Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

M

MrsJanDoe

Behöver hjälp med att förstå konsekvenserna, juridiskt, för följande.

Jag hyr en box och lösdriftsplats i ett lösdriftsstall. Enl muntlig överenskommelse ska stallägaren fodra tre ggr per dag. Detta har det slarvats med å det grövsta. Många är de ggr hästarna inte fått mat på dagen. Det har förekommit ett fåtal ggr att hästarna inte fått kvällsmat alls, ibland mkt sent, typ runt kl 00.00.

Efter mkt tjat om detta menar nu stallägaren att vi ska fodra kväll och middag med "omedelbar verkan".

Anledningen till att jag satte min häst i stallet var att jag inte kan vara i stallet varje dag flera ggr, det är då en tjänst jag får betala för.

Hästarna ska även få vatten av stallägaren- och vad jag vet ska hästarna kunna dricka två ggr per dygn (??). Detta kan jag inte vara helt säker på, men det är nästan alltid fryst eller slut när vi kommer dit. Inte alltid. Men ofta. Slumpen kan åberopas förstås.

Nu till det allvarliga. Hästarna har haft undermåliga staket hela tiden. Sällan har elen varit på. Den senaste tiden, en månad, har hästarna gått i en ny hage utan el och min häst har smitit många ggr. Jag har bett om el och det har sagts mig att det ska fixas. Men inget har hänt. Eftersom min häst gått över på samma ställe varje gång var staketet på slutet knähögt. I fredags var hästen nära att bli överkörd och fick då stå i box i två dygn, till söndagen. Ett vettigt staket sades kunna komma längre fram när det tinar igen.

Fick då spelet och flyttade min häst i söndags till en annan. Med tog jag exakt den mängden hö jag i förväg betalat för, dvs fram till den sista denna månad.

Stallägaren menar att jag stulit höet. Det kanske jag har. Eller har jag rätt att ta hö jag enligt kontrakt redan köpt och ger i en annan hage som inte är stallägarens? Inget är formulerat i kontraktet.

Jag har ingen som helst lust att betala för uppsägningstiden, en månad, det står inget om kalendermånader. Jag anser att jag mer eller mindre blivit tvingad att flytta. När jag pratar med länsstyrelsen säger de att jag inte får ha en häst i box 24 tim per dygn utan vetrinära skäl. Hon lät som hon visste det men hänvisade inte till en paragraf eller lag. Jag har ingen lust att betala dubbla hyror för att stallägaren inte fixar staket som enligt lag (? Visst är det väl stallägarens ansvar) och kontrakt (stallägaren ansvarar för att staketet ska vara helt, tror jag det står. Ganska flummigt. Korkad formulering, det medges). Länsstyrelsen menade också att det är mitt ansvar att ha ett staket som håller min häst inne, oavsett lagar och kontrakt men medgav också att det finns en "polisiär lag" som sa att det var stallägarens ansvar.

Oavsett skiter ju lagen rätt mkt i vad jag "har lust med". Så

1) Har jag rätt att inte betala för uppsägningstiden pga jag inte får ha häst i box och inte ha häst i hage som inte håller min häst inne och att detta kommer att förbli så i "obestämd framtid", typ "våren".

2) Om jag måste betala uppsägningstiden kan ägaren tvinga mig att även betala för hö- och i så fall, har jag då rätt att hämta motsvarande mängd hö och utfodra i mitt nya stall

3) Ah! Jag vet inte. Jäkla soppa det här! Vad hade ni gjort?

PS. Självklart tycker jag att det är mitt moraliska (och lagliga? )ansvar att se till att min häst går i en bra hage som håller honom inne. Jag har dock, pga en massa andra saker som muntligt lovades vid inackorderingen ingen jättelust att fixa detta också, då ägaren inte hållt vad denna lovat 475 ggr. Men det hör ju knappast till dessa juridiska spörsmål så jag drar inte upp dem här.

Nu är det en knapp vecka till det är dags att betala för de återstående 21 dagarna i feb. Vad göra?
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

o du har själv ingen möjlighet att fixa staketet till det bättre? Ja, som stallansvarig uppfyller hon inte kraven. Men det är ändå du som ansvarar för din häst. När inte riktigt kontrakt skrivs är det svårt att hävda vem som sagt vad. Om du har en kvot på vad som ingår i din stallhyra ingår det även när du flyttat, så du borde få ta med dig det höet du betalat för.

Det du säger om stallägarens foder o vattenvanor är inget som kan bevisas, vad jag minns är det i sverige inte lagligt att sätta upp dolda kameror utan tillstånd. Tror inte ens att man får ha dolda kameror. Vilket ju är ditt enda sätt o bevisa om du inte är i stallet 24/7.

Om inte stallägaren möter dina (länsstyrelsens krav) kan du antingen anmäla denna (nu lär det inte ge nåt vidare fullt utslag då du pekar på sånt som vid ett snabbt besök kan bero på tillfälligheter om inte hästarna är sjukligt magra) eller så byter du stallplats.

Jag hade inte betalat uppsägningstiden, du flyttar för att stallet har för stora brister för din hästs välbefinnande. Nåt annat själ har du inte angett. Hade stallansvarig mött dina krav så hade saken varit en annan. Hon lär bli sur som fan, vilket hon redan verkar vara. Det är sällan folk skickar mindre fakturor till kronofogden, o om man gör det måste man väl ha skickat nåt kravbrev först ? Så dra ut på det tills hon tröttnar om det är möjligt.
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Vet du om du betalat svart eller vit hyra? Om du betalat svart så lär stallägaren inte ha ngt på fötterna för att driva in uppsägningshyran. Har ni inget skriftligt kontrakt som reglerar uppsägningen så kan du dessutom hävda att du inte har fått någon uppsägningsinformation och ha is i magen.
Det kan förstås innebära att du får en faktura men kommer en sån så det en annan nöt att knäcka. Vet inte om hon kan skicka dig till inkasso eller KFM utan att först ha gett dig en faktura.
(men jag vet inte om mina råd är juridiskt hållande)

Jag tycker helt klart att du ska behålla medtaget hö.
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Det går utmärkt att lämna en skuld till KFM för indrivning, jag förstår inte vad redovisning skulle ha med saken att göra? Det går att ta svarta pengar trots kontrakt och inbetalning på konto varje månad.

Är det avtalat att stallhyran ska betalas t ex den siste varje månad går det också utmärkt att lämna till KFM om så inte gjorts.

Det TS i så fall får göra är att bestrida fordran och se om stallägaren orkar dra det till tingsrätten.
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Väljer du ett stall som du ser är undermåligt (direkt eller under resans gång) är du efter att du uppmärksammat det ansvarig för att sätta din häst där (som hästägare).

Sedan kan du ju kräva saker av stallägaren, och Länsstyrelsen (bl a) kan kräva saker av stallägaren, men som hästägare är du skydlig att se till att din häst står uppstallad på ett vettigt sätt. Att du haft kännedom om hur staketen ser ut etc är ju fullt klart, eftersom du både påtalat det och sedan hållt din häst inne.

Nu har du vad jag förstår flyttat, och det är enbart den ekonomiska sitsen som ska lösas. Bäst är ju att meddela stallägaren att du inte tänker betala uppsägningstiden eftersom du anser att kontraktsförutsättningarna är undanröjda (förutsatt att ni avtalat fungerande staket etc). Sedan återstår bara att se om stallägaren vill/orkar driva det till Kronofogden.
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Jag undrade om hon betalade vit hyra, det är rätt stor skillnad på att betala vitt och att betala svart. Om en stallägare tar svart hyra så lär denna inte gå till KFM och driva in din hyra. Iallafall inte om denna tagit svart hyra under ett par år, skillnad är ju om det är frågan om första hyran som betalas någonsin och denna är svart, då går det att hävda att den inte är svart och sedan skatta för den. (dvs ljuga).
Är hyran svart kanske stallägaren har mer att förlora än att vinna när det gäller att driva in hyran med hjälp av inkasso eller KFM.

Jag undrade om man, utan att ha gett en faktura först (vitt eller ej), får skicka något till KFM eller inkasso?


Det går utmärkt att lämna en skuld till KFM för indrivning, jag förstår inte vad redovisning skulle ha med saken att göra? Det går att ta svarta pengar trots kontrakt och inbetalning på konto varje månad.

Är det avtalat att stallhyran ska betalas t ex den siste varje månad går det också utmärkt att lämna till KFM om så inte gjorts.

Det TS i så fall får göra är att bestrida fordran och se om stallägaren orkar dra det till tingsrätten.
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Även en muntlig överenskommelse gäller, så det behöver inte alls vara en faktura på papper för det även om det underlättar.
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

En fråga. Säg att jag påstår att du är skyldig mig 1000:- (fast du inte är det) kan jag då skicka dig till KFM eller inkasso?
Utan ett kontrakt ens?
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Ja, det kan du absolut göra. Och självklart kan du - och det händer rätt frekvent - skicka en privat fordran (vad du kallar svart) till KFM. De gör ingen utredning hur och varför skulden uppstått.

Du kan även skicka en fordran i företagets namn, även om du tidigare fått den svart - det har ju liksom inte med själva skulden att göra.
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

En fråga. Säg att jag påstår att du är skyldig mig 1000:- (fast du inte är det) kan jag då skicka dig till KFM eller inkasso?
Utan ett kontrakt ens?

Ja visst kan du, men sedan kommer jag att bestrida fodran vilket då leder till om du inte ger dig och ej heller jag att det går vidare till tingsrätten för avgörande.
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

En privat fordran är skulder till företag eller privatpersoner. Även vissa kommunala skulder ingår, till exempel dagisavgifter. För privata skulder gäller följande regler: Innan indrivning kan göras måste ärendet lämnas till Kronofogdens summariska process, som utfärdar ett bevis om att skulden är riktig. Tingsrätten kan också utförda samma typ av bevis om skulden är tvistig.

Källa: Kronofogden.

Är allt muntligt tror jag det blir svårt för henne att hävda skulden.
 
Senast ändrad:
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Tro mig, det är inte svårt. Jag har gjort det.

Syftar du på utredningsbiten är det inte så att KFM går in och utreder om fordringsägaren skattar etc, utan det ingår i rutinen att gäldenären får ta emot kravet, och sedan får denne en tid på sig att bestrida om det skulle vara oriktigt. Bestrider inte gäldenären utgår man från att skulden kan fastställas. Bestrider gäldenären får man gå till tinget, vilket man knappast väljer om det inte finns grund för fordran. Vilket i sin tur innebär att det har kostat en massa pengar att försöka lämna en fordran utan grund till KFM.

Men det handlar alltså inte om att KFM utreder hur skulden uppstått, om fordringsägaren skattar och hur, verksamhet etc.

Har själv drivit in skulder efter muntliga överenskommelser genom KFM, det har tagit tid (eftersom det tagit en faslig tid att delge gäldenären), men i övrigt gick det mycket smidigt (eftersom jag inte behövde göra något mer än lämna in ansökan och betala avgiften).

Den förhållandevis lilla skulden som gick in till KFM ursprungligen växte med avgifter och ränta, och var rätt försvarlig när det skulle göras utmätning. I ett fall visste jag var gäldenären arbetade, så jag meddelade KFM som gick in och gjorde utmätning av lön.

I annat fall fanns tingsrättdom som grund för fordran, och eftersom skulden redan var fastställd gick betydligt snabbare att driva in. Även om det i något fall tog tid eftersom det inte fanns några utmätningsbara tillgångar (svartlön, alla ägodelar flyttade etc).
 
Senast ändrad:
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Jag kopierade texten från KFM:s hemsida. Så det är vad de själva skriver. Är det muntligt kan det väl bli ord mot ord?
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Visst, det är ju den uppenbara risken när det kommer till tingsrätten. Om fordringsägaren orkar/vill dra det dit.

Men skicka in en ansökan kan jag alltid göra, och hävda att du är skyldig mig pengar. KFM skickar därefter ut betalningsföreläggande som du då troligen (om du inte anser det vara korrekt) bestrider. Och då får jag driva vidare till Tingsrätten eller lägga ner.

(Betalningsföreläggande
Den som vill ha betalt eller få tillbaka en sak kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om den som ska betala eller lämna tillbaka saken inte protesterar resulterar ansökningen i ett utslag. Utslaget kan sedan ligga till grund för Kronofogdens arbete med att driva in skulden eller se till att saken lämnas tillbaka.
www.kronofogden.se)
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

I fråga om muntliga överrenskommelser så är jag tveksam, har arrenderat mark under många år alltid betalat i tid och svart som synden då jag var välldigt beroende av marken (vilket arrendatorn visste) försökte få de på papper men se de gick inte.

jag vet också varför han hävdade att eftersom han fick ut eubidrag för den.

nåväl rätt eller fel han fick alltså ut dubbelt betalt för marken varje år när jag betalade så tillfrågades om jag kunde få köpa lös den men nej de gick inte.

Så för några år sedan så blev jag uppringd av "nya markägarn" så marken såldes bakom min rygg fick inte veta nått inte ens en chans att vara med å buda så där stod jag ingen mark.

Den tidigare markägarn hade inte ens mage att själv meddela mig detta och när jag konfronterade honom så "visste han inte ens" att vi hade ett muntlig avtal osv osv har varit så arg är ju beroende av marken

Kollade upp vad som gäller utan skriftligt kontrakt är du rökt så istället för att strida (var ju redan genomfört köp för flera månader sedan) så sket jag i det och jagade ny mark.

Man lär sig den hårda vägen, kan jag inte få skriftliga kontrakt så skiter jag i det som ev. skulle kunna lösa problemet.

så är inte så säker på att "muntliga avtal" är lika vattentäta som skriftliga har kollat upp detta med LRF och fick de svaret.


Även en muntlig överenskommelse gäller, så det behöver inte alls vara en faktura på papper för det även om det underlättar.
 
Sv: Lagar om staket, uppsägningstid och brutna kontrakt

Vad gäller fast egendom (fastighet) gäller aldrig muntligt avtal.

I andra fall är däremot muntliga avtal lika bindande som skriftliga, men eftersom de är svåra att bevisa blir det oftast svårt att driva sina krav vidare.

I ditt fall: hade du fått löfte om förköpsrätt? Det är ju ingen rättighet att gå bjuda på det som är till salu. Markägaren kan ju av många orsaker föredra att sälja till den nye markägaren, och då finns det ju inget som ger andra förköpsrätt om så inte avtalats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 402
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 854
Senast: Piaff
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 215
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp