Bukefalos 28 år!

Lagom med foder?

J

Jooonii

Är det här lagom med foder:

8kg hö uppdelat 4ggr om dagen, 2,5 dl 'bygg' (Krafft grund) och 2,5dk betfor vid middag.

Hästen i fråga rids alla dagar i veckan, får en vilodag någon gång ibland. Rids "hårt" varannan dag (vill säga rider i ca 1 timme och tränar tölten, dressyr eller ex galoppfattningar, som en "ridtimme" liksom) och dom andra varannan dagarna rids hästen ut på tur, ca ½-1timme, beror på vad jag gör, travar, skrittar eller rejsar lite. 1-2 gånger i veckan tömkör/longeras han även.

Har sedan 17dec stått i ro (vintervila) och har då inte fått något krafftfoder och 7kg hö, hästen är i normalhull, inte 1 kg för mycket, har dock inte så mycket muskler (hade det inte innan vilan heller) och lite underhals, denna foderstat och träning har varit sen slutet av oktober 2008, är det något jag bör ändra på eller verkar fodergivan rätt ok?

Nu i igångsättningen, ska jag öka på till 8kg hö om dagen eller ska jag hålla mig till 7kg dom första veckorna? och hur ska jag göra med kraftfodret, när kan jag börja med det igen?

Hästen är 9år. Isländer

Jooonii
 
Sv: Lagom med foder?

Allt beror ju på vad du har för värden i höet?

Men såklart att du ska öka givan om arbetet ska trappas upp igen. Krafftfodret han får är så pass liten mängd så kan knappast göra så stor skillnad för hullet eller något annat.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 405
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 340
Senast: Tirnanoogh
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 056
Senast: Efwa
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 334
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp