Lämpliga inneplanter om man har katt

För att tillägga, hur sjutton skyddar jag sticklingarna så de hinner bli riktiga ampelliljor är en annan fråga. Nu ska jag dock sluta kapa tråden :up:
 
Var är mina sticklingar? :meh:

42979411965_057955dbdf_n.jpg


28947210777_f961c42c52_n.jpg
 
Hur är de då med yuccapalm , har läst den kan vara giftig och ogiftig. Eftersom Mimmi biter på den ibland och de är när hon har en massa bus för sig. Hon gör bara hål i den tuggar inte
 
Håller med @sthu om att ampelliljor är det du letar efter. Tänk bara på att inte låta katten äta på plantor som är köpta. De är behandlade med diverse medel och är därför inte så nyttiga. De ynglar dock av sig snabbt och skotten är ofarliga och nyttiga. Så har du ingen du kan få några skott av så håll moderplantan borta från katten tills du kan sätta skotten. Ampelliljor tål att ätas ner gång på gång. Har du möjlighet så ställ undan de som är nedätna och låt dem återhämta sig innan de blir nedätna igen. De växer och återhämtar sig fort. När jag hade en ampellijeälskande katt hade jag ett tiotal plantor som jag lät cirkulera så att han alltid hade nya plantor att äta av :)
Jag har köpt en ampellilja, försökte med att skölja av bladen med vatten. Behövs det göras mer för att minska på medlen? Finns det ens något sätt eller är det bara att vänta på nya skott?
Katten äter dock inte på den så jag är inte så orolig :grin:
 
Svärmorstunga kan ju bli enorma och jag har hittills inte träffat en enda katt som vill tugga på dem. Min förra katt använde dem som hak-kliare :love:, nuvarande tycker mest de står i vägen för henne när hon ska spana på fåglar.
 
Svärmorstunga kan ju bli enorma och jag har hittills inte träffat en enda katt som vill tugga på dem. Min förra katt använde dem som hak-kliare :love:, nuvarande tycker mest de står i vägen för henne när hon ska spana på fåglar.

Lite ot men vilket roligt namn på planten! :rofl: Den såg dock mycket trevlig ut. :up:
 
Jag har köpt en ampellilja, försökte med att skölja av bladen med vatten. Behövs det göras mer för att minska på medlen? Finns det ens något sätt eller är det bara att vänta på nya skott?
Katten äter dock inte på den så jag är inte så orolig :grin:
Nej du måste vänta på nya skott. Hela plantan och jorden innehåller medlet. Det hjälper inte att skölja. Det finns i hela plantan.
 
Åh :meh: Så även om det kommer nya skott så finns det kvar i jorden?
Som jag har fått det förklarat för mig (med reservation för missförstånd och eventuella faktafel) så bör man plantera om den köpta plantan snarast och sedan ska skotten som ju då planteras i ny kruka med ny jord vara giftfria.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 418
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 359
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 135
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp