låna när man inte är 18???

Baddy96

Trådstartare
hoppas jag lägger tråden rätt.....jo det är så här att jag har hittat en superfin häst som jag bara måååååste ha...tyvärr är prislappen för dyr och jag saknar 20.000:(....är inte myndig utan bara 17 år men är det nån som vet om man kan låna pengar ändå om föräldrarna går i borgen för en????Är verkligen supersugen på hästen!!!!!:d

Sv: låna när man inte är 18???

Det varierar från bank till bank men tror inte du kan stå på ett lån någonstans om du är under 18, även om dina föräldrar går i borgen. Det är grundkravet som jag förstått överallt. Men om de ska gå i borgen för dig, då kan ju de ta ett lån istället och så betalar du av till dem?

smart...så skulle jag ju kunna göra...har inte tänkt så långt...ska genast prata med dom....

tror inte du ska ta lån innan 18.....faktis inte innan 25 :angel:
beror på om du har fast jobb o sånt...
Snälla ta inte lån utan fast jobb... en häst kostar mer än bara priset för själva hästen... sen kan du jo inte jobba så mycket att du inte har tid att ta hand om godingen,.... tänk över det..
V

Senast ändrad av en moderator:

jamen, mina föräldrar hjälper mig med kostnaderna...har fem hästar nu, varav ett dräktigt sto. Att jag ska köpa ny häst beror endast på att min stora häst visade sig ha pålagrningar i framkotorna så han ska tillbaka till säljaren....så det enda problemet är alltså att få ihop "klumpsumman" till själva hästen....saknar 20.000

Du får inte låna utan fast anställning. När jag skulle låna pengar till en transport så tog mina föräldrar lånet och så betalar jag till dom. Plus att vi skrev transporten på min far som driver jordbruk så kan vi även dra momsen så den blir ca. 20tusen billigare utan moms :love:

ja, vi håller ju på att starta ett litet företag, har precis kommit igång med lite knabstrupperavel, så vi har tänkt på det att vi kanske kunde lyfta momsen på hästen jag ska köpa. Problemet är bara att den här hästen jag snackar om att jag vill ha är valack och det är nog lite svårt att motivera varför man ska köpa in en valack till ett "avelsföretag".....annars är det en mycket bra idé

ja, vi håller ju på att starta ett litet företag, har precis kommit igång med lite knabstrupperavel, så vi har tänkt på det att vi kanske kunde lyfta momsen på hästen jag ska köpa. Problemet är bara att den här hästen jag snackar om att jag vill ha är valack och det är nog lite svårt att motivera varför man ska köpa in en valack till ett "avelsföretag".....annars är det en mycket bra idé

Du kan ju säga att det är en sällskapshäst tex.??!!

Så länge föräldrarna borgar så får du låna, Men ev så måste du vara över 18. Då är det ju det dina föräldrar som indireckt står för lånet och bli betalnings skylldiga om du av nån anledning inte betalar. Men det är egentligen önödingt då det skulle vara bättre om de tog ett litet lån (eller kredit) och så fick du betala av till dem. Det blir ju samma sak.

hoppas jag lägger tråden rätt.....jo det är så här att jag har hittat en superfin häst som jag bara måååååste ha...tyvärr är prislappen för dyr och jag saknar 20.000:(....är inte myndig utan bara 17 år men är det nån som vet om man kan låna pengar ändå om föräldrarna går i borgen för en????Är verkligen supersugen på hästen!!!!!:d

Lån kräver att man *haft fast anställning minst 6 månader.
*Tjänar minst 120 000/år
*Såklart inte har betalningsanmärkningar
*Brukar vara krav att man är 20 år iaf

Ni måste säkert ha en sån liten summa som 20 000 kr på ngt konto.

Rekommendationen från banker är att man har motsvarande två månaderslöner på ett konto för att kunna använda som buffert.

Själv har jag 100 000 kr på ett speciellt konto som jag bara har ifall det skulle hända något.Ifall bilen ger sig,pannan går sönder,plötslig och dyr veterinör vård ,arbetslöshet,sjukdom etc.

Prata med dina föräldrar...............fast sen tycker jag nog personligen att man inte ska låna till häst utan vänta och spara ihop de pengarna.

fast sånna banker tar oftast ohyglight mycket ränta...
Nordea t.ex. lånar ut till bra ränta utan att man måste ha fast anställning. Jag var där och fick ett lån på 30000 utan problem, behövde inte visa anställningsbevis eller nåt men hade samma dag blivit anställd - men provanställd... och med en OK lön. Så det var allt som behövdes, ngn form av inkomst.

Så länge föräldrarna borgar så får du låna, Men ev så måste du vara över 18. Då är det ju det dina föräldrar som indireckt står för lånet och bli betalnings skylldiga om du av nån anledning inte betalar. Men det är egentligen önödingt då det skulle vara bättre om de tog ett litet lån (eller kredit) och så fick du betala av till dem. Det blir ju samma sak.
Det är inte alls säkert. Över 18 är jag nästan säker på att man måste vara oavsett bank oavsett om föräldrarna går i borgen eller inte. Och på SEB vet jag att man får inte lån utan egen fast inkomst även om föräldrarna går i borgen för en.

Helt enkelt bäst att ringa runt... men under 18 är det nog väldigt väldigt svårt oavsett.

Det är inte alls säkert. Över 18 är jag nästan säker på att man måste vara oavsett bank oavsett om föräldrarna går i borgen eller inte. Och på SEB vet jag att man får inte lån utan egen fast inkomst även om föräldrarna går i borgen för en.

Helt enkelt bäst att ringa runt... men under 18 är det nog väldigt väldigt svårt oavsett.

Ja jag skrev att hon eventuellt var tvungen att vara över 18.;)
Man får ju inte ha VIsa kort och liknande när man är under heller.

Innan du fyllt 18 saknar du "rättslig handlingsförmåga" som det så vackert heter på juristspråk. D v s du kan inte skriva på några bindande avtal om någonting, alltså inte lånehandlingar heller. Det finns ett fåtal i lagen definierade undantag: du får själv disponera din egen inkomst, vilken ska sättas in på ett speciellt konto som du får disponera själv. Övriga konton i bank kräver förmyndarnas underskrift för uttag.

Ett avtal tecknat med en person som inte fyllt 18 är alltså inte giltigt. Därför kan du inte låna pengar ännu.

Ni måste säkert ha en sån liten summa som 20 000 kr på ngt konto.

Meh sådär kan man väl inte säga.
Visst är det jättebra att göra som du men jag reagerar över din "ton". Som om dom hade glömt bort att det visst låg och skräpade 20.000 på "något konto"... Kan vara mycket pengar för en del (behöver inte gälla TS)

/ Förståelse och tolerans framför allt :cool:

Alltså jag menar att 20 000 är en liten summa om man har flera hästar,stall och hus osv.Sen dräller de kanske inte omkring precis........jag har tex ett speciellt konto med dessa pengar på för oförutsedda utgifter.

20 000 var mycket pengar när jag var tonåring men nu.......nej.. minst 50 000 ska man ha som buffert och det är vad flera banker rekommenderar också.(Eller man borde ha det om har hästar,barn,hus och hem)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 592
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 608
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 578
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka