Låna ut hästar till Ridskolan...

fettso

Trådstartare
Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:)
Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om hästar nu när
Höstterminen skulle dra igång.
Det som fattas är ponnyer så min syster frågade mig om jag kunde låna ut mina shettisar i två veckor tills dom nya kom.
Jag var inte så sugen på detta då båda är mkt väluppfostrade shettisar som varken nafsar,buffar eller skrapar, drar ut tyglar, eller har några andra olater för sig.
Vallacken är 87 cm hög och stoet ca 107cm, är väldigt rädd också att dom ska få bära för tungt.
Stoet hade fång tidigt i år men är ridbar igen dock ska hon ju inte gå för hårt vilket jag också sagt ifrån.
På boxarna sitter lappar om att det är strängt förbjudet att ge dom godis och att dom absolut inte ska ha ngt kraftfoder!
Får då höra av en som jobbar på Ridskolan att det är sååå jobbigt för ingen vågar knappt röra mina hästar pga alla lappar!?
Vadå alla lappar? Har bara en lapp på vardera boxdörr!

Nu har en vecka förflutit och mina barn vill så gärna ha hem sina hästar,
Ridskolan är mellan Måndag-Torsdag sedan har hästarna fodervärdar över helgen.
Eftersom ingen övervakar dessa fodervärdar och jag vet hur ungar är så har
vi själva våra hästar över helgen.
Problemet är att min syster tjatar om att få behålla hästarna eller köpa dom
då dom visat sig super i verksamheten speciellt stoet som är en klippa!

Det negativa med att ha dom där är:
*Stoet ska betäckas nu(Har vets klartecken)sprutas igång på Måndag,
så hur länge hon kan gå med i verksamheten vet man ju inte+
att hur stor är risken för Virusabort i ett större stall?
*Att folk iaf ger dom godis o dom blir nafsiga,buffliga.
*Att vattnet i deras spannar inte byts ut dagligen(dom når inte vattenkoppen).
*Att dom börjar drar ut tyglarna ur barnens händer, eller andra olater som att bli skänkeldöda etc.
*Att inte ha full kontroll över hur mkt mat dom får.
*Skaderisken
*Att inte kunna åka dit och låta barnen rida Måndag-Torsdag.
*Att utrustningen slits på och jag får själv åka dit och putsa den för det görs alldeles för sällan.
*Att ständigt oroa sig för dom.


Det positiva är:
*Att slippa mocka och släppa ut och in.
*Att slippa hökostnaden+strö
*Att hästarna redan är på plats till flickornas ridlektion på Torsdagen.
*Att dom redan är på plats till flickornas privatlektion på Fredagen.
*Att det finns Ridhus+Stor paddock med hinder att träna i på helgen,
- för att det kan vara andra som rider och att ridhuset vissa tider är bokat.
*Att Ridskolan står för hovslageri - för att jag inte vet hurpass bra deras
hovslagare är och att Madame ska köras till djursjukhuset för att få sina hovar fixade vilket Ridskolan vill att jag gör själv men dom kan stå för soppakostanden+egenavgiften.


Mina flickor är 5 och 7 år gamla och dom vill ju absolut ha sina ponnyer hemma då dom gillar att pyssla och mocka o fodra etc.
Vilket man inte behöver på Ridskolan då mockningen och fodringen hela tiden
sköts av andra.
Å andra sidan så finns där ju helt andra möjligheter att rida för hemma har vi endast gräspaddock och heller inga hinder(ska dock köpa framöver).

Vad tycker ni?
Vad ska man ha för villkor med Ridskolan ifall man lånar ut dom?
Just nu är det att dom max får gå 1 lektion om dagen, vallacken 2 om det behövs.
Inget kraftfoder och hö efter mina anvisningar.
Vi själva är fodervärdar och betalar inget för det.
Vi står för försäkringen men dom för självrisken och allt foder etc.
Vi står för vaccinering.
Tycker ni vi isåfall ska stå för fulla Ridavgifter för flickorna?
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Om ni lånar ut hästar till ridskolan tycker jag att era barn ska få rida lektion gratis åtminstone en dag i veckan.

Skulle de hyra bra ponnyer hade de fått betala säkert 500:--1000:-/månad per ponny.
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Jag hade aldrig tagit de riskerna det innebär för dig. Det räcker med att någon tycker att det är synd om hästen som inte får någon havre, och vips! är hästarna obrukbara för fång.
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Jag skulle inte våga låna ut min fångponny till en ridskola. Om jag var du skulle jag ta hem mina hästar igen.
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

.




Vi själva är fodervärdar och betalar inget för det.
Vi står för försäkringen men dom för självrisken och allt foder etc.
Vi står för vaccinering.
Tycker ni vi isåfall ska stå för fulla Ridavgifter för flickorna?

Har jag förstått rätt att du själv är fodervärd till dessa?
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Jag tycker mig läsa mellan raderna att du egentligen inte vill låna ut dina ponnysar. Lyssna till din magkänsla (och dina barn), känns det inte 100% rätt så är det inte rätt.

Personligen skulle jag inte vilja låna ut mina hästar/ponnysar till en ridskola, jag skulle oroa ihjäl mig över dem :(
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Nej jag äger dom!:)

men, meningen som du skrivit, som lyder-
"Vi själva är fodervärdar och betalar inget för det."
Betyder vad?


Du vet väl förhoppningsvis vad du skall göra. Mao låta ridskolan hitta sina egna hästar, det är inte ditt problem.
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

det står ju klart och tydligt i första inlägget vad som menas med detta

"Nu har en vecka förflutit och mina barn vill så gärna ha hem sina hästar,
Ridskolan är mellan Måndag-Torsdag sedan har hästarna fodervärdar över helgen.
Eftersom ingen övervakar dessa fodervärdar och jag vet hur ungar är så har
vi själva våra hästar över helgen.

Problemet är att min syster tjatar om att få behålla hästarna eller köpa dom
då dom visat sig super i verksamheten speciellt stoet som är en klippa!"
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Precis, dom har alltså fodervärdar över helgerna och vi ska själva ha dom då!:)
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Aldrig i livet att jag hade lånat ut ponnyerna om de hade varit mina. Fördelarna kan aldrig väga över de nackdelarna. Jag tror bara att du kommer bli besviken senare om du väljer att "ge" dem till riskolan. Oavsett om din syster är ridlärare. Låt henne tjata - det är DINA ponnyer och DITT beslut - inte hennes.
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Jag skulle svara att det finns många A-och B-ponnyer att köpa för allt mellan 5000 och 20 000 kr som säkert skulle passa på ridskolan.De kan köpa egna!
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Klart ni ska ponnyerna hemma om nu fördelarna överväger. När dina barn är större och inte kan rida dem kan du ju överväga att lämna bort dem på något vis. Inte har ni skaffat dem för att förse ridskolan med hästar inte.
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Jag skulle nog inte ha lånat ut dem till ridskolan.. det är som sagt era hästar och som jag förstod det så vill dina flickor ha sina hästar hemma? Även om det finns bättre tränings möjligheter på ridskolan så tycker jag ändå att ni ska behålla hästarna hemma. Eftersom barnen är 5 & 7 år så kanske dem inte tränar hästarna på ett sånt sätt att ni är behov av ridhus, paddock osv? vill barnen hoppa kan du alltid köpa några hinder ("sockerbitar" brukar vara billigare och tillräckligt stora för en A-poony) eller varför inte bygga egna? med hjälp av trädgenar, hinkar osv.

Du gör som du vill, men hade jag varit du så hade jag behållt mina hästar.
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Det negativa med att ha dem där överväger det positiva.

Dina barns önskningar (att ha dem hemma) överväger förhoppningsvis din systers?
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Jag hade aldrig tagit de riskerna det innebär för dig. Det räcker med att någon tycker att det är synd om hästen som inte får någon havre, och vips! är hästarna obrukbara för fång.
Håller med!

Jag skulle tagit hem dem, de kan köpa egna ponnyer.
Du ska vara glad att du har barn som gillar att pyssla och mocka :D
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Jag skulle nog ha tagit hem hästarna snarast, främst för att jag skulle vara så orolig att något skulle inträffa som skulle kunna komplicera relationen till systern för lång tid framåt.

Redan nu verkar det inte som om systern riktigt respekterar din familj riktigt. Om orsaken till att klubben har ont om hästar inte kommit plötsligt utan man sålt av hästar utan att se till att skaffa nya i tid så känns det inte som om man har en riktigt kvalificerad ledning. Du har gjort mer än din del genom att tillfälligt låna ut dina hästar, men i stället för att vara tacksamma och utnyttja tiden till att få fram hästar försäker din syster pressa dej (och dina barn) till att sälja hästar som ni inte verkar ha haft minsta plan att göra er av med.

Med den dåliga planeringen + bristen på förståelse/respekt för att stoet haft fång kanns det här som en ridskola jag skulle vara lite tveksam att sälja till om jag planerade att sälja ponny, och absolut inte ett alternativ för att sälja en ponny jag egentligen vill ha kvar.

Till att börja med hade jag direkt slutat diskutera med systern och enbart diskutarat med t ex ordföranden i klubben och/eller ridskolechefen. Om de har en rimlig plan på när de kan få in egna hästar i verksamheten hade jag nog kunnat tänka mig att ha kvar mina hästar en KORT tid till, annars hade jag nog bara meddelat att du kommer att hämta hem hästarna efter flickornas lektion torsdagen den xx/xx
 
Sv: Låna ut hästar till Ridskolan...

Jag vet vilken ridskola du menar. Hade mina hästar i privatstallet några månader i vintras. Men nu har jag ingen koll längre.
Helt klart är det mycket praktiskt för ridskolan med dina hästar. Just att de är väluppfostrade o välridna är ju inte så lätt att hitta i andra små ponnys.
De har haft lite blåsväder med folk o hästar i föreningen. Men det är ju inte ditt ansvar.
Du får tänka på dig själv o dina barn först. Ni får ju en prövotid nu att ha hästarna där. Men känns det inte rätt så ta hem dem.
Dräktiga ston är ett absolut nej i ridskola för smittorisken.
// Linda
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 384
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp