Lagomt less.. (synen på katter)

Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jovars, lite olika. Vill du köpa rasren Devon Rex får du betala mellan 6000 och 9000 för en unge/ungkatt, vanligaste priset är 6500 eller 7500.

Hittar du en för under 5000 så brukar det stå att den är "rasren men saknar stamtavla" = huskatt. Pah!
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vi pratar om helt olika saker här, visst är ni övertygade om att ingen sätter fel pris på sina raskatter och alla raskatter blir sålda snabbt till utsatt pris så är det helt okej, Jag är övertygad om att det inte är så.

Jag har överhuvudtaget inte nämnt priser på katterna.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast dom flesta som förfasar sig över hur mycket man betalat för sin raskatt gör det nog knappast för att dom tycker att man kunnat hitta en betydligt billigare likvärdig raskatt, utan just för att man lika gärna kan få en gratis huskatt.

Folk ser liksom inget värde öht i det merarbete som läggs på exempelvis raskatter. En valp ska liksom vara vaccinerad och märkt oavsett, men varför lägga pengar på sånt onödigt när det gäller en katt liksom?

Fast det är ju en helt annan sak. Vår huskatt är vaccinerad, märkt och kastrerad, och har alltså fått samma omvårdnad som vår raskatt. Men det är ju inte så med djur att deras marknadsvärde = allt vad de har kostat i sitt liv. Då skulle ju alla djur bli dyrare och dyrare ju äldre de blev, men så är det ju inte. En katt är normalt (om den inte är utställningsmeriterad och aktuell för avel) värd mest pengar som kattunge, därefter minskar den i värde. För folk vill ha kattungar, och är beredda att betala mer för att få en kattunge, jämfört med att köpa samma katt ett eller två år senare.

För mig blir premien jag får betala för att få ha en raskatt från det att den är kattunge för hög, visst är det roligt med kattungar, men inte så kul att jag är beredd att betala 5000 kronor och mer för det. För en huskatt är prisskillnaden mindre, de kostar kanske 300 som kattungar och max en hundralapp som vuxna (oavsett om tidigare ägare kostat på dem märkning och vaccinering), och tvåhundra kan det vara värt att ha en katt från början. Men kanske inte 5000.

Det handlar ju om vilket värde man lägger i att ha just en kattunge, vs att köpa samma katt som vuxen.

För övrigt är det väl bra att det finns en andrahandsmarknad för katter, så att det går att sälja dem istället för att avliva eller lämna till något katthem ifall man inte kan ha kvar dem?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast det är ju en helt annan sak. Vår huskatt är vaccinerad, märkt och kastrerad, och har alltså fått samma omvårdnad som vår raskatt. Men det är ju inte så med djur att deras marknadsvärde = allt vad de har kostat i sitt liv. Då skulle ju alla djur bli dyrare och dyrare ju äldre de blev, men så är det ju inte. En katt är normalt (om den inte är utställningsmeriterad och aktuell för avel) värd mest pengar som kattunge, därefter minskar den i värde. För folk vill ha kattungar, och är beredda att betala mer för att få en kattunge, jämfört med att köpa samma katt ett eller två år senare.

För mig blir premien jag får betala för att få ha en raskatt från det att den är kattunge för hög, visst är det roligt med kattungar, men inte så kul att jag är beredd att betala 5000 kronor och mer för det. För en huskatt är prisskillnaden mindre, de kostar kanske 300 som kattungar och max en hundralapp som vuxna (oavsett om tidigare ägare kostat på dem märkning och vaccinering), och tvåhundra kan det vara värt att ha en katt från början. Men kanske inte 5000.

Det handlar ju om vilket värde man lägger i att ha just en kattunge, vs att köpa samma katt som vuxen.

För övrigt är det väl bra att det finns en andrahandsmarknad för katter, så att det går att sälja dem istället för att avliva eller lämna till något katthem ifall man inte kan ha kvar dem?

Vi pratar nog om helt olika saker. .

Jag pratar om att dom flesta inte skulle betala självkostnadspris för en vaccinerad, chippad, avmaskad och vet. besiktad huskattsunge när man lika gärna kan få en huskattsunge som det inte gjorts något med gratis. För att många ser inget värde i att exempelvis vaccinera och märka en katt men hade det varit en hundvalp så hade det varit mer självklart.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vi pratar om helt olika saker här, visst är ni övertygade om att ingen sätter fel pris på sina raskatter och alla raskatter blir sålda snabbt till utsatt pris så är det helt okej, Jag är övertygad om att det inte är så.

Jag har överhuvudtaget inte nämnt priser på katterna.

I majoriteten av fallen är det just så, raskatterna säljs snabbt och till det pris uppfödaren begär. Ingen har någonsin försökt pruta när de köpt katt av mig (och för tydlighetens skull så ligger jag inte under snittpriset på min ras). Det är ytterst får raser som det råder någon slags överproduktion av. Perser är väl en av få och där utgörs en hyfsat stor del av oregistrerade perserkatter så där dumpas priserna ganska ofta ner till 3000 kr. Likt förbannat har de uppfödare som föder upp perser av show- eller avelskvalité inga som helst problem att sälja sina kattungar för 10000-15000 kr.

Om en uppfödare har svårt att få sina kattungar sålda hänger det nästan aldrig på det pris som har satts på kattungarna utan då handlar det om dålig katthållning, sjukliga linjer, dålig marknadsföring, "knepig personlighet", dåligt rykte osv. Faktorer som inte har med pengar att göra utan med själva uppfödningen, katterna och uppfödaren som person.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Om en uppfödare har svårt att få sina kattungar sålda hänger det nästan aldrig på det pris som har satts på kattungarna utan då handlar det om dålig katthållning, sjukliga linjer, dålig marknadsföring, "knepig personlighet", dåligt rykte osv. Faktorer som inte har med pengar att göra utan med själva uppfödningen, katterna och uppfödaren som person.

Nej jag håller inte med. Du beskriver ju bara varför priset är för högt på katterna, för att de inte har samma kvalitet man kan behöva sänka priset för dem för att få dem sålda. Alltså överpris. Men det är klart man kan ju hitta bortförklaringar till allt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej jag håller inte med. Du beskriver ju bara varför priset är för högt på katterna, för att de inte har samma kvalitet man kan behöva sänka priset för dem för att få dem sålda. Alltså överpris. Men det är klart man kan ju hitta bortförklaringar till allt.

Nej, vad vet jag. Jag har bara fött upp raskatter i 10 år och suttit som avelsråd i ett antal år. Jag har nog ingen insyn alls.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast vi som uppfödare upplever ju inte att kattungarna är svårsålda till snittpriset för rasen, även över 12 veckors ålder. Så jag förstår inte vad du fortsätter babbla om.
Folk ÄR villiga att betala fullpris för en katt med bra hälsa och temperament från en vettig uppfödare. Som sagt så letar jag själv kattunge nu och det är otroligt svårt att kunna få köpa en lovande kattunge!
Jag upplever inte alls att uppf. Blir sittandes med sina kattungar.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Tolkningsfråga. Uppfödare har ofta 2 priser i så fall. För mig är inte det individuella priser, för mig är individuella priser när man har större skillnad än 2 olika priser.
Men okej, du anser att allt som inte säljs direkt har ett överpris. För mig är det inte så svartvitt och jag är förvånad över att marknadsekonomin är så enkelspårig.
 
Senast ändrad:
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast vi som uppfödare upplever ju inte att kattungarna är svårsålda till snittpriset för rasen, även över 12 veckors ålder. Så jag förstår inte vad du fortsätter babbla om.
Folk ÄR villiga att betala fullpris för en katt med bra hälsa och temperament från en vettig uppfödare. Som sagt så letar jag själv kattunge nu och det är otroligt svårt att kunna få köpa en lovande kattunge!
Jag upplever inte alls att uppf. Blir sittandes med sina kattungar.

För att förtydliga första meningen. Att dom säljs senare än 12 veckor beror ofta på att uppf. sparar för att se hur dom utvecklas. Så gjorde jag med en hona, höll på henne i 8 mån. innan jag insåg att dels hade hon inte riktigt allt jag önskade och sedan så gick hon inget vidare bra ihop med sin mamma.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ska tänka igenom ett bättre svar, men svarar bara kort nu för att jag reflekterade över en sak du skrev.
Du skriver att du blir hackad på för att du har innekatter. Har du någon aning om hur mycket man kan bli hackad på av "innekattsägare" när man har utekatter? Hur ofta man får höra hur oansvarig man är när man riskerar katternas liv genom att låta dem gå ut osv? Det kan bli rätt hårda ord..

Jag anser att det är upp till var och en om de vill ha sina katter inne eller ute. Det finns olika sätt att ta hand om katter på bra sätt och var och en får väl för 17 hitta ett sätt som passar en själv och ens katter. Eller?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Som innekattägare får man även höra hur dåligt ens katt mår. Inte bara att man är dålig ägare, ens katt mår dåligt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Du kan inte släppa det med att jag tycker att djur ska få springa lösa märker jag. Jag kan tycka det är märkligt för dina åsikter glömde jag samma dag, jag är trygg i vetskapen att jag ger mina katter en så pass optimal levnadsstandard som jag kan.

Jag kan inte se meningen med att köpa raskatt om man inte är intresserad av utställning eller katten har nåt särskilt som man bara måste ha (tex nakenkatter). Men att betala 5 000 mer för en färg eller längre päls?
nej det känns helt onödigt. Jag har fött upp huskatter och inte kostade de
mig 6 000. En tusing är närmre sanningen.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

på exakt samma sätt som ni berättat för mig i 6 år att mina utekatter kommer dö när som helst en kvalfylld död.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Du kan inte släppa det med att jag tycker att djur ska få springa lösa märker jag. Jag kan tycka det är märkligt för dina åsikter glömde jag samma dag, jag är trygg i vetskapen att jag ger mina katter en så pass optimal levnadsstandard som jag kan.

Jag kan inte se meningen med att köpa raskatt om man inte är intresserad av utställning eller katten har nåt särskilt som man bara måste ha (tex nakenkatter). Men att betala 5 000 mer för en färg eller längre päls?
nej det känns helt onödigt. Jag har fött upp huskatter och inte kostade de
mig 6 000. En tusing är närmre sanningen.

Det är ju väldigt tråkigt att du inte kan förstå att olika raser har olika temperament och att det kan bli lättare att hitta en katt som passar ens egen livsstil genom att kolla upp hur de olika raserna är.

Man betalar inte 5000 kr för en färg eller för mer päls.

Att dina huskatter inte kostade 6000 kr/st att föda upp beror ju på att du inte har lagt ut lika mycket på uppfödningen som raskattuppfödare gör. Du har inte blodgrupperat, testat för FIV- och FeLV, HCM-scannat, testat för PKD, HD-röntgat, betalat parningsavgift, betalat registreringsavgifter, du har antagligen inte försäkrat kattungarna enskilt osv.

Jag lyckas gå back varje år trots att jag tar 6000-9000 kr/katt och då har jag haft friska kattungar, inga förlossningskomplikationer eller andra "onormala" kostnader.

Ingen av mina kattungeköpare har köpt raskatt för att de vill ställa ut (endast en har gjort det och hon är uppfödare) utan för att de gillar rasen, både till temperament och utseende.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Det är väl den största skillnaden mellan huskatter och raskatter tycker jag, att raskatter oftast är mycket mer homogena. Köper man en russian blue-unge, så vet man i prncip hur den kommer se ut och vara som vuxen. En huskattunge däremot kan bli lite vad som helst, man vet färgen och något lite om temperamentet, men inte mycket mer än så.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vad menar du att man vet mer om en russian blue?
Känner man till huskattens föräldrar, ser att den är svart/vit och korthårig så vad kan skilja sig så dramatiskt som vuxen?

Sol, jo jag kan förstå att de har olika temprament men det
tycker jag man kan se på en individ redan som liten och därmed
"spara" 5000kr.

Alla tester hade jag inte koll på nej. Vad är de för?
Mina kattungar var definitivt försäkrade eftersom jag jobbade med
försäkringar under den perioden.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Sol, jo jag kan förstå att de har olika temprament men det
tycker jag man kan se på en individ redan som liten och därmed
"spara" 5000kr.

Fast det förkortar ju sökandet om du vet redan vilken typ av katt du ska söka dig till för att få det temperament du söker.

Alla tester hade jag inte koll på nej. Vad är de för? Mina kattungar var definitivt försäkrade eftersom jag jobbade med
försäkringar under den perioden.

Blodgrupperar gör man av samma anledning som man kollar Rh-faktor på gravida kvinnor. För att skydda kattungarna från att dö eller tappa kroppsdelar om föräldrarna har olika blodgrupper. FIV- och FeLV är två virussjukdomar (FIV=katt-HIV) som smittar vid parning. HCM är en ärftlig hjärtsjukdom som förekommer hos alla slags katter. PKD förekommer också hos ett flertal raser och även hos huskatter. Sedan kan andra tester vara befogade också. Jag HD-röntgar. Siamesen och alla dess syskonraser+aby och somali PRA-testas. Norsk skogkatt testas för GSDIV. Burma och korat testas för GM osv.

Med tanke på hur vanligt det nu har blivit med blandraser får man ju tyvärr även tro att sjukdomsanlagen sprids precis som långhår och maskning sprids.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 598
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
890
Senast: escodobe
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 686
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp