Sv: lämna iväg unghäst eller inte?
Jag lämnar inte bort. Skulle jag hamna i en situation där jag känner att jag är rädd, eller där jag anser det vara för riskabelt/farligt (jag har en ryggskada) skulle jag docks kicka iväg. Men det ska ha gått OTROLIGT snett om det ska hamna där, och än har det inte hänt. Tar emot inridningsponnyer ibland, och är de bara grundhanterade och grunduppfostrade korrekt är de flesta hästar otroligt lätta att just rida in. Dvs sitta upp, ridna i skritt, trav och galopp och kan stanna och styra. Det är sen det svåra kommer..
Jag brukar oftast utbilda själv med. Slutresultatet blir lika bra som om jag ridit för tränare direkt - MEN det tar förbaskat mycket längre tid när man ska göra det själv, och sen ägna tid åt att träna bort sina små olater man lagt sig till med

Så jag rekommenderar att när hästen är inriden rida den för tränare på egelbunden basis. Det blir så mycket enklare då. (Att jag inte gjort det har berott på praktiska orsaker, ie att jag inte kunnat ta mig till tränare).
Kele skulle ha börjat ridas för tränare nu i sommar enligt plan, fast saker och ting blev ju inte riktigt som planerat. Så nu får vi larva på egen hand tills ivår och ta träneriet då istället. (Jag kommer sällan av gården med hästtransport på ett säkert sätt vintertid).
Valacken utbildade jag själv, men var på en fyradagars unghästkurs när han var ganska nyinriden, vilket var en väldigt rolig OCH nyttig investering då det blev en 'kickstart' och man får med sig massa nyttigt hem. Så det är ett alternativ om man har svårt att åka och träna en gång varannan vecka eller liknande.