Lagomt less.. (synen på katter)

Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Du kan inte släppa det med att jag tycker att djur ska få springa lösa märker jag. Jag kan tycka det är märkligt för dina åsikter glömde jag samma dag, jag är trygg i vetskapen att jag ger mina katter en så pass optimal levnadsstandard som jag kan.

Oj här är vi trevliga. Det jag inte "kan släppa" är att du är så inkonsekvent. Hur är det nu, tycker du att djur ska få springa lösa eller tycker du att det är en vettig lösning att gå ut med dom i koppel?

Blir inte riktigt klok på det eftersom du tydligen anser att i Sols fall är det en bra lösning med koppel men i mitt fall är det inte alls det. Fast du inte har den blekaste aning om hur jag går i koppel med mina utan bara förutsätter att jag släpar runt på motvilliga katter i flexikoppel eller hur du nu uttryckte dig.

Helt ärligt så tror jag att du trodde att jag kritiserade utekatter i mitt första inlägg och då såg du rött och gick till motattack på en gång. Anfall är bästa försvar liksom..

Mina koppelkatter :)

img_20120708_154838_4ff9a02c9606ee36ff0056f4.jpg


img_20120708_154722_4ff9a1da9606ee2769000600.jpg
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vad menar du att man vet mer om en russian blue?
Känner man till huskattens föräldrar, ser att den är svart/vit och korthårig så vad kan skilja sig så dramatiskt som vuxen?

Hur ofta har man möjlighet att träffa och stifta närmare bekantskap med en huskatts båda föräldrar?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Tja, alla huskatter jag känner så äger de honan och hanen är herren i området så att säga. Mina kattungar var supersociala och gosiga som 12veckors, de var det även som 2åringar. Men jag sålde de till bra hem där de blev omhändertagna och stimulerade. Jag tycker inte det är rocketscience, bra uppfostran och en bra tillvaro gör djur och människor till trevliga individer oftast.

Nej jag såg inte rött, jag tycker bara ditt gnäll är tröttsamt. om du är nöjd med din katthållning, varför fortsätter du tjata i denna tråden om att folk inte gillar din katthållning?

nej jag tycker inte att koppelpromenader är optimalt men kan säkert funka bra om man dessutom låter katterna vistas i inhägnad eller ute på landet ibland.
en liten lägenhet och korta koppel tycker jag är kasst. Återigen. hur många gånger vill du att jag ska skriva det?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Och dessutom har raskatter i 99% av fallen kända individer i mer än 5 fulla generationer bakåt. Vad 99% av huskatterna INTE har.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vad menar du att man vet mer om en russian blue?
Känner man till huskattens föräldrar, ser att den är svart/vit och korthårig så vad kan skilja sig så dramatiskt som vuxen?

Alla russian blue har samma ögonfärg, samma kroppsform, uttryck i ansikte, ungefär samma storlek och samma sorts päls. De är fysiskt väldigt lika varandra. Huskatter kan ju skilja sig enormt från varandra. Den ena kan vara dubbelt så stor som den andra, den ena är nätt och har ett spetsigt ansikte, den andra har ett runt ansikte, de kan ha vilken ögonfärg som helst, pälsen kan vara kort och tät eller längre och tunnare, tassarna kan vara stora och runda eller nätta och ovala, benen långa och eleganta eller korta och stubbiga - det är ju jättestor variation.

Dessutom är alla russian blue rätt lika varandra mentalt - de är nästan alltid lekfulla upp i vuxen ålder, de är sociala men inga plåster, de är lite "fina i kanten", de gillar att ligga under grejor eller i lådor, de jagar gärna. Så är det ju inte med huskatter, den ena katten leker hela livet, den andra ligger helst och tar det lugnt som vuxen, den ena är übersocial, den andra tycker folk är bäst på avstånd, osv.

Katter kan skilja sig på så otroligt många fler punkter än bara pälsfärg och pälslängd. Jag menar, här är fyra olika korthåriga katter med samma pälsfärg, tycker du att de ser likadana ut?

images


JasminQat.jpg


images


Katterna i mitten är Russian Blue, och jag tror det framgår att de har mycket mer gemensamt än att de har kort, grå päls.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Tja, alla huskatter jag känner så äger de honan och hanen är herren i området så att säga. Mina kattungar var supersociala och gosiga som 12veckors, de var det även som 2åringar. Men jag sålde de till bra hem där de blev omhändertagna och stimulerade. Jag tycker inte det är rocketscience, bra uppfostran och en bra tillvaro gör djur och människor till trevliga individer oftast.

Och hur ofta har potentiella kattköpare möjlighet att träffa "herren i området"?

Nej jag såg inte rött, jag tycker bara ditt gnäll är tröttsamt. om du är nöjd med din katthållning, varför fortsätter du tjata i denna tråden om att folk inte gillar din katthållning?

Det är liksom det ett diskussionsforum är till för. Missförstod mitt ursrpungsinlägg gjorde du ju iaf eftersom du fick för dig att jag hade något emot din katthållning.

nej jag tycker inte att koppelpromenader är optimalt men kan säkert funka bra om man dessutom låter katterna vistas i inhägnad eller ute på landet ibland.
en liten lägenhet och korta koppel tycker jag är kasst. Återigen. hur många gånger vill du att jag ska skriva det?

Tror nästan det här är första gången du skriver det åt mig, tidigare skrev du att "katter och koppel hör inte ihop" samt insinuerade att det enda alternativet jag såg till utekatter var att ha innekatt 24/7 (hur du nu fick ihop det med mina koppelpromenader) och att Rubens och Sols katthållning med koppelpromenader var ett bra alternativ till att ha utekatt. Något förvirrande.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vad menar du att man vet mer om en russian blue?
Känner man till huskattens föräldrar, ser att den är svart/vit och korthårig så vad kan skilja sig så dramatiskt som vuxen?

Sol, jo jag kan förstå att de har olika temprament men det
tycker jag man kan se på en individ redan som liten och därmed
"spara" 5000kr.

Du menar att vid 12 veckors ålder kan du avgöra vilken aktivitetsnivå katten kommer ligga på som vuxen, hur pratsam den kommer vara, om det kommer bli en knäkatt eller om den föredrar att gosa på lite mer avstånd o.s.v.?

Raskatter är som sagt betydligt mer homogena än huskatter och det är därför betydligt lättare att förutsäga vad man köper för nåt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag menar inte att jämföra alla huskatter rakt av, det är som att säga att alla raskatter är likadana.

Men en svartvit korthårig unge som är pigg och nyfiken förvandlas inte till en ilsken brun långhårig katt som vuxen. Det är rätt tydligt på en 12v kattunge vad man får.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ja det är rätt tydligt på en 12veckors hur de är.
Om man inte utsätter dem för diverse saker som säkert kan förändra dem.
Kastraktion ger ofta slöare och större katter tex.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast du vet inte om kattungen kommer bete sig som en kattunge fram till 5 års ålder. Med tex. en devon rex vet man att man med största sannolikhet får en katt som kommer vara kattunge i flera år. ;)
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Och jag vill veta vad ungefär vad jag kommer få. Vill jag jaga älg köper jag inte random hund och hoppas på att den kommer bli en bra älghund. Vill jag ha katter som passar min livsstil satsar jag inte på slumpen heller.

Vill man ha en elithoppare köper man antagligen inte en fjording och håller tummarna heller.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Och för mig är det viktigt att veta på ett ungefär att jag och mitt djur för många år framöver passar ihop.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag menar inte att jämföra alla huskatter rakt av, det är som att säga att alla raskatter är likadana.

Men en svartvit korthårig unge som är pigg och nyfiken förvandlas inte till en ilsken brun långhårig katt som vuxen. Det är rätt tydligt på en 12v kattunge vad man får.

Nej, men du vet ju inte om den blir stor eller liten, nätt eller grov, får runt eller spetsigt ansikte, tjock eller tunn päls, vilken ögonfärg den får, om den kommer vilja leka hela livet eller helst ligga på soffan, om den blir pratig eller inte, om den kommer vilja jaga mycket eller inte, osv osv. Jag tycker inte alls det är tydligt, som du såg på bilderna ovan är alla korthåriga grå katter inte alls särkilt lika varandra som vuxna, det går utmärkt för två katter att vara extremt olika, trots att båda är svartvita och korthåriga.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

för mig är det charmen med djur. de lever. inget är förbestämt.

Jo, fast köper du en raskatt är rätt mycket förbestämt, det ligger ju liksom i generna. Köper du en russian blue-unge så vet du att den får gröna ögon, det är förbestämt i generna. Det är ju det som är poängen, köper man en raskattunge vet man ganska exakt hur den kommer se ut och vara som vuxen, för de flesta kattraser är rätt enhetliga. Alla vuxna katter ur den rasen ser ungefär likadana ut och har rätt lika temperament.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast med hund och häst köper man de utefter användningsområde.
Katter används inte på samma sätt.En häst som inte kan hoppa är rätt värdelös för en hoppryttare men en katt som pratar eller inte gör inte så stor skillnad som familjemedlem.

Det är skit samma om min katt myser på mig eller bredvid, att den är social och inte skygg syns väl på en 12v unge.

Jag har fött katter också och skillnaden på tamkattungarna och de vilda vi räddade var milsvid. Det syntes tydligt som 12v hur de var som personer.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men är det verkligen så viktigt (om man inte ställer ut) hur katten ser ut? om den är grov eller nätt?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ja, för mig var det väldigt viktigt hur katten skulle vara, både i pälstyp, kroppstyp och personlighet. Jag bor i en tvåa, jag hatar att dammsuga, och ska jag ha katt så ska den vilja umgås med mig.

Korta kravlistan blev därför ungefär så här:
1. Korthårig, minimalt fällande, icke pälsvårdskrävande, gärna ljus i färgen
2. Nätt och smidig, kunna lyfta och hålla med en arm även när jag är sjuk
3. Pratglad, människokär, kavat - inte en trött sort

Bondkatt rök på det minimala fällandet och pratglad och människokär. Det är alldeles för slumpartat i bondkatter (men självklart finns det). Inne i raskattskategorierna rök alla långhåriga direkt. Minimalt fällande tog bort alla vanliga korthårsraser och ledde till Rex-katterna. Där försvann Selkirk och LaPerm pga långhårig, och kvar blev Devon och Cornish. Cornish har fula öron (:o) så det blev Devon för mig. :D

När jag så valt ras så hittade jag en uppfödare i hyfsad närhet som hade kullar på gång. När jag hälsade på så fanns det tre ungar tillgängliga. Två var märkbart försiktiga när det kom en ny människa, så jag valde den tredje som tog nykomlingen med ro och lekte sig fram genom rummet. Jag fick också träffa båda föräldradjuren och kela med dem och se deras personligheter.

Hade jag istället valt att skaffa en billig devon-blandning (till exempel mamma devon och pappa okänd) på blocket så vet jag faktiskt inte hur en sådan korsning skulle blivit som vuxen. Nu vet jag det. Han kommer att fortsätta att hänga mig runt halsen så fort han får chansen. När jag står vid spisen så kommer han att vilja vara med, gärna sittandes på axeln och inspekterandes allt som händer. När jag går så kommer han att köra åttor runt fötterna. När jag sover kommer han att vilja sova bredvid eller på. (Och inte bara för att jag är så charmig, utan även för att jag är varm och han pälsfattig.)
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ja, precis som man kan gilla vissa typer av hästar och hundar så gillar man ofta en viss typ av katter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 626
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: escodobe
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 676
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp