Bukefalos 28 år!

Låna till hästköp?

Sv: Låna till hästköp?

bara du kan betala lånet så är det inga som helst problem. spelar ju ingen roll om man lägger undan pengarna före eller efter man har köpt hästen!!

jag lånade pengar till min ena häst, dock väldigt gynnsamma villkor - pappa-banken! :D
 
Sv: Låna till hästköp?

*kl*
Jag har lånat pengar till att köpa ett par av mina hästar. Tog visserligen ett privatlån av föräldrarna som jag inte betalar tillbaka månadsvis utan i fyra klumpsummor. Har man inga problem att betala av sitt lån (med marginaler) så ser jag ingen nackdel med att låna för att köpa häst.

Angående att hästar kanskada sig så är det naturligtvis samt- därför skall man alltid räkna med att det hela kostar mer än man trott och dessutom har man självklart hästen försäkrad!
 
Sv: Låna till hästköp?

Jag ville låna men pga hur det ser ut i dagsläget så fick jag inte det. Finns inga pengar till såkallade blancolån och ändå var det bara 50000kr jag sökte, så jag får så ha häst på foder istället, tyvärr.

Annars så har jag inge prblem med att folk tar lån för att köpa häst, folka lånar för att köpa hobbybilar, cross, hund eller andra intressen så varför inte häst?
 
Sv: Låna till hästköp?

Jag och säkerligen ni också!
Vet folk som lånar till semester resor…
Det viktiga är ju att man klarar att betala de löpande kostnaderna för hästen + lånet.
 
Sv: Låna till hästköp?

JAG har INTE skrivit att en dyr häst har färre skador. Skador har jag över huvud taget inte pratat om. Däremot vet jag många som fokuserar på inköpspriset, de letar efter en billig häst. Men de flesta som vet något så när vad hästar kostar, vet att man får inte ett 8-årigt halvblod med bra stam, riktigt uppfödd, väl utbildad för sin ålder för 25 000 kr. Då är det något som inte stämmer. Då finns det problem av något slag som kommer att visa sig förr eller senare. Och det är dessa problem som kommer att kosta mycket mer än vad ett banklån kostar. För att inte tala om eget lidande i uteblivna förhoppningar och att det mesta med hästen är negativt.
Jag kan ge ett exempel för att ytterligare förtydliga vad jag menar. En pappa skulle köpa ponny till dottern men talad om för alla som ville höra på att han minsann inte skulle ge några 50 000 kr för en ponny. Dottern vill hopptävla och är ambitiös. De hittar en ponny som skulle vara hopptävlad för en mindre summa och träningen börjar. Sedan börjar problemen. Ponnyn vägrar på i stort sett allt, har ett besvärligt temperament. Tränaren tycker inte att ponnyn går rent och sedan följer en lång rad av sadelbyte, kiropraktorer, veterinärundersökningar o s v. Det blir bra en tid men sedan återkommer problemen. Nu har dottern haft ponnyn i nästan 3 år och hon har fortfarande inte gått felfritt i en LD hoppning. På dressyrtävlingar i LC-nivå ligger hon under 50 %. Hon vill gärna vara med i lagtävlingar och annat i klubben men får ju ingen chans med den ponnyn. Då menar jag att alla de pengar de lagt på denna "billiga" ponny hade lätt täckt ett banklån för en bra ponny så att dottern hade fått utdelning för allt jobb hon lagt ner och nått dit hon vill.
Givetvis kan man ha otur och få problem även med en dyr häst men jag tror att risken är mindre.
 
Sv: Låna till hästköp?

jag tog ett lån för att köpa häst, med så kort avbetalningstid jag kände att jag kunde klara, försäkrade hästen till inköpspriset och nu är hon värd nästan det dubbla eftersom jag köpte en 1åring, dessutom är hon avbetald nu, har inga problem med lån, så länge man har koll på sin ekonomi...!
 
Sv: Låna till hästköp?

Är det vanligt? Nu rör det sej kanske inte om några fantasisummor men ändå. Är man riktigt klok om man lånar pengar i dagens lågkonjunktur till att köpa häst? Berätta gärna hur ni tänker...

Jag har lånat till hästar och betalat tillbaka i ganska snabb takt. Det är också den strategi jag har använt vid bilköp, eftersom bilar snabbt faller i värde. Det senaste köpet är en investering i avel så en ev. skada behöver inte sabba hela värdet på hästen.
 
Sv: Låna till hästköp?

Lånar gör man till livets nödvändigheter som bostad, möjligen bil.
Men inte till "leksaker" eller hobby som häst, resor, TV, båt och andra "konsumtionsvaror".
Det är en grundläggande ekonomisk inställning jag har. Fler borde nog ha den inställningen utifrån vad man ser på TV och läser i tidningar och hör på radio om korkade lån där man sedan inte har råd att betala av.
Jag tycker att hobbyn betalar man för befintliga pengar, annars har man satt sig i en sits som kan bli besvärlig. Har du sett "lyxfällan" någon gång???

Också: om man lånar en massa pengar för att köpa en dyr häst, säg 100.000 kr (tycker jag är dyrt), och hästen skadar sig och måste avlivas. Där sitter du med ditt lån och utan häst. Inte så kul sits.
Visserligen inte roligare om din för befintliga pengar köpta häst måste avlivas men då har du åtminstone inte lånet att amortera på.

Om man inte har råd att spara till sin häst, är det inte så troligt att man har god råd att hålla hästen heller, eller betala ev veterinärräkningar.

Någon här skrev att hon sparar 5000 kr/mån för att köpa häst, det innebär att det faktiskt inte tar så lång tid (20 mån, alltså mindre än två år) att få ihop sina 100.000kr.
 
Sv: Låna till hästköp?

Lånar gör man till livets nödvändigheter som bostad, möjligen bil.
Men inte till "leksaker" eller hobby som häst, resor, TV, båt och andra "konsumtionsvaror".
Det är en grundläggande ekonomisk inställning jag har. Fler borde nog ha den inställningen utifrån vad man ser på TV och läser i tidningar och hör på radio om korkade lån där man sedan inte har råd att betala av.
Jag tycker att hobbyn betalar man för befintliga pengar, annars har man satt sig i en sits som kan bli besvärlig. Har du sett "lyxfällan" någon gång???

Också: om man lånar en massa pengar för att köpa en dyr häst, säg 100.000 kr (tycker jag är dyrt), och hästen skadar sig och måste avlivas. Där sitter du med ditt lån och utan häst. Inte så kul sits.
Visserligen inte roligare om din för befintliga pengar köpta häst måste avlivas men då har du åtminstone inte lånet att amortera på.

Om man inte har råd att spara till sin häst, är det inte så troligt att man har god råd att hålla hästen heller, eller betala ev veterinärräkningar.

Någon här skrev att hon sparar 5000 kr/mån för att köpa häst, det innebär att det faktiskt inte tar så lång tid (20 mån, alltså mindre än två år) att få ihop sina 100.000kr.

Förlåt mig men - vad har du för insyn i andras ekonomi? Jag tycker din logik är märklig. Skulle det - förutsatt nu att alla har så usel koll på sina intäkter som du verkar tro - vara bättre att överlåna sig på en bostad och en dyr bil?

Min huvudprincip - till skillnad från din - är att aldrig satsa mer pengar än man har råd att förlora, vare sig det handlar om båtar, aktier, hus eller hästar. Skulle den dyra dressyrhästen plötsligt bryta benet har de flesta en försäkring som täcker en stor del av köpesumman, annars får man leva med förlusten. Som i alla andra affärer här i livet, alltså!
 
Senast ändrad:
Sv: Låna till hästköp?

Jag skulle aldrig någonsin låna för att köpa en häst. Det är bättre att vänta och spara undan pengar varje månad, en idé är kanske att lägga undan det som hästen skulle kosta varje månad. Då får du ju dels en uppfattning om hur mycket pengar du faktiskt behöver per månad, och dels sparar du pengar på samma gång.
 
Sv: Låna till hästköp?

Jag skulle aldrig någonsin låna för att köpa en häst. Det är bättre att vänta och spara undan pengar varje månad, en idé är kanske att lägga undan det som hästen skulle kosta varje månad. Då får du ju dels en uppfattning om hur mycket pengar du faktiskt behöver per månad, och dels sparar du pengar på samma gång.

Springer man på drömhästen har man kanske inte två år på sig att först spara ihop kontanter. Jag tycker att lån/inte lån, häst/inte häst har mer att göra med den sammanlagda betalningsförmågan, än vad det är man vill köpa.
 
Sv: Låna till hästköp?

Jag skulle inte köpa ändå. Jag tror det finns flera "drömhästar" därute.
 
Sv: Låna till hästköp?

Jag skulle aldrig någonsin låna för att köpa en häst. Det är bättre att vänta och spara undan pengar varje månad, en idé är kanske att lägga undan det som hästen skulle kosta varje månad. Då får du ju dels en uppfattning om hur mycket pengar du faktiskt behöver per månad, och dels sparar du pengar på samma gång.

Jag kan ta kompisens häst som exempel:
Han kostade 75 tusen + lite utrustning bland annat sadel, täcke med mera, så säg totalt 100 tusen
Inte en susning i världen att min kompis skulle kunna fixa det utan lån.
Tog ett lån som löper på 5 år (ungefär som ett billån)
Fullt försäkrad A1 liv på 75 (utrustningen har hon ju kvar om det värsta skulle hända)
Fast självrisk på vet vård (och pengar undansatta för det)

Ok han kan sjunka i värde, men i detta fal har han ökat istället, kompisen skulle kunna sälja honom för minst 85-90 i dag, om han var till salu, vilket han inte är.

Skulle det värsta hända så får hon ut livvärdet och kan betala lånet.
Inget man tex kan göra om man total kvaddar bilen, där blir det ”åldersavdrag” och man får ut det som bilen är värd inte inköpspriset..
Min kompis tycker att hennes häst intresse är värt mycket mer än annat som folk utan att tvekar köper på kredit/lån.

Min kompis har inga jätte utgifter för att ha hästen.
Uppstallad för bilig peng, mot att hon hjälper till med div sysslor tex vid hö skörd, måla staket med mera och istället för lön så får hon ha hästen gratis någon/några månader, när hon hjälper till mer än avtalat.
Just nu renoverar de stallet, finns hur många jobbe timmar som helst att få ner kostnader för att ha hästen, förutom att hon tycker det är kul att hjälpa till.

Hon klarar med råge att betala för hästens uppehälle + lånet.
Hon sparar till och med 500:/månad på ett ”hästkonto” som buffert för oplanerade utgifter.
+ lite extra de månaderna hon jobbat in inackorderings kostnaden.

Och både hon och jag ser inget fel i att hon lånat pengar för hästköpet.
Och jag förstår faktiskt inte om jag ska vara ärlig, er som säger att just hästköp skulle ni inte låna till.

Jag tycker det handlar om man har räknat på vad det kostar att ha hästen + lånet + (helst) lite pengar om något helt oplanerat skulle inträffa.
Gör man det, så vad skulle det vara för fel med att låna??
Ni får gärna förklara!.

Vist kunde hon ha sparat som en du föreslog, men det var NU hon hade tid/möjlighet/ork/lust att ha häst.

Hon vet inte hur det blir i framtiden, jobb som gör att hon inte har tiden, bebis kan ju som bekant dyka upp och tja mycket kan hända som gör att det där med häst får läggas på is.
Framtiden vet man inget om, bara nuet och NU har hon tiden, inkomst för att klara de löpande utgifterna och hon ville inte vänta.
Hon har fått precis den häst hon drömde om, trots eller tack vare lånade pengar!
 
Sv: Låna till hästköp?

Men du måste skoja!!

Vad är det som säger att en dyr häst får mindre skador än en billigare???!

Jag känner ett flertal med dyra hästar som fått punga ut med stoora summor pga både det ena o det andra.

Självklart är det ingen garanti att en dyr häst inte skadar sig. Men vad jag tror att hon menar är att förutsättningarna är bättre från början, om man köper en frisk häst dyrt än att man stirrar sig blind på pris och köper en som säljs billigt för att den kanske kostar en del i "reparationskostnad". Att köpa en häst som är friskförklarad men oigångsatt tycker jag känns som ett osäkrare alternativ än att köpa en häst som visar att den håller för att ridas på den nivå man vill rida på, om än den oigångsatta hästen har samma utbildning med kostar en tredjedel mindre pga konditionen? Så tolkade jag inlägget, kan hända att det är fel.
Nu ska jag läsa vidare i tråden, kan hända att det jag just skrev kommer tio ggr här nedanför nu så att detta bara blev en upprepning av andras ord :angel:
 
Sv: Låna till hästköp?

Jag försöker undvika lån i allmänhet, då lån kostar pengar. Det enda lånet jag har tagit var på huset, men t.ex hästen och bilen har jag sparat till. Jag är en "framåttänkande" person, vilket har gjort att jag har sparat sen många många år, långt innan det ens var aktuellt att t.ex bilen. Jag förstår om alla inte har den möjligheten, men jag skulle i alla fall inte ta ett lån för en hobby, så som jag ser hästen som (eftersom jag inte använder honom i någon verksamhet etc). Men det kanske bara är jag.
 
Sv: Låna till hästköp?

Jag förstår dig helt klart!
Och självklart är det bästa.
Men säg att de tar två kanske tre år att spara ihop de 100 tusen som behövs.
Har man den diseplinen/tålamodet är det självklart det bästa inte tu tal om den saken.

Min kompis som tog lån för att köpa sin, är i 25 års åldern.
Hon är singel i dag, har ett halvtids jobb med hyfsad lön, som hon klarar sig på just för hon är ensam, med barn blir det kanske en annan sak.

Hon tänkte så här: Jag vet inte hur mitt liv ser ut om två-tre år.
Livet kan förändra sig väldigt fort ibland, tänk om det är min livs chans att ha häst?
NU har jag tid och råd med häst.

Sedan så hittade hon ett trevligt mindre privat stall inom cykel avstånd där det som sagt fanns möjlighet att jobba av inackorderings kostnaden.
De har som jag tycker, ett rätt smart system.
Det kostar 1.500:- att ha hästen inackorderad.

Hon får x kronor/timme när hon jobbar där, det skrivs upp och hon får ett ”kvitto” på summan sedan kan hon använda de ”lapparna” när hon betalar för hästen.
Detta system innebär inget tjafs, hon vet exakt vad det kostar att ha hästen resp hur mycket betalt hon får om hon hjälper till med div sysslor
Eftersom hon jobbar halvtid, så har hon gott om tid men ont om pengar.
Så för henne var det en helt perfekt lösning, så även för stallägaren som har en hjälp han kan lita på och som jobbar av eget intresse, även hon vill ju ha en bra miljö till sin häst så hon tycker det bara är kul att riva/renovera stallet som hon gör nu.
I somras målade hon staket, hjälpte till med höet med mera. .
 
Senast ändrad:
Sv: Låna till hästköp?

Jag skulle inte köpa ändå. Jag tror det finns flera "drömhästar" därute.

Jag tycker inte att man ska hålla på principer intill döden, om man verkligen hittar vad man vill ha, be it hästar, hus eller bilar. Allt i livet handlar inte om pengar!
 
Sv: Låna till hästköp?

Hon vet inte hur det blir i framtiden, jobb som gör att hon inte har tiden, bebis kan ju som bekant dyka upp och tja mycket kan hända som gör att det där med häst får läggas på is.
Framtiden vet man inget om, bara nuet och NU har hon tiden, inkomst för att klara de löpande utgifterna och hon ville inte vänta.
Hon har fått precis den häst hon drömde om, trots eller tack vare lånade pengar!

Precis, kunde inte ha uttryckt det bättre!

Life is what happens to you while youre busy making other plans - damn true
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 702
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 496
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 457
Senast: Shixle
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 179
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp