Lagomt less.. (synen på katter)

Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

fast en häst är mer än att gilla, där handlar det om att kunna göra saker.
sen älskar jag fuxar och valde därför en fuxpappa nu när jag betäckte hästen.
men att han var dressyrstammad var viktigare.

vi verkar ha olika erfarenheter av huskatter. mina som föddes upp hemma hos mig blev alla fem toksociala och tre av dem blev lika pratglada som sin mamma (som pratar konstant!).
jag har hållt kontakten med deras nya ägare och har därmed den infon.

men iaf. vi får nog agree to disagree.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Även om man använder hästarna på olika sätt, så finns det ju en anledning till att man köper en arab istället för en ardenner även om man bara ska promenadrida. För mig är det viktigt som sagt att katten passar mitt liv och jag har haft en helt underbar huskatt men hon klarade inte av att vara innekatt och jag vill inte chansa igen. När det nu finns möjligheter att välja så gör jag det.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast med hund och häst köper man de utefter användningsområde.
Katter används inte på samma sätt.En häst som inte kan hoppa är rätt värdelös för en hoppryttare men en katt som pratar eller inte gör inte så stor skillnad som familjemedlem.

Det är skit samma om min katt myser på mig eller bredvid, att den är social och inte skygg syns väl på en 12v unge.

Jag har fött katter också och skillnaden på tamkattungarna och de vilda vi räddade var milsvid. Det syntes tydligt som 12v hur de var som personer.

Nej, katter används inte på samma sätt men man kan väl fortfarande ha önskemål om hur man vill att ens sällskapsdjur ska vara?

En katt kan sedan vara social på olika sätt. Det finns de som är lugna och gillar att bli klappade hela tiden i vuxen ålder och det finns de som är extremt kontaktsökande och som visst gillar att bli klappade men som allra helst vill leka med dig, vara med dig vad du än gör (in i duschen, på axeln när du lagar mat eller äter) och det är fullt möjligt att bli helt galen på en katt som ska vara med överallt och som bokstavligen kastar sig på dig för att den vill leka med dig. Det är också fullt möjligt att bli uttråkad på en katt som bara vill ligga och gosa. Det är fullt möjligt att bli knäpp på en katt som går och pratar högljutt hela tiden också. Det handlar ju om vad du är för typ av person.

Du kanske inte bryr dig, men jag personligen har ingen som helst lust att ha en katt som bara vill ligga på soffan och bli kliad. Jag vill ha aktiva, kontaktsökande och nyfikna katter med fart i som gillar att hänga med på promenader eller på bilsemester. De huskatter jag har haft har inte varit i närheten av sådana katter så jag kör vidare på mina devons. För att de passar mig och min familjs livsstil.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men är det verkligen så viktigt (om man inte ställer ut) hur katten ser ut? om den är grov eller nätt?

Ja, det är klart, ska jag ha en katt i 15 år, ta hand om den och sköta den, så ser jag gärna att den är vacker. Det är ju lika mycket jobb med en vacker och trevlig som med en ful katt. Jag tycker inte att grova katter är särskilt fina, i mina ögon ser de klumpiga ut.

Likadant vill jag jättegärna ha en pratig, social katt, jag tycker det känns väldigt märkligt med katter som inte svarar när man pratar med dem, jag vill kunna snacka med katten. Och jag vill inte ha en katt som ligger på soffan hela dagen, i mina ögon är det en väldigt tråkig katt, jag vill ha en katt som vill leka och busa, som det är lite "go" i.

En katt är ju en kompis och en personlighet, klart det spelar roll hur den är! Man passar lika lite med alla katter som med alla hundar och hästar. Och får jag välja mellan en ful och en vacker katt, så vill jag absolut ha den vackra. Det finns ju massor av vackra katter, då verkar det ju dumt att skaffa en ful?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vi har haft bondkatter och jag förstod inte riktigt raskattsaveln förrän min kompis skulle leta katt och jag hjälpte henne med efterforskningar.
Det är helt enkelt ett lotteri med bondkatter, för man kan omöjligen ha någon aning om hur de blir som stora. Kanske om man har båda föräldrarna men inte ens då vet man vad som ligger bakom..
Bor man t.ex. i lägenhet och köper bondkatt som visar sig vara jätteaktiv, då blir varken man själv eller katten nöjd, lättare då att göra det enklare för sig och skapa så stora odds man kan för att lyckas genom att välja en raskatt med lugn standard!
Vill man ha en pigg katt, med ett snyggt utseende, ja då funkar bengalen bra. Det är helt enkelt lite mera trygghet med raskatter.
Men jag förstår om man bor på landet och bara vill ha katter som musjagare och lite gos så är det inte lika noggrant.

Och jo man kan jämföra med hästaveln. Du skapade bäst odds att få ett fint fuxföl med fina gångarter genom att välja en fuxfärgad dressyrpappa. Och dessutom med stam så du vet vad som ligger bakom. Inte skulle du välja t.ex. Baltimore, en svart hopphingst?
Eller en icke godkänd hingst utan stam? Då har du ju ingen aning om vilka talanger fölet kommer få.
Lägger till, ännu enklare. Jämför med hästraser. Inte väljer du att köpa en Islandshäst om du vill hoppa svår klass? Eller ett föl utan stam som du inte vet har talangen att hoppa. Det ser duinte förrän den är iaf 3 år och kan löshoppa.
 
Senast ändrad:
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Och du köper inte en arab om det är en liten ridponny du vill ha till din 6-åring... Även om man inte söker någon särskilt presterande häst så väljer man ju en vanlig ridhäst (i benämningen, jag tänker inte tävla jag vill ha häst för att det är trevligt att ge sig ut och rida i naturen) efter några slags kriterier. Du går inte ut på torget och ropar att du är intresserad av en häst och så köper du första bästa som erbjuds.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Det är inte så att jag inte förstår varför man avlar på ett visst sätt.
Men jag kan inte förstå varför folk här i tråden är förvånade över att folk inte vill betala 6000 för att katten ska vara nätt eller ha blå ögon.

För många av oss är det ett sällskapsdjur och då funkar både gula ögon och olika temperament.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ja många bryr sig inte om utseendet på katten. Men bor man i en liten etta vill man (hoppas jag iaf..) inte ha en hyperaktiv katt som börjar gnaga av sig pälsen pga understimulans. Och det finns en chans till det om man köper en bondkatt man egentligen inte vet något om. Som sagt. Man får större odds att bli nöjd och att katten blir nöjd om man köper raskatter pga deras standard beteende istället för att chansa. Men visst, ibland slutar det bra det med!

Och jag är inte förvånad. Det är ju supervanligt med bondkatter!
Jag förklarar enbart varför många försvarar raskatterna och varför man inte alltid ska köpa 100-kronors katterna enbart för att dom är söta och billiga.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Och då är vi tillbaka där tråden började.. Kan man inte erbjuda mer än en etta anser jag inte att man ska ha katt, då låter en hamster bättre.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vi är inte förvånade över att man inte vill ha raskatt, det tycker vi alla är ett helt okej val att göra. Vi vill inte att alla ska köpa raskatter, det vi vänder oss emot är att det är priset som är avgörande. Att katten inte är värd pengar är nått vi alla som jobbar för kattens status tycker är en skrämmande tanke och den största orsaken till att katten är ett av de mest missskötta djuren som finns i Sverige. Att man väljer att köpa huskatt för att det är en sån man vill ha är såklart en helt godkänd anledning. Att köpa en huskatt för att man inte tycker katten är värd mer än en huskatt kostar är däremot för mig en sorgsen anledning och jag anser att man då inte ska ha katt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast.. Jag köpte min första kisse när jag bodde i etta. Hon led inte av det. Jag träffade en katt jag verkligen ville ha, hon var i akut behov av ett hem. Var det då fel av mig att ta henne, trots att jag visste att jag inte skulle bo kvar i etta för all evighet?

Nu bor vi i en trea på 77 kvadrat och har precis skaffat en katt till. Det går utmärkt. De verkar inte lida av trångboddhet (och tro mig, jag har sett många många katter. Jag är etolog och har arbetat med just katter och trängsel i små utrymmen).
Däremot tycker gammelkissen det är lite jobbigt när lillan leker, så då gömmer hon sig i sängen en stund :D
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Att inte betala ett överpris är inte att tycka att djuret inte är värd nåt.

Mitt föl kommer vara en billig häst eftersom jag skapar den själv men den kommer
vara värd mer än alla miljonhästar jag kunde köpt istället.
På samma sätt ser jag ingen anledning till att köpa en grönögd katt när jag kan
få en av mina gratis. Vilket jag fick av en vän.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

men som etolog måste du se att ett liv inne på begränsad yta och troligen rätt hala golv är begränsande för en katt?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

men som etolog måste du se att ett liv inne på begränsad yta och troligen rätt hala golv är begränsande för en katt?

Och som etolog har man väldigt bra verktyg att kompensera för begränsningar i utrymme. Som etolog har man även kunskap att utrymme inte nödvändigtvis är det viktigaste utan snarare kvalitén på "hägnet". Hur djuret utnyttjar ytan. Om man dessutom tar ut katten i koppel ökar man väldigt enkelt ytan djuret kan röra sig över. Vi har även bra verktyg för att bedöma djurs välfärd genom att läsa deras beteende. Det är liksom det vi ska kunna, det vi är utbildade till.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Precis vad jag tänkte säga ;)

Och om vi ska överföra frågeställningen på andra typer av djurhållning, exempelvis häst...? :angel: Där kan vi i ännu högre utsträckning prata om inskränkningar i beteende! Men det är en hel annan diskussion, som inte passar här.

Vi är väl alla överrens om att kattens status måste bli bättre? Det är inte bara ett litet ludd med fyra tassar som man kan dumpa på soptippen när man tröttnat. Det är bra att kattpriserna ökar, förhoppningsvis får det folk att tänka efter en sekund längre innan de skaffar ett djur som faktiskt lever väldigt länge. Det är inte alltid det fungerar, men kan man avskräcka någon "djursamlare" (eller någon som bara älskar nyheternas behag och tröttnar lika fort) har man ändå vunnit.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

För mig är det viktigt att betala för katten. Visst, få av en kompis är en sak. Men få av okända människor är en helt annan och absolut nått som måste bort.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
892
Senast: escodobe
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 671
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 691
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp