Lättskött djur?

Sv: Lättskött djur?

2 rastningar per dag? Låter extremt lite.
Och innan en hund är rumsren, går att "styra verbalt" osv krävs en del jobb. Visst, man kan köpa en vuxen hund men även där finns det ju svackor.

En hund som inte aktiveras mentalt och får två korta rastningsrundor runt kvarteret per dag skulle inte jag säga har det så bra. En hund kräver både motion och aktivering. Visst stämmer det att ju mer motion=större behov (samma sak på människor för övrigt) men det finns ju ett behov från början också.
 
Sv: Lättskött djur?

Du läser in saker som jag inte sagt eller menat.
Dom 2 "nödvändiga 2 rastningar/dag" är toabesöken, och i vart fall mina hundar har i många fall klarat sig med det.

Om du läser igen, så hoppas jag du inte får det till: "En hund som inte aktiveras mentalt och får två korta rastningsrundor runt kvarteret per dag".

Tidskrävande? Spelar tiden någon roll för en person som inget har att göra? Förstår inte argumentet. "Tidsåtgången" för en hund är så stor som man själv vill, förutom nödvändiga 2 rastningar/dag. Är inte själva vitsen med din tråd att pappa ska ha något att lägga tid på???

Fördelen med att välja en vuxen hund är att man mer ser vad man får. Man kan mycket väl lära gamla hundar sitta, medan personligheten redan finns där. Fördelar för en ny hundägare som dessutom sitter i rullstol.

LIA
 
Sv: Lättskött djur?

kl

Jag tänkte spontant: Hund! En hund måste/vill ut och nosa runt varje dag och då får pappa komma ut och kanske träffa annat hundfolk. En hund kan man även lära att göra grejer, plocka upp saker från golvet och så. Även om pappa klarar allt själv så kan det ju vara trevligt med en liten kompis som kan hjälpa till.
Kanske han kan prova att vara extrahusse till en lugn hund först...fast det verkar ju som om han är väldigt tveksam till sin egen förmåga och då är kanske det bästa att bara ge honom uppdraget att ta hand om en hund (under en viss tid till att börja med) och låta honom växa med uppgiften.
:laugh:
 
Sv: Lättskött djur?

fast det verkar ju som om han är väldigt tveksam till sin egen förmåga och då är kanske det bästa att bara ge honom uppdraget att ta hand om en hund (under en viss tid till att börja med) och låta honom växa med uppgiften.
Precis vad jag reagerade på. Vanligt att man som nyskadad misstror sin egen förmåga och tror att "jag kan inte" bara för att man inte kan på det gamla sättet. Snart upptäcker man dock att det finns många varianter att lösa dom praktiska problemen på.
Därför tycker jag inte att man ska tänka bort hund i hans situation. Snarare tror jag som du att en hund vore det perfekta djur-sällskapet.

LIA
 
Sv: Lättskött djur?

Undulater är trevliga djur. Mycket sociala och hyfsat lättskötta.

Inte dyra att skaffa och relativt billiga att utfodra.

/KT
 
Sv: Lättskött djur?

Pappan är inte intresserad av fåglar, så det stupar redan där. En nackdel är att dom inte inbjuder till fysisk aktivitet, vilket pappan antagligen är i behov av.
Annars håller jag med om att undulater är trevliga djur att pyssla med.

LIA
 
Sv: Lättskött djur?

jag skulle skaffa en pudel!

nu tror säker alla (en sån hund med en sån päls går ju inte)
men jag har två pudlar och jag bara rakar av dem pälsen så de bara har typ två cm kvar och om han inte kan raka dem så kan ju andra upfödarre tex.
det håller säg jätte länge och de fäller ej!
en pudel som är 4-7 år och är en mellan skulle vara perfekt så som jag ser det. de är välldigt lättlärda djur och behöver bara rastas en gång om dan men det är ju bra med mer.men som jag ser det så skulle jag inte skaffa en valp. det blir för mycket jobb och å ska han ju ner på golvet och tårka upp allt piss som valpar pissar inne innan de blir rumsrena.

så det är vad jag tycker!:laugh:
 
Sv: Lättskött djur?

Och vet du vad jag tycker? Att det var ett uruselt förslag. En pudel (och alla andra hundar) behöver givetvis rastas mer än en ynka promenad om dagen, dessutom är pudel en aktiv ras som även måste jobba en hel del med huvudet för att må bra.
 
Sv: Lättskött djur?

Jag funderade lite på hur pass handikappad din pappa är, skulle det finnas en chans att han skulle kunna få någon sorts service-hund?
Vet inte riktigt hur vanligt det är här i Sverige?

Men då hade han ju kunnat få en hund som kan hjälpa i vardagen lite grann samtidigt som han tar hand om hunden och ser till att den får det den behöver. De tar hand om varandra liksom. :)

Och kanske någon familjemedlem/granne kan ta ut hunden på lite längre skogspromenader osv någon gång i veckan?

Bara en tanke. Annars kan man ju med arbete själv lära sin hund många saker, men en service-hund är ju mer 'klar'.
 
Sv: Lättskött djur?

jag skulle skaffa en pudel!

nu tror säker alla (en sån hund med en sån päls går ju inte)
men jag har två pudlar och jag bara rakar av dem pälsen så de bara har typ två cm kvar och om han inte kan raka dem så kan ju andra upfödarre tex.
det håller säg jätte länge och de fäller ej!
en pudel som är 4-7 år och är en mellan skulle vara perfekt så som jag ser det. de är välldigt lättlärda djur och behöver bara rastas en gång om dan men det är ju bra med mer.men som jag ser det så skulle jag inte skaffa en valp. det blir för mycket jobb och å ska han ju ner på golvet och tårka upp allt piss som valpar pissar inne innan de blir rumsrena.

så det är vad jag tycker!:laugh:

Det finns INGEN hund som bara behöver rastas en gång om dagen, något annat är vansinne att påstå.

En hund ska utfodras varje dag och rastas minst var 6e timme (förutom eventuellt över natten då).
 
Sv: Lättskött djur?

En hund ska utfodras varje dag och rastas minst var 6e timme (förutom eventuellt över natten då).
Varför det (feta)?
Tror du att hundar inte kan hålla sig längre än 6 timmar?

LIA
 
Sv: Lättskött djur?

Visst kan hundar hålla sig längre än 6 timmar, men de bör inte behöva göra det.
Anledningen till att just 6 timmar nämns är väl för att det är jordbruksverkets rekommendation. Sen är det ju även sunt förnuft; hunden ska inte behöva hålla sig hur länge som helst bara för att den kan och det kan leda till sjukdomar, tex urinsten.
 
Sv: Lättskött djur?

Självklart ska inte hundar tvingas att hålla sig om dom behöver ut. Men jag undrar vem/vad som bestämmer intervallet till just 6 timmar. Skrivbordet? ;)

LIA
 
Sv: Lättskött djur?

Varför det (feta)?
Tror du att hundar inte kan hålla sig längre än 6 timmar?

LIA

Jordbruksverkets rekommendationer. Till en person som tror att det räcker att rasta en hund en gång om dagen krävs det nog att man pekar på en sådan sak.
 
Sv: Lättskött djur?

Man ska se till att det finns möjlighet att djuret får veterinärvård, antingen genom att man har besparingar och vara beredd att ta dem eller djuret hålls försäkrat.
Det är ju ett eget val hur man vill göra. :idea:

En lösning kan ju också vara att ha ett kreditkort som är vikt särskilt för djuren. Det kostar ju bara om man använder det. Så har vi gjort, vi har bara ett av djuren försäkrat till fullo (hund), men där har det varit mycket "småfel" som gjort att man ändå hamnar på belopp som är kännbara men ändå under vad försäkringen täcker.
 
Sv: Lättskött djur?

Är man inne på hund-spåret så kan ju det här vara spännande läsning:

Om Åsa och Nova

Rottweiler är väl inte precis vad man skulle kalla en sällskapsras ;) Såvitt jag vet går Åsa endast lite inomhus, utomhus rastar hon sin hund med el-moppe. Samt att hon är ett föredöme när det gäller att aktivera hunden mentalt.

Känner till en rottis-ägare till som mestadels sitter ner (han har 3 rottisar dessutom!), där står dock frun för mestadelen av träning/tävling i bruks men vardagsmotion hjälps de åt med.
 
Sv: Lättskött djur?

Ursprungligen postat av Horzegirl_97
behöver bara rastas en gång om dan men det är ju bra med mer

Skulle du vilja bli insläppt på toa bara en gång om dagen...?
Tjejen är 12 år!
Tror nog hon har snappat budskapet nu ...

LIA
 
Sv: Lättskött djur?

Tänker rent spontant! Varför skaffa eget djur?

Han skulle kunna vara dag"matte" till en hund. Din pappa hade haft en kompis måndag-fredag hunden hade behövt komma ut en runda och kissa vid lunch och annars kan de bara sitta och mysa.

Ägaren står för längre promenader+ alla kostander!

På det här visset blir din pappa glad, ägeren behöver inte stressa hem på lunchen och hunden blir glad när den slipper ligga själv.

(ställ kravet att ägaren hämtar/lämnar hunden)
 
Sv: Lättskött djur?

Att vara dagmatte/husse är ett utmärkt förslag. Om pappan inte känner sej redo för allt ansvar med att skaffa ett eget djur kan man "låna" ett.
Inga kostnader, sällskap o någon att prata med på dagen, han får något att se fram imot, ägaren kan bistå med råd och tips, man kan "välja" hund. Är det så att det absolut inte fungerar kan man, förhoppningsvis, smidigt avsluta samarbetet.

Jag fick låna en kollegas hund när jag var sjukskriven. En riktigt win win situation för oss alla tre. Istället för att dra täcket över huvudet och stanna i sängen hela dagen fick jag knalla upp kl 8 och ta imot en glad Ridgeback. :love: Han var min tills kl 17, så vi hann med ett par tre fyra promenader.

Jag har full förståelse för att pappan är "nedstämd" efter hjärnblödningen och stor eloge till TS som vill göra något åt det. Ibland är det bästa sättet att bryta den negativa spiralen att utsättas för något man "måste" göra och som ger positiva effekter efteråt.

När min farfar gick bort flyttade farmor in till stan och blev sittande i sin lgh. Hon var väldigt nedstämd men ville inte heller skaffa ett djur, Hon var ju så gammal och skröplig och skulle nog snart dö också. Till slut lyckades mina fastrar att övertala henne att skaffa en katt. Farmor har sedan kattinköpet genomgått en personlighetsförändring. Hon är glad igen och har verkligen levt upp. :laugh: Det betyder mycket att det finns någon där som blir glad när man kommer hem och någon man får ta hand om och klappa på.

Om någon undrar: om farmor skulle trilla av pinn finns det redan ordnat ett hem åt hennes katt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 483
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp