Läkningstid skada

Bukefalos 30 år!

Fy fasen vad segt det har varit här. Ortopeden på första kliniken skickade mycket riktigt en remiss... till en stor klinik i en stad fyra timmar bort! :banghead:Det är ju inte direkt fråga om någon mycket speciell operation som bara finns på ett fåtal ställen. Blev väldigt häpen när de ringde upp, och hon i telefonen kunde inte se om remissen skickats till flera ställen. Så efter några dagars väntan och några samtal hit och dit fick vi till slut en tid till en mycket duktig och erfaren ortoped två timmar bort, på den klinik som vi diskuterade med den första ortopeden från början 🙄

Tyvärr blir det bara undersökning först då de tyckte remissen var dåligt skriven, men det är nog lika bra med ett par nya ögon som kikar på hunden. Beroende på vad de hittar kan det också bli CT-röntgen.
Nu har jag också nämnt till dem att jag tycker att tåleden på höger bakben verkar större än den andra. Ingen av de tidigare veterinärerna har nämnt något om det, så jag vet inte om de inte upptäckt det eller om de anser att det inte är något.

Så förhoppningsvis har äntligen jag tydligare besked efter helgen!

Fy fasen vad segt det har varit här. Ortopeden på första kliniken skickade mycket riktigt en remiss... till en stor klinik i en stad fyra timmar bort! :banghead:Det är ju inte direkt fråga om någon mycket speciell operation som bara finns på ett fåtal ställen. Blev väldigt häpen när de ringde upp, och hon i telefonen kunde inte se om remissen skickats till flera ställen. Så efter några dagars väntan och några samtal hit och dit fick vi till slut en tid till en mycket duktig och erfaren ortoped två timmar bort, på den klinik som vi diskuterade med den första ortopeden från början 🙄

Tyvärr blir det bara undersökning först då de tyckte remissen var dåligt skriven, men det är nog lika bra med ett par nya ögon som kikar på hunden. Beroende på vad de hittar kan det också bli CT-röntgen.
Nu har jag också nämnt till dem att jag tycker att tåleden på höger bakben verkar större än den andra. Ingen av de tidigare veterinärerna har nämnt något om det, så jag vet inte om de inte upptäckt det eller om de anser att det inte är något.

Så förhoppningsvis har äntligen jag tydligare besked efter helgen!
Håller tummarna att ni får en diagnos snart!

Blev en lååång dag, åkte klockan tolv och kom hem nio. Hunden blev mycket noggrant igenomklämd och röntgad på såväl höfter/knän och tass. Ortopeden fick lite reaktion när han klämde på ryggen, så ländryggen plåtades också. Kontentan av alltihop är att korsbandet inte är av (så där fick förra veterinären rätt), höfter och knän ser fina ut, ingen artros.

Eventuellt är det lite trångt vid en kota i ländryggen men han ville inte dra på för stora växlar om det i första taget, eller "övertolka" bilden som han uttryckte det. Vid tån är det någon slags svullnad som syns, men det är inte inflammerat. En överrraskning var att han tyckte tån verkade lite underutvecklad på den tassen jämfört med den andra. Det kan vara så att den inte hålls riktigt stabilt när han går, typ rullar lite sidledes och han avlastar på grund av det.

Så vi har fått en mockasin (hundsko) som han ska få gå med några veckor när vi tar promenader för att stadga upp kring tassen. Första försöket idag gick dåligt, ska egentligen linda lite över skon och upp på benet också, men det förband jag hade fäste inte och sedan lyckades han sparka av sig skon. Så får försöka få tag på någon bra elastisk binda.

Sammantaget var det väl mest positiva nyheter med mycket som kunde uteslutas, om än fortfarande lite ovisst förlopp. Det kändes också bra att ortopeden verkligen tog sig tid med alla undersökningar. Frågan framöver blir om det kommer hjälpa med sko och vad som blir nästa steg om det inte gör det. Men en sak i taget!

Lite smådeppigt här. Hunden har haft tajt strumpa i några veckor och nu kör vi utan ett par dagar för att försöka se om det är någon skillnad. Tyvärr tycker jag inte det.

Han "guppar" visserligen mindre upp och ner med ryggen/bakänden när han går, men han verkar lätt halt på högra bakbenet ännu. Har också lagt märke till att han verkar tidvis ha det jobbigt i uppförsbackar, går då med lite lägre huvud och kan nicka smått ibland. Hoppar däremot fortfarande självmant upp i soffor och bilen. Äter som han ska och vill ha igång mig att leka, även om han nog tröttnar lite fortare. Så det är mycket, å ena sidan...å andra sidan....

Jag har skickat filmer till kliniken och har en ny besökstid till ortopeden om två veckor. Vet inte vad som väntar då, fler undersökningar förmodligen (kanske CT av ryggen?). Hoppas bara besöket ger något konkret, typ annan medicin att testa, rehabövningar eller något.

Var på ny undersökning igår hos ortopeden och det var inga positiva besked. Typ, diagnos trasig hund.

"Överraskning" i form av upptäckt på röntgen att hunden har artros i armbågarna, osteokondros nämndes men förstod inte riktigt om det var diagnosen eller om det var en del av en förklaring på en annan fråga. Får fråga mamma som var med hur hon uppfattade det, jag blev lite omtumlad. Var två djuskötare med plus jag som höll hunden som var utan sedering (inte populärt!) när bild togs. När man ser skötaren titta på bilden och säga "Jaha" förstår man att det inte var positivt. Ortopeden var förvånad över att vi inte märkt något framtill.

Vi gjorde ju HD-röntgen vid ett års ålder men skippade ED eftersom jag fått uppfattningen att det är ovanligt med fel på armbågslederna för lapphundar. Så jag har lyckats få en med både patella luxuation och ED... Nästan så jag undrar om något gick fel under fosterutvecklingen, han var minst av hanarna i kullen. Men det är ett sidospår från mig, har ingen koll på sådant.

Dessutom var ortopeden tydligare med att hunden har skadats vid tåleden och att det gör ont. Så den skadades förmodligen när han gjorde rycket jag ursprungligen sökte för. Han var förvånad att jag inte sett någon skillnad med strumpa, men den kommentaren gjordes nog innan röntgen av armbågarna. Får fråga mamma igen...

Slutligen klämde han mer på ryggen och böjde svansen och fick reaktion, så det är något fel med ländryggen med... Men det kanske hänger ihop med resten, att han felbelastar för att det gör ont på andra ställen och därmed överbelastar andra kroppsdelar.

Jag blev av naturliga skäl ledsen, mest över röntgenresultatet som jag inte alls räknat med, men ortopeden var mer positiv. Vi fick Rimadyl utskrivet och ska höras igen om ett par veckor för att utvärdera. Jag känner att det krävs att det är en hejdundrande medicin för att det ska vara värt det. Om han kan hållas smärtfri och börjar röra sig bättre. Vet inte om jag är överdrivet negativ eller inte, måste smälta allt och se hur det går. Men det känns rätt mörkt nu ☹️

Har hunnit med två veterinärbesök till sedan sist. Det första var undersökning inför CT-röntgen plus att vi fick Previcox utskrivet istället då Rimadyl inte gjort någon skillnad. Sedan var det själva CT-röntgen den här veckan. Jag som gruvat mig och tänkt att jag kanske får ta beslutet att han får somna in på plats, fick tillbaka hunden med beskedet att svar kommer om cirka två veckor 😐Borde frågat tidigare så hade jag sluppit oroa mig så mycket före. Jag oroar mig inför varje veterinärbesök och tänker att den här gången kanske jag måste avliva honom, vilket är väldigt jobbigt.

Med det sagt kanske det slutar likadant i slutändan, men då har jag åtminstone en tydligare bild av problemen. Han har enligt ortopeden måttliga till kraftiga pålagringar i vänster armbåge, höger var bättre. Trots det är det också höger framben som han kan sitta eller stå med upplyft ibland, men det kanske hänger ihop med ryggproblemen.

Mitt dilemma är väl att jag befarar att det krävs någon typ av ryggoperation med lång rehab, tillsammans med det faktumet att han redan har artros i armbågarna plus något knas med högra baktassen. Ryggoperation tror jag inte i nuläget att jag vill utsätta hunden för, men det beror väl lite på vad ortopeden säger och tror också. Han nämnde tidigare kortisonsprutor men vi får väl se hur läget är efter att CT-bilderna är lästa.

Liknande trådar

• Anaplasma
  • Polyper i nosen?
  • Fetvadd/hörselskydd
  • Öroninflammation hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat