra" jag vet ju att de är individer självklart . . . . men du förstår ? :)
 
Sv: Lättskött djur?

Förslagsvis en ras ur gruppen sällskapshundar, som generellt inte behöver jobbas överdrivet mycket. Dock behöver ju alla hundar ordentliga promenader och aktivering. Jag har en inte speciellt krävande ras, men han måste fortfarande få jobba några gånger i veckan för att inte bli för rastlös.

Om han funderar på hund, så kan ju dagmatte som tränar med hunden kanske vara ett alternativ? Visst kan man ha hund som rullstolsbunden, men att ge sig ut i skogen kan ju bli svårt.
Med de krav som sas från början är dock inte hund det första tipset jag skulle ge.

Ang. försäkringsdiskussionen så håller jag med om att så länge djuret får vård så är det egentligen oviktigt huruvida den är försäkrad eller inte, men man måste också vara beredd att lägga de pengarna.

Jag skulle ha råd att betala tänkbar veterinärvård ur egen ficka, men min ekonomi och mitt sparkonto skulle bli betydligt mer lidande av det än av att betala 200 kr i månaden på autogiro från vanliga kontot. Det i kombination med att ekonomin kan ändras, gör att jag har min hund försäkrad. Det är dyrt nog med vet. vård iaf.
 
Sv: Lättskött djur?

Jag tycker inte man ska "skaffa" ett djur bara för att, liksom.

Att vilja förbättra livskvaliteten för en äldre rullstolsburen man som behöver sällskap är väl inte "bara för att"....? Jag har svårt att tänka mig bättre skäl att skaffa en katt faktiskt.

TS, det finns ju katter som är stora och ganska "hundlika" till sättet, dvs de är personliga, påhittiga och intelligenta. Kanske nåt sånt skulle passa?

Sen vet jag inte hur många ekipage i rullstol och permobiler jag sett som susat förbi med en liten malteser eller nåt mellan fötterna, med vinden i öronen och stornjutande... :D
 
Sv: Lättskött djur?

Måste bara fråga.
Har du någon ras just nu i huvet som är "lättskötta" eller "lättare att sköta än vissa andra" jag vet ju att de är individer självklart . . . . men du förstår ? :)

Spontant: cavalier king charles spaniel. Trevliga, enkla, anpassningsbara och små nog att åka i (en stor) cykelkorg på en permobil. ;) Kräver ingen pälsvård.
 
Sv: Lättskött djur?

Hund kommer inte att gå med tanke på att det kostar mycket är tidskrävande och de ska hällst gås ut med långa promenader..
En hund kostar, ja. Men allting är relativt., och alla djur kostar pengar att ha. Så det ekonomiska överlåter jag till din pappa att avgöra ;)

Tidskrävande? Spelar tiden någon roll för en person som inget har att göra? Förstår inte argumentet. "Tidsåtgången" för en hund är så stor som man själv vill, förutom nödvändiga 2 rastningar/dag. Är inte själva vitsen med din tråd att pappa ska ha något att lägga tid på???
Du säger ett han inte skulle klara av den HELT själv. Varför inte, om jag får fråga? :confused:

Långa promenader? En av dom myter som finns inom hundvärlden. Precis som för oss människor, så skapar man ett motionsbehov genom mycken motion. Håller man sig på en varierande och passande nivå så räcker det för hunden. Man anpassar sig till varandra i det hänseendet!
Dessutom, är inte "promenader" något din pappa behöver? Förstår det som att han är klar i knoppen och har normalstyrka i armarna? Då så, ut och pusha med en hund och må bra!

Hundras? Skulle föreslå en mellanstor hund med inte alltför mycket päls. Lättare att hålla reda på runt rullstolen än en liten hund men tar samtidigt inte upp så mycket plats i trånga passager.

Du sökte ett djur-sällskap till din pappa. Jag förutsätter att han vill ha något han kan kommunicera med, snacka med men även bli "tilltalad" av. Samtidigt någon som är lätt att ha, rumsren t ex, och som går att "styra" verbalt mm.
Då är en hund mitt förslag! :)

LIA
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 483
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp