Låga vita blodkroppar?

Roxer

Trådstartare
Abbe har en liten tid känts lite matt mot hur han brukar vara. I dagsläget är han sju och ett halvt år och det är klart att han är lite äldre. Dessutom är han lite i överhull för tillfället. För att känna mig lugn tog vi honom dock för "hälsokontroll" för några veckor sen och allt såg bra ut utom att totalvärdet på de vita blodkropparna låg på 3,6 (normalt ska vara mellan ca 5,6 och 16,9 tror jag det var). Eftersom det inte finns tecken på infektion så tog vi om blodprovet två veckor efter första besöket för att utesluta eventuella mätfel eller tillfälliga svackor. Den här gången låg värdet på 2,8.

Ska ta nya prov på fredag eftersom labassistenten som tittat på provet tyckte att det såg ut att vara fler vita blodkroppar - men att maskinen inte räknade dem (?). Vi ska även ta borrelia och erlichiaprov för att se om de ger utslag (även om han inte har typiska "symptombilden" för det). Nästa steg är att ultraljuda och/eller röntga för att titta efter tumörer samt ev. ryggmärgsprov om vi inte hittar något annat.

Någon annan som har erfarenheter av något liknande? Jag känner mig lite nere eftersom det ändå är min gammelvovve. Usch. Behöver nog lite peppning tror jag.

148760_486954096317_655801317_6765621_991785_n.jpg

Sv: Låga vita blodkroppar?

Har bara stött på en enda hund med detta "problem" och det var tyvärr en flatte som fått en tumör som påverkade benmärgens förmåga att producera en viss typ av vit blodkropp.
Sannorlikt har Abbe något helt annat som orsakar hans "nedgång"!

/Swat

Har du någon aning om vilka av de vita blodkropparna som vår låga? (Vita Blodkroppar: Lymphocyter, Neutrophila, basophila eller eosinophila granulocyter samt monocyter).
Det gör det lättare att minska listan på diagnoser som skulle passa in :)

Nja, de har inte gjort en differentierad analys vad jag förstod utan det var "totalantalet" som var lågt. Får förhoppningsvis mer svar imorgon eftersom vi ska träffa en av de BRA veterinärerna där imorgon (även om Abbe tycker att hon är jobbig eftersom hon alltid ska peta honom i ögonen). ;)

Egentligen brukar det alltid visa alla vita blodkroppar och om inte är det ju lite fundersamt varför man inte gjort det när man såg att blodkropparna var låga även efter det andra blodprovet!

Nåja, hoppas ni får ordning på det imorgon! :)

Tja, veterinären pratar ju alltid med en som om man vore dum i huvudet (även fast jag påpekat att jag läst både immunologi och mikrobiologi...;)). Tyckte hon mumlade något om granulocyter - men vilken sort sa hon aldrig. Kan inte säga säkert heller. Ska höra med vetten vi ska till imorgon eftersom hon tar sig tid att förklara vilket är mer än man kan säga om de andra vi varit hos hittills på det djursjukhuset.

Det är säkert Neutrophilerna hon menar, de är nog de vanligaste som brukar vara låga.

Ofta är de låga vid tumörsjukdomar, leukämie, virusinfektioner som till exempel parvoviros, bakteriella infektioner, echrlichios, systemiska svampinfektioner, förgiftningar, läkemedel etc, etc.

Hoppas i alla fall att ni hittar "felet", han har ju ändå gått runt och varit matt ett tag.

Min enda erfarenhet av lågt antal vita blodkroppar var på brorsans hund. Han blev trött och matt och började harkla sig ovanligt mycket och vid palpering av halsen kände man att "halsmandlarna" var ganska svullna. Det visade sig tyvärr att han har malignt lymfom, det är ju ingen toppenprognos på det direkt men han har fått cytostatika och lever än och mår hyfsat bra (konstaterades med ML i mars-april någonting. :)

Hoppas det inte är något allvarligt med din hund!

Jahapp. Tredje provet som togs för en vecka sen visar på viss återhämtning jämfört med innan, men det är fortfarande lågt (3,2 vs tidigare 2,8 och 3,6). Det som är lågt är neutrophila granulocyter samt lymfocyterna. Vi ska in på onsdag och göra röntgen samt ta benmärgsprov.

Prognosen känns ju mer och mer deprimerande.

Funderar dock lite över Cushings - han har ju rätt kass päls, är lite åt det bukiga hållet samt känns lite muskelfattig om man jämför med får något år sedan... Är det helt åt skogen som diagnos betraktat? Kanske att han dricker något mer än tidigare - men det är marginellt.

Man brukar kunna få en ganska bra aning om hunden kan ha cushing när man tittar på blodprovet. I de flesta fall brukar nämligen ett av levervärdena vara föhöjt - den alkaliska fosfatasen (ALP) även blodsockret brukar vara högre än normal och de vita blodkroppar som är låga är eosinophilerna och inte neutrophilerna som i Abbes fall.
Symptomen där är framförallt ökad aptit och ökad törst.
Helt åt skogen kan man nästan aldrig säga, men mindre sannolikt i ditt fall. Vad som är mer sannolikt är i sådana fall Addison (typ motsatsen till Cushing) som nämligen också orsakar låga vita (neutrophiler och lymphozyter).

Det måste kännas väldigt tråkigt när det tar så lång tid att få en diagnos men ge inte upp hoppet än. I bästa fall han någon infektion som går att behandla med antibiotika. Vad har veterinären sagt? Har de några misstankar om vad han skulle kunna ha?

Tja, veterinären verkar mest inställd på någon typ av tumör. Anaplasma och borreliaproverna var negativa (även om det säger... inte så mkt). Jag frågade vad man gör om det inte finns någon tumör och då blev hon tyst och sa "jaa... jag vet inte".

Han är dock pigg och glad nu när det är snö ute. Äter och dricker och verkar inte ha ont. Busar med unghunden... Känns så knasigt på något sätt att han skulle vara sjuk.

Tyvärr är det ju tumörer och liknande det man tänker på i detta läge, men nu bör man ju först göra i alla fall benmärgsprov och röntga igenom honom. det finns ju alltid någonting mer man kan göra, frågan är ju bara då hur långt man vill gå i jakten på en diagnos och hur mycket pengar man vill lägga ut alt. hur mycket resurser som finns på den kliniken.

Njut av att han ändå verkar vara glad och pigg, för även om det är en tumör så behöver det inte betyda att det är över redan nu :)

Håller tummarna för er!

Vad tror du om sköldkörtelproblem då? Kan det ge knasig blodbild? Det har varit uppe på tapeten för ett tag sen - men det utreddes inte vidare då.. Tänkte om vi mot all förmodan inte ser något i nästa provomgång - kanske är lika bra att få det kollat redan nu om de inte gjort det redan.

Går han upp i vikt utan att för den delen äta mer? Ett av de klassiska symptomen på underfunktion av sköldkörteln (hypotyreos).
Skulle kunna stämma in, han är ju matt och slö, pälsne är inte den bästa.
På det vanliga blodprovet man gör bruakr man se att cholesterolvärdet är för högt, annars brukar man inte se många fler förändringar om det nu bara är hypotyreos hunden lider av.

För att vidare utreda sköldkörtelproblem hos hund tar man ett nytt blodprov och analyserar sedan 2 ibland 3 olika värden: TSH (det hormon som stimulerar sköldkörteln att bilda sina hormoner), totala mängden av T4 (sköldkörtelhormonet tyroxin) och mängden av fritt T4 i kroppen.
Värdet för fT4 och totala mängden av T4 är då tydligt lägre än normalt och TSH är oftast förhöjt.

Det är ju ett enkelt test att ta och visst skulle det vara snopet om man i slutändan kommer på att det ändå var sköldkörteln han hade problem med.

*hugger sista*

Jahapp. Vi skulle ju in för ultraljud/röntgen och benmärgsprov idag. När jag skulle lämna honom så frågade jag om de tagit sköldkörtelprover tidigare varpå veterinären tittade i journalen och konstaterade att "OJ - det har vi ju helt missat! Jag tyckte att han såg ut som en sköldkörtelpatient första gången vi sågs - så KLANTIGT av mig." Heh. Slutade med ett blodprov (till) och hemgång för Abbe. Hon tyckte ju också att låga vita inte tillhör normalbilden - men hon ville ändå börja i den ändan för att se om de inte hängde ihop iaf.

Så... Det är som vanligt här mao. ;)

Suck. Idag ringde veterinären igen. Sköldkörtelproverna var helt normala - så nu blir det röntgen och benmärgsprov på onsdag nästa vecka. Håll tummarna för att det är något behandlingsbart...

Tänkte på er häromdagen faktiskt.

Men så tråkigt! Eller ja, vi kan väl vara glada att han inte har fel på sköldkörteln och att man kan utesluta det, men det måste kännas tungt att fortfarande, efter så här lång tid, inte veta vad han har.
Nu borde man hitta något.
Håller tummarna för att det inte är något tråkigt!

Tjo!
Idag var det ju dags för benmärgsprov och röntgen. Trodde vi ja.

De ringde en timme efter att vi lämnat honom och meddelade att de vita blodkropparna nu var normala - ergo vi behövde inte ta proverna. Tydligen hade de krupit iväg uppåt sex som det såg ut. *yippie*

Abbe är alltså friskförklarad - men ska tillbaka i februari och ta ett blodprov bara för säkerhets skull så att inte blodkropparna ballat ur igen. Jag är lättad iaf. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka