Tuvstarr

Trådstartare
Nu hade jag behövt lite perspektiv.

Ni som har barn som tränar och tävlar i någon lagidrott, hur fungerar det i er klubb, vilka får vara med och tävla? Turas man om, så att den som inte fick plats senast får vara med nästa gång? Eller är det samma lag hela säsongen?
Är bara de bästa med, eller blandat? Påverkar annat, så som föräldrars engagemang i klubben?

I vårt fall handlar det om yngre ungdomar.

Jag har försökt föra diskussion med klubben, men känner att jag blir idiotförklarad. Nu fick jag en utskällning då jag ifrågasatte varför en viss grupp ungdomar lämnas utanför. Jag är inte den mest diplomatiska och vet att mina sociala förmågor är ganska klena, så jag missar troligen något i kommunikationen som jag borde fatta, och är därför förvirrad.

Jag själv har aldrig idrottat i lag, hade bara ridningen då jag var ung, så jag har dålig koll på hur det brukar fungera. Relativt liten idrott och liten stad, så låter osagt vilken gren det handlar om.
 
Jag har varit med om olika både som spelare och som tränare. Nu spelar mitt äldsta barn fotboll men är ännu för ung för att det ska vara matcher inblandade. Men har ändå insyn i klubbens verksamhet.

Lite oklart vad du menar med yngre ungdomar men pratar vi 12-13 år så har jag varit med om både att alla får vara med lika mycket oavsett hur duktig man är (bäst!), att alla får vara med på matcher men att man får spela olika mycket beroende på hur duktig man är, att man får spela olika mycket match beroende på hur ofta man är med på träningar och att det finns möjlighet för de duktigaste att spela ”extra”, tex med äldre lag.

Att en grupp ungdomar som deltar i träningar helt exkluderas från matcher mot sin vilja har jag aldrig varit med om och tycker är helt oacceptabelt när vi pratar ungdomsidrott. Och jag skulle inte vilja ha mina barn i en sådan förening. Skvallrar om en rätt kass syn på ungdomar och ungdomsidrott i största allmänhet tycker jag.
 
Kolla upp om klubben har någon policy om toppning. Men är det en liten klubb så kanske de inte har någon nedskriven policy.

Jag läser i den lokala handbollsklubbens policy att upp till 10 år så ska man satsa på att göra alla grupper/lag inom årsgruppen jämna och alla får lika mycket matchtid. Hur de gör med barn 10 år och uppåt är lite svårt att förstå, men någon slags uppdelning blir det mellan de barn som har kommit längre i sin spelarutveckling (läs barn som är bra på handboll) och de barn som inte har kommit så långt i sin spelarutveckling (läs barn som är dåliga på handboll).
 
Lite oklart vad du menar med yngre ungdomar men pratar vi 12-13 år
Det gäller 13-14 åringar.

Jag reagerade främst pga att av de som inte är inkluderade har en adhd, en autism, tre är invandrare eller andra generationens invandrare, och några kommer ur socioekonomiskt mindre priviligierade familjer.
Då de var yngre fick alla vara med och då var de här skillnaderna inget jag reflekterade över. Men då jag såg den här gruppen stå utanför arenan och titta på de andra tävla, för fjärde gången i rad, reagerade jag.
 
Senast ändrad:
Det gäller 13-14 åringar.

Jag reagerade främst pga att av de som inte är inkluderade har en adhd, en autism, tre är invandrare eller andra generationens invandrare, och några kommer ur socioekonomiskt mindre priviligierade familjer.
Då de var yngre fick alla vara med och då var de här skillnaderna inget jag reflekterade över. Men då jag såg den här gruppen stå utanför arenan och titta på de andra tävla, för fjärde gången i rad, reagerade jag.

Då känns det ju helt plötsligt som att frågan handlar om något annat än ”toppning”.

Det låter lite som att du inte själv har barn i laget? Det blir ju nästan omöjligt att diskutera kring när man inte vet anledningen eller motiven till varför dessa barn inte tävlar.

Givetvis får inte föreningar som sysslar med lagidrott diskriminera, lika lite som någon annan i samhället.
 
Då känns det ju helt plötsligt som att frågan handlar om något annat än ”toppning”.

Det låter lite som att du inte själv har barn i laget? Det blir ju nästan omöjligt att diskutera kring när man inte vet anledningen eller motiven till varför dessa barn inte tävlar.

Givetvis får inte föreningar som sysslar med lagidrott diskriminera, lika lite som någon annan i samhället.
Jo ett av de barnen som står utanför är mitt.

I början på året fick vi veta att alla inte kommer att vara med på varje tävling. Att det skulle vara samma barn varje gång framgick inte.
Jag blev irriterad då jag fick veta att mitt barn inte skulle vara med den här gången heller, och då jag såg gruppen som stod utanför fattade jag att de alla är samma barn som de andra gångerna.
Motiveringen var att alla inte kan vara med alla gånger, och att det är så svårt att välja då de är så jämnbra. Vilket i mina öron är märkliga motiveringar i den här situationen.
 
Jo ett av de barnen som står utanför är mitt.

I början på året fick vi veta att alla inte kommer att vara med på varje tävling. Att det skulle vara samma barn varje gång framgick inte.
Jag blev irriterad då jag fick veta att mitt barn inte skulle vara med den här gången heller, och då jag såg gruppen som stod utanför fattade jag att de alla är samma barn som de andra gångerna.
Motiveringen var att alla inte kan vara med alla gånger, och att det är så svårt att välja då de är så jämnbra. Vilket i mina öron är märkliga motiveringar i den här situationen.

Aha. Det låter ju helt galet!

Till att börja med så tycker jag att man som förälder har rätt att få reda på hur tävlingslag ska tas ut, vad man kan förvänta sig osv, oavsett hur uttagningen görs. Dels så att man vet ifall det är en aktivitet som kommer att passa ens barn, hur mycket tid det kommer ta, hur mycket man förvänta sig att skjutsa osv. Och inte minst så att man kan prata med sitt barn om/när besvikelsen över att inte blivit uttagen kommer.

OM det skulle vara sant att de är jämnbra och svårt att välja så låter ju ett ”rullande schema” som den bästa lösningen. Så det är ju absolut ingen ursäkt.

Vilka är det som kommer med dessa ”förklaringar”? Tränarna i laget eller själva föreningen? Är det tränarna hade jag vänt mig till föreningen och frågat hur laguttagningen för lagen ska gå till. Vad man som förälder och barn ska kunna förvänta sig,

Om det är själva föreningen som ger dessa svar och idiotförklarar dig, då hade jag bytt förening om möjligt.
 
Jag hade förresten förväntat mig att inför tävlingssäsong/seriepremiär få se ett schema över vilka som ska spela vilka matcher och vilka som är reserver till respektive match. Så har jag haft det som spelare i den åldern, och så har jag gjort som tränare.
 
Jag hade förresten förväntat mig att inför tävlingssäsong/seriepremiär få se ett schema över vilka som ska spela vilka matcher och vilka som är reserver till respektive match. Så har jag haft det som spelare i den åldern, och så har jag gjort som tränare.
Ett sånant upplägg hade känts perfekt.

Det är den huvudsakliga tränaren jag pratat med, ibland via frågor i gruppens forum, ibland då vi träffats. Han är dryga tjugo, en talang inom sporten. Jag får en känsla av att han håller på sålla fram klubbens nästa stjärna, utan att riktigt ha tänkt till eller informerat om att det är tanken.

Får försöka se til att få till ett vettigare samtal med någon annan inom klubben.
 
Ett sånant upplägg hade känts perfekt.

Det är den huvudsakliga tränaren jag pratat med, ibland via frågor i gruppens forum, ibland då vi träffats. Han är dryga tjugo, en talang inom sporten. Jag får en känsla av att han håller på sålla fram klubbens nästa stjärna, utan att riktigt ha tänkt till eller informerat om att det är tanken.

Får försöka se til att få till ett vettigare samtal med någon annan inom klubben.

Då hade jag definitivt vänt mig till någon mer ”centralt” inom föreningen. Det borde finnas någon ungdomssektionsansvarig eller liknande. Som också borde vara de som tillsätter tränare i respektive lag. Är det oklart vem som är rätt person så fråga klubbens ordförande vem du bör vända dig till
 
Samtliga mina tre syskon har spelat fotboll. I framför allt mitt ena syskons lag plockades barn (ja, det handlade om barn, kanske nio-tio år!) bort från matcherna för att hen inte var tillräckligt bra på fotboll. Däremot tränarens egna ungar fick alltid spela, oavsett om de var bra eller inte. De var också många, så några behövde stå över men då kan jag också tycka att det får vara något slags rullande schema så att inte samma personer alltid tvingas stå över.

I ett annat syskons lag var de istället så få att de var tvungna att låta alla spela. Var betydligt bättre stämning i det laget om vi säger så. Mitt yngsta syskon är den som spelat längst, och då också på seniornivå. Är nästan helt hundra på att de hade någon form av rullande schema så att inte samma personer alltid måste stå över, men när det handlar om vuxna kan ju så klart även andra saker som jobb och familj göra att man måste stå över också.
 
Nu hade jag behövt lite perspektiv.

Ni som har barn som tränar och tävlar i någon lagidrott, hur fungerar det i er klubb, vilka får vara med och tävla? Turas man om, så att den som inte fick plats senast får vara med nästa gång? Eller är det samma lag hela säsongen?
Är bara de bästa med, eller blandat? Påverkar annat, så som föräldrars engagemang i klubben?

I vårt fall handlar det om yngre ungdomar.

Jag har försökt föra diskussion med klubben, men känner att jag blir idiotförklarad. Nu fick jag en utskällning då jag ifrågasatte varför en viss grupp ungdomar lämnas utanför. Jag är inte den mest diplomatiska och vet att mina sociala förmågor är ganska klena, så jag missar troligen något i kommunikationen som jag borde fatta, och är därför förvirrad.

Jag själv har aldrig idrottat i lag, hade bara ridningen då jag var ung, så jag har dålig koll på hur det brukar fungera. Relativt liten idrott och liten stad, så låter osagt vilken gren det handlar om.
 

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 482
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 161
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 503
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp