Laga täcken

I

Ingalillo

Min nya häst tycks vara en täckes-marodör. På två veckor har fyra täcken fått ta ordentligt med stryk. :cry:
Är det någon som har något bra tips på hur man lättast lagar täcken. Finns det någon bra tejp man kan använda för att underlätta vid sömnad. Förutom silvertejp som kan användas till ALLT ;) (den bästa uppfinningen någonsin)

Så, alla ni händiga hästägare, dela med er av era tips.

// Ingalill
 
Jag har kostat på mig att lämna in "dyrare" täcken på tvätt och lagning på en hästsportaffär. Det blev bra gjort. Små revor syr jag ihop för hand själv.
 
Jag lämnar in mina täcken till en "hemmapulare", då är det ingen idé att göra det själv, hon är jätteduktig och billig. Du skulle behöva få tag på en sådan person.

Håller med dig Silvertejp kan man inte vara utan! :bow:
 
Har hört att man kan köpa nån sorts bra tejp hos sadelmakare, som man lagar täcken med... men, om den är bra lr inte, vet jag inte.. ;)
 
Jag gjorde så att jag sydde för hand och sedan limmade på bävernylon. Men efter några veckor orkade jag inte längre sy varje dag utan klistrade bara på bävernylon... funkade skitbra! :smirk:

Fast det ena täcker får jag nog lämna in till sadelmakarn... :mad:
 
Man kan laga vattentäta med sådant som man lagar cykelslangar med tror jag. Tror att det finns större vitar att köpa på segelaffärer. Eller är jag ute och cyklar nu :confused:
 
För mindre jack osv använder jag "laga-lappar" som du kan köpa på Åhlens eller Jysk. Billigt och enkelt. Annars är spinnaker-tejp suveränt; det ska ju kunna laga segel... Och du som bor i Gävle - fiskeaffären i närheten av järnvägsstationen borde ha. Och man brukar kunna välja färg på denna :)

Oavsett material; runda hörnen på stycket du ska tejpa på, och se till att det är rent från smuts och fransar där du ska tejpa. Lägger du en remsa på insidan först blir det bättre hållbarhet.
 
Är det säkert att det är din häst som är marodören?, kan ju vara någon annan i hagen (med högre rang) som varit framme. Min häst har bitit sönder ett antal täcken på andra hästar tills vi började pensla på 'Nobite' på dom.
 
jag lämnar in mina täcken till en skomakare :)
han är både billig och duktig. har även haft han till att korta av tyglar osv.. :banana:
 
Efter att ha provat fram och tillbaka så brukar jag nu förtiden först sy ihop med vanlig nål och tråd. Sedan tätar jag med genomskinlig silicon (kolla temp intervall :idea:). Funkar jättebra på regntäcken!
 
Om det är din häst som biter sönder sina egna täcken så kan det vara värt att prova att sätta på honom en haklapp i plast som gör att ha inte kommer åt att bita i täckena.

Annars håller jag med om att spinnakertejp är ett bra alternativ att laga med. :)
 
Jag har en limpistol, med smältlim. En sån där som det sticker ut en limstav på......Funkar jättebra som provisorisk lagning ett tag, till man tvättar täcket. Det står emot ganska mycket.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Sirap
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 656
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 320
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp