Läkare med huvudsjal?

Låter mycket märkligt. Förmodligen skulle hon inte få ha den om hon fick en tjänst.
Antagligen så är det så, jag såg henne första terminen när vi hade lite föreläsningar ihop och jag hann prata lite med henne vad hon läste osv. Men jag hade inget gemensamt med förskolelärarestudenterna efter vfu(praktik) så jag vet inte om hon stannade kvar. Det är svårt att hindra att någon läser en utbildning men jag har svårt att tro att praktikkursen blev godkänd.
 
Personligen har jag sett människor med burka flera gånger på centralen i Stockholm. Jag hamnade t.o.m. bredvid en kvinna i burka på en resturang och jag kikade naturligtvis lite på hur hon skulle göra med sitt thé. Men hon lyfte lite på tyget och drack. Men då visade hon en del av sitt ansikte för mig som diskret kikade.
 
En gissning, men en kvinna som är så ortodox att hon bär niqab eller burka arbetar nog inte inom ett område där hon vet att hon måste utföra fysiska undersökningar på främmande män, ibland mycket intima. Sedan är det, återigen en gissning, att de kvinnorna inte utbildar sig till läkare återigen pga krav på fysisk kontakt med främmande män. Det blir svårt rent praktiskt också att utföra undersökningar med en så pass heltäckande klädsel. Att täcka håret däremot tycker jag är mer hygieniskt än inte.
 
Jag tycker att det är olika saker. Jag reagerar på niqab, tycker instinktivt att det är obehagligt och skrämmande. Mindre instinktivt tycker jag att det är ett sorgligt uttryck för förtryck. Men det är inte upp till mig att ”gilla” det eller inte och förbud vill jag inte ens tänka på, just för att det vore lika illa att tvinga av någon en niqab som det är att tvinga på henne den.
Jag har lite liknande funderingar. Teoretiskt sett endast, jag vill absolut inte tvinga någon att göra något som de inte vill göra - jag respekterar allas val. De som bär något sådant säger ju själva att de väljer att ha sjal (i de flesta fallen iallafall - om någon säger att de inte vill ha sjal men har det så är det ju en självklar fråga) men samtidigt om de hade vuxit upp utan religionen så hade de troligen inte använt sjal. Är religionen då ett slags förtryck? Men samtidigt så är det frivilligt. Men enligt religionen är det för att dölja sitt hår (eller mer) för andra män, rätta mig gärna. Men å andra sidan så kanske det har övergått från det till mera ett uttryck av sin religion än att dölja något. Som att en kristen har ett kors halsband? Det är ju skillnad mellan en vanlig hijab och en burka, även i förtrycket? Eller är en burka lika frivillig som en hijab?
Tankarna går lite runt sådär.

Obs, jag är kristen/ateist så jag känner att jag inte riktigt har rätt till att uttrycka mina funderingar om en religion som jag inte vet så mycket om och/eller inte har personlig erfarenhet av. Så jag brukar inte prata om det.
 
Senast ändrad:
@Asko Av de jag själv vet och hört diskutera så har sjalen blivit mer av ett uttryck för deras religion, än något annat. Är ju vanligt även inom den katolska kyrkan och den judiska. Jungfru Maria avbildas väl ofta (alltid?) med slöja. Mao blir väl de flesta former av religioner ett förtryck om vi nu ska diskutera det (helst avhåller jag mig dock, då det lätt blir gissningar och fördomar).
 
Fake news alltså. Som du spred utan att tänka. Det är sånt som yttersta sd-svansen älskar: ”jag hörde om en som var hos en doktor som hade sjal för ansiktet!”
Exakt så.

Med sunt förnuft och lite enkel googling så har man tillräckliga referensramar för att inse att det är orimligt.

Det är så lätt att sprida saker. Hörde igår en inringare på radion som hävdade att politikerna måste ta sitt ansvar nu när vi kommer att få mellan 200 000-500 000 invandrare per år under de närmaste åren. Detta var riksradio och fick stå oemotsagt. Undrar hur många det var som fattade att det var en åsikt och inte fakta?
Majoriteten begriper nog, men en och annan tar det kanske som information istället för åsikt. Jag hörde på radion att...
 
@Asko Av de jag själv vet och hört diskutera så har sjalen blivit mer av ett uttryck för deras religion, än något annat. Är ju vanligt även inom den katolska kyrkan och den judiska. Jungfru Maria avbildas väl ofta (alltid?) med slöja. Mao blir väl de flesta former av religioner ett förtryck om vi nu ska diskutera det (helst avhåller jag mig dock, då det lätt blir gissningar och fördomar).
Bra poäng, jag har inte sett det så mycket i andra situationer. Det var ju inte så länge sedan som det var vanligt i Sverige också.
 
Du har rätt, det handlar mera om normer än religion. Fast när det diskuteras om normer så dyker detta ämne sällan upp tycker jag. Men å andra sidan så finns det så mycket normer att det skulle vara svårt att ta upp dem alla.
Blä för normer :down:
Ja och nej, en del normer är rätt trevliga ;) Det är en norm med vårt kösystem vi har i Sverige, rätt trevligt att inte bli nertrampad när man ska gå på bussen. Det är en norm (som tyvärr håller på att dö ut) att resa på sig för äldre, gravida eller andra med krämpor på bussen/tåget. Hela vårt liv styrs av normer som vi inte ens tänker på många gånger, en del är problematiska, andra är rätt trevliga.
 
Exakt så.

Med sunt förnuft och lite enkel googling så har man tillräckliga referensramar för att inse att det är orimligt.

Det är så lätt att sprida saker. Hörde igår en inringare på radion som hävdade att politikerna måste ta sitt ansvar nu när vi kommer att få mellan 200 000-500 000 invandrare per år under de närmaste åren. Detta var riksradio och fick stå oemotsagt. Undrar hur många det var som fattade att det var en åsikt och inte fakta?
Majoriteten begriper nog, men en och annan tar det kanske som information istället för åsikt. Jag hörde på radion att...
Ja precis. Och samtidigt tjänar det så sällan något till att bemöta sånt där. Skämtet ”jag bryr mig inte om ifall det är sant eller inte, det är för jävligt ändå!” verkar tyvärr inte bara vara ett skämt.
 
Exakt så.

Med sunt förnuft och lite enkel googling så har man tillräckliga referensramar för att inse att det är orimligt.

Det är så lätt att sprida saker. Hörde igår en inringare på radion som hävdade att politikerna måste ta sitt ansvar nu när vi kommer att få mellan 200 000-500 000 invandrare per år under de närmaste åren. Detta var riksradio och fick stå oemotsagt. Undrar hur många det var som fattade att det var en åsikt och inte fakta?
Majoriteten begriper nog, men en och annan tar det kanske som information istället för åsikt. Jag hörde på radion att...
Och påståenden av den sorten måste sägas emot direkt, där och då, inte långt senare någon annanstans. Då är det för sent, de falska påståendena har redan slagit rot. Som med Donald Trump t.ex. - han ljuger ju non stop, hela tiden, kommer med bisarra påståenden - där borde någon blixtsnabbt kontra med att -Nej! Det är inte sant! istället för att han får gala på och kanske, kanske någon påpekar att påståendet var falskt i någon demokratisk TV-kanal som Trumps anhängare ändå inte lyssnar på.

Det florerar SÅ många bisarra och falska påståenden just nu, inte minst med anknytning till valresultatet, att man blir mörkrädd.
 
Det jag alltid beundrar är hur kvinnorna får chador att sitta kvar! Särskilt när det är av ett tunnare, skirt material. Även med hårnålar så varje gång jag försökt mig på det (både av respekt och för att det är snyggt) så halkar det ändå ner.
De biter fast med tänderna, i alla fall de jag känner och varit ute med. De ville sätta på mig en chador också men då sa jag stopp. De bara skrattade gott men de gjorde ändå ett försök tyckte de:D
 
Jag trodde också att det kallades chador men kvinnorna själva nekar till det ordet.
Chador heter det inte - enligt dem. De jag pratar med säger helt enkelt sjal
Q

Kolla @MJLee s länk ovan. Där ser du både och. Sen heter det ju givetvis olika på olika ställe.

Ordet Chador (super langt tygstycke, sjal, som tacker bade haret och kroppen) kommer fran Iran och Irak ... ovriga Arabvarlden har inte just den typen av tackning. De har en Abaya och en hijab och Burka ar den typen av tackning med nat for ansiktet de har i Afganistan.

/hastflicka som bott i Saudi Arabien och Egypten och rest over hela Mellan Ostern under manga ar/
 
Ordet Chador (super langt tygstycke, sjal, som tacker bade haret och kroppen) kommer fran Iran och Irak ... ovriga Arabvarlden har inte just den typen av tackning. De har en Abaya och en hijab och Burka ar den typen av tackning med nat for ansiktet de har i Afganistan.

/hastflicka som bott i Saudi Arabien och Egypten och rest over hela Mellan Ostern under manga ar/

Men har du försökt få den (Shayla) att sitta kvar på huvudet? Enquiring minds want to know.

https://www.bbc.co.uk/newsround/24118241
 
Men har du försökt få den (Shayla) att sitta kvar på huvudet? Enquiring minds want to know.

https://www.bbc.co.uk/newsround/24118241
Hårnålar! :D fantastiskt vackra även de, men ja de kan vara lite kluriga i blåsigt väder. En mamma i sonens fotbollslag fick problem under en höststorm. Men hon och jag fick oss många glada skratt när vi försökte reda ut och fixa till. Vi fick låna ett omklädningsrum för att komma undan blåsten och hon tog fram sin extra packe med hårnålar och en och annan säkerhetsnål. :D
Alltså, vi skrattade tillsammans, jag skrattade inte åt henne, insåg att det kunde tolkas så.
 
Men har du försökt få den (Shayla) att sitta kvar på huvudet? Enquiring minds want to know.

https://www.bbc.co.uk/newsround/24118241

Nope, jag har aldrig forsokt. :p Som vasterlandsk kvinna, inbjuden till manga officiella tillstallningar, anvande jag en "stylish" sjal som jag lost draperade over huvudet de forsta aren dar och jag anvande aldrig nagon form av huvudbonad annat an pa officiella tillstallningar i Saudi Arabien. Nar jag hade kort har fiskade jag helt enkelt upp den fran axlarna da och da, nar jag hade langt har kunde jag satta i ett harspanne for att hyfsat halla den pa plats.

Jag forvantades aldrig tacka haret da jag inte ar Muslim. Det patalades flera ganger nar jag hade en som bara lag lost och inte pa nagot satt "tackte" haret. Vid ett par tillfallen tog varden sjalen nar jag kom in och hangde den med ytterkladerna.

Oh, och i Saudi kallas det bara for scarf. Nar de talar Engelska anvands inte de lokala orden ... lika lite som en Svensk skulla envisas med att saga "halsduk" pa Svenska medan man annars talar Engelska.;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 350
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Lyan
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp