Lämna bort sadel för att dom ska kunna prova

Pinkilly

Trådstartare
Måste bara höra vad ni tycker. Ska sälja en sadel och det är en som vill låna sadeln för att prova den. Hon skulle i så fall få den imorgon men kan inte provrida den fören på torsdag för hon skulle ha hjälp av någon. Vill inte vara misstänksam och misstro folk liksom men den är iaf värd 4000kr och det är en del för mig så jag undrar....ska man be om någon "deposition" eller något eller nån grej som hon får tillbaka då jag får tillbaka sadeln eller är det bara fjant?

Har bara sålt en sadel förut och då provred tjejen den medans jag var där så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, hur har ni gjort?

Sv: Lämna bort sadel för att dom ska kunna prova

Varför kan hon inte hämta den på torsdag..?

om jag vore du skulle jag vilja ha pengarna först
(ifall sadeln blir skadad eller går sönder på ett eller annat sett)
och sen får hon tillbaka de om sadeln inte passar och är i det skicket som när hon fick den..

Jag skulle inte lämna ut den utan att ha fått hela summan först!!
Hon får ta den på öppet köp helt enkelt, passar den inte får hon lämna tillbaka med hela summan tillbaka, passar den så är ju saken klar.

Säljer en hel del sadlar och skulle aldrig lämna ut den på prov utan full betalning.

Var noga med att komma överens om hur länge hon har öppet köp och när sadeln senast ska vara återlämnad om den inte passar så att hon inte drar ut på tiden. Avtala även om vad som händer om sadeln går sönder, blir repig el dyl.

Senast ändrad:

Hej!
När jag köpte sadel sist så ville jag också prova men gav säljaren pengarna, hela summan när jag hämtade sadeln, sen skrev vi ett kontrakt om sadeln inte passade så skulle jag få tillbaka pengarna. Hade då 3 dagar på mig att prova sadeln och meddela henne. Nu köpte jag sadeln och meddelade henne bara att allt var ok. Vi kände inte varandra alls sen innan heller så jag tyckte att dealen var helt ok!

Tack för svar! Ja lite som jag kände oxå, var på väg att vara lite dumsnäll men det är väl då man sitter där sen i en dum sits!

Jag har meddelat henne nu att antingen full betalning och att hon får lämna tillbaka den eller att jag kommer med den då hon kan prova på en gång.

Så brukar jag göra, erbjuda mig att köra ut den så spekulanten får prova på sin häst, att rida i den och se att den passar. Men jag lämnar inte ut den till dem att själva rådda runt med. Har sett på tok för mycket ovarsam hantering för att tycka det är en bra idé.

Jag lånade ut min sadel till en helt okänd en gång. Jag hade då köpt en ny och hade ingen användning av den gamla.

Dom kom och hämtade sadlen och provred den i 2 veckor. Sen ringde dom och sa att skönare sadel har dom aldrig suttit i och att hästen trivdes fint med den.

Så denna gången gick det bra, jag fick mina pengar.

Men det säkra är att göra som du skrev, få betalt för sadlen och sen att om den inte passa kunna lämna tillbaks den och få pengarna tillbaks.

När jag sålde min förr förra sadel så fick dem köpa sadlen men skrev i kontraktet att dem fick lämna tillbaka den inom ett par dagar & att dem skulle ringa innan dagarna var slut & meddela hur dem skulle göra.

Ta ut full betalning samt skriv rejält kvitto. Du måste ha något på fötterna i fall sadeln kommer tillbaka defekt eller i sämre skick.

Ja vi har ändrat nu så att jag åker dit med sadeln då hon kan prova på en gång!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 996
Senast: Lhas
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
24 019
Senast: DarkInNight
·
Ridning måste få gnälla av mig nu på kvällskvisten för det bara snurrar i huvudet.... Jag har en arabsto på 10 år som jag haft i 6 år nu. Hon... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 504
Senast: Buck
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
42 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka