Lånar du ut din sadel som är till salu?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har lite sadlar som är till salu och flera ringer och vill hämta sadeln/sadlar och ta hem och prova och sedan lämna tillbaka om de inte passar.

Hur gör du?
Tycker du att det är ok att lämna ut en sadel?

Jag själv har ju köpt sadlar som sedan inte passat och säljer dem på nytt, jag har aldrig varit med om att folk vill kunna lämna tillbaka sadlarna, det är ju liksom inte mitt problem om de inte passar, lika lite som det var "min" säljares problem att sadeln inte passade min häst.

Jag har erbjudit dem att ta med sig hästen hit och prova sadeln här, men då är hästen svår att lasta, tränaren ska titta och denne kan inte då och inte då, barnvakt kan inte ordnas eller något annat som låter som bortförklaringar.

Jag har gått med på att de får lämna tillbaka om de inte passar men då får de betala när de hämtar och i såfall få pengarna tillbaka när de kommer åter, då tycker jag att jag varit snäll ändå.

Men en tjej menade att så mycket pengar kunde hon inte fixa fram:confused: hon ville ta hem två sadlar men ansåg att det räckte med att hennes sambo gick i god för henne:grin:

Alltså hur dumma tror folk att man är:confused:

Varför skulle jag lita på att hon kommer tillbaka med sadlar för ett antal tusen?

Jag försökte förklara för en av dem som ringde att jag kan ju inte ta tillbaka en sadel som av någon andledning blivit förstörd/trasig utan isåfall fick hon betala den innan, det tyckte hon var konstigt.

Nu är det relativt nya sadlar det handlar om, hade det varit väl begagnade sadlar för några hundralappar som jag både kunde ha och mista hade det varit en annan sak, fast då kunde de lika gärna hänga kvar istället, finns ju ingen andledning att jag ska stå för andras letande.

Så är jag egoistisk och snål som vill ha pengar för mina sadlar så jag själv kan köpa en ny eller är det så här det brukar gå till, att man köper och hoppas att det passar och säljer vidare om det inte gör det.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jag lånar aldrig ut sadlar som jag ska sälja på prov!

Har råkat på folk som blir skitsura men det är deras problem. Jag har också köpt sadlar somjag fått sälja pga attdom inte passar. Dessutom erbjuder jag alla att komma hit med sin häst och prova om dom vill.

Någon måtta får det vara!
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jag tycker du ska fortsätta att göra som du gjort innan.

Att be dom betala när de kommer, och om sadeln är hel och de vill byta kan de komma tillbaka.
Vad du bör tänka på är väll att sätta ett max antal dagar de får låna sadeln innan de ska lämna tillbaka den.

Det är ju inte alltid så enkelt att se om bommen gått sönder (under tiden de haft sadeln) och ju längre de har den, ju större är chansen till detta.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jag har sålt en sadel på det viset, köparen kom hem till mig och tittade på sadeln, betalade en handpenning kontant och åkte hem och provade den på sin häst. Nu passade den så då betalade hon in resterande summa på mitt konto, hade den inte gjort det hade hon kommit tillbaka med den och fått tillbaks handpenningen. Tycker inte det är något fel att göra så, inte heller jobbigt för mig som säljare. Jag vet ju själv att man gärna vill prova före köp.

Nu är jag påväg att köpa en sadel utan att prova och isåfall sälja vidare om den inte passar, men har även blivit erbjuden av säljare att göra så som jag gjorde när jag sålde. Tar man namn, adress osv och kollar uppgifterna tror jag inte risken är så stor att man blir blåst. Men jag kanske bara hade tur :)
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Ja det är så jag känner, jag får ju sälja om de inte passar, varför ska jag vara utlånare gratis?
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jo det är ju just bommen jag är mest rädd för, andra skador ser man ju direkt men bommen är ju inte så lätt att kolla om den inte är helt av då.

Det var det jag försökte förklara för en, men hon menade bara att varför skulle den gå sönder:confused:

Max en dag är vad jag skulle kunna tänka mej att låna ut, de får hämta och lämna samma dag.
Med betalning innan.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jo det är ju det, man kan ha tur men också en himla otur och jag känner att kan jag inte vara utan de pengarna som sadeln är värd så kan jag heller inte lämna iväg den hur som helst.

Det är ju stor skillnad om det är någon man vet vem det är, men har man ingen aning och personerna dessutom ringer från mobilnummer som inte finns registrerade eller mailar från en hotmail adress så blir iallafall jag fundersam.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jag lånar aldrig ut utrustning på prov.

Däremot kan jag gå med på öppet köp men då att köparen ansvarar för ev fraktkostnader som blir.
Detta ska i så fall göras upp innan betalningen då jag inte vill ha och göra med köpare som vill lämna tillbaka för att de köpt fel trots korrekta beskrivningar/bilder eller den köpare som hux flux bestämmer sig för att pengarna ska användas till något annat.

Annars får köparen sälja vidare.

Tycker man redan hänger väldigt löst som privatperson då man ska sälja saker vad gäller betalning i rätt tid eller betalning överhuvudtaget.

Mina tankar grundar mest på att jag har blivit lurad själv via försäljningar.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Att köparen får prova sadeln på hästen är ju en självklarhet! Jag skulle absolut inte sälja en sadel att sitta på en häst som den inte passar på. Det är mitt ansvar som säljare att göra det jag kan för att undvika att hästen tar skada.

Sen får man skriva kontrakt kring detta eller tex. vara med vid provningen. Men jag skulle aldrig låta någon köpa en sadel från min som inte först var provat på hästen. Det är ju en självklarhet.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jag tycker nog mer att det är mitt ansvar som hästägare att se till att sadeln passar på min häst (inte säljarens ansvar om h*n är privatperson). Och möjlighet att prova sadeln finns ju i detta fall hemma hos den som säljer sadeln. Om jag inte kan bedöma själv om sadeln passar kan man ju ta med någon som kan hjälpa till. Synd om det är för långt att åka, men jag tycker inte att man kan kräva att säljaren ska låna ut sadeln (fast man kan ju fråga).

/leia som lånade ett helt gäng sadlar för utprovning, men bara från kompisars kompisar och dylikt
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

De flesta brukar låta folk prova så sadeln passar. Jag har aldrig köpt en sadel jag inte först fått prova på hästen. Man kan ju lägga en handpenning om man är orolig att det inte är seriöst folk.
Fast detta tycker jag då bara gäller om man bor i samma stad som personen, aldrig att jag skulle skicka en sadel till andra änden av landet och sen riskera att få tillbaka den (har hänt mig en gång, never again) då får man sälja den på nytt om den inte passar.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Hur kan det bli säljarens ansvar att sadeln passar?
Om jag har beskrivit sadelns typ av bom, vidd och skickat kort från alla håll och kanter så är det ju upp till köparen sedan att avgöra om sadeln kan passa eller inte.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Men även om en person lägger handpenning så har du ju ingen som helst garanti att personen betalar resten sedan.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Givetvis kan man fråga!

Och givetvis är det omöjligt att det kan vara säljarens ansvar att sadeln passar.
Möjligtvis om man säger att man kan prova ut sadeln, men hur många vågar göra det:crazy:

Kl

Men jag tycker att kan man inte prova ut sadeln själv så tar man hem/åker till en sadelutprovare.
Det finns ingen andledning att man som privat person ska låna ut sina sadlar tycker jag.

Det finns ju ganska många affärer som lånar ut sadlar som man i såfall kan prova.
En affär har ju betydligt mer att säga till om ifall personen inte kommer tillbaka med sadeln.

Sedan kan jag ju gråta åt folk som frågar vad för häst sadeln har legat på innan:cry: att sadeln har legat på en Newforest tex säger ju absolut inget om sadeln.
Säljaren av sadeln kanske inte ens vet om sadeln någonsin har passat hästen den har använts till.

När jag har velat prova sadlar så har jag tagit hem sadlar från affärer eller tagit ut sadelutprovare, så dyrt är det inte med sadelutprovare så att det är lönt att be någon skicka en sadel som inte passar.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jag hade en sadel till salu för ett tag sedan. En intresserad svarade på annonsen per mail och ville ha den - men ville också prova den på sina hästar först. Den skulle huvudsakligen ligga på två av hennes hästar, och dessa kunde inte köras ihop.

Efter att ha pratat med henne flera gånger, skickat mail ännu fler gånger och kollat på hennes verksamhets hemsida så kom vi överens om att hon kunde få hämta den på lördagen emot HELA summan och få handskrivet kvitto. Ville hon lämna tillbaks den skulle hon göra det på söndagen, och då få tillbaks hela summan också. Det var också hon som fick stå för resorna, jag åkte bara till mitt stall som ligger 7 min hemifrån.

Från början ville jag inte ens lämna ut den på öppet köp, men jag fick en bra känsla för köparen. Jag hade såklart likaväl kunnat få tillbaks en trasig sadel. När jag säljer mina andra sadlar kommer jag kanske inte göra likadant.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Men en tjej menade att så mycket pengar kunde hon inte fixa fram:confused: hon ville ta hem två sadlar men ansåg att det räckte med att hennes sambo gick i god för henne:grin:

Om man utgår från att hon är ärlig, så hade jag föreslagit att hon skulle uppskatta vilken som hade bäst chans att passa, och tagit hem den först. Och sedan bytt.

Om du inte tycker hon verkar seriös hade jag inte velat sälja till henne just för att det går att förutspå mer krångel!

Som säljare tycker jag inte att man har något ansvar för hur sadeln passar den nya hästen. Däremot har man naturligtvis ansvaret att inte lura på någon en trasig bom, eller "glömma" att upplysa om trasiga sömmar eller sned stoppning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jo det är ju så jag kan tänka mej att göra.
Jag kan även tänka mej att komma dit med sadeln om det är rimligt avstånd mot ersättning för bensinkostnad.
Är sadeln betald så är det ju lättare om sadeln skulle komma tillbaka i ett annat skick än den var vid hämtningen.
Då får ju "lånaren" stå sitt kast om den förstört sadeln.

Jag tror också att folk är försiktigare med saker som de redan har betalat.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Om man utgår från att hon är ärlig, så hade jag föreslagit att hon skulle uppskatta vilken som hade bäst chans att passa, och tagit hem den först. Och sedan bytt.

Om du inte tycker hon verkar seriös hade jag inte velat sälja till henne just för att det går att förutspå mer krångel!

Som säljare tycker jag inte att man har något ansvar för hur sadeln passar den nya hästen. Däremot har man naturligtvis ansvaret att inte lura på någon en trasig bom, eller "glömma" att upplysa om trasiga sömmar eller sned stoppning.


Jo jag sa att hon kunde ta en sadel i taget, men det var ju så långt att åka (ca tre mil)

Givetvis är ju jag vara ärlig med hur sadeln är, i vilket skick osv.
Det är ju verkligen fult när folk luras:mad:

Men ibland så har folk svårt för att fatta att köpt är köpt och sålt är sålt.
Jag sålde en sadel som jag tagit kort på från alla håll, förklarat exakt vad det var för typ av sadel och sadelns utgångspris.
Jag hade även gett henne adressen till företaget som säljer sadeln för att hon skulle kunna prata med dem om hur sadeln var.
Nu ville hon verkligen ha sadeln och hade inte tid att vänta på svar från återförsäljaren utan köpte ändå.
När sadeln väl var framme hos köparen passade den inte och hon ansåg att hon borde få lämna tillbaka den eftersom hon ansåg att kvaliten på lädret var sämre än hon trodde.

Kvaliten på lädret var vad man kunde förvänta sig för det priset, inte papper men heller inte 30 000 kr läder utan helt ok mellanklass läder, som det är i de flesta sadlar.

Till saken hör att jag hade köpt den billigt, halva priset på utförsäljning så hon fick sadeln för en billig peng, jag hade gett 4000 kr för den och min häst växte ur den på en månad eller två och hon gav 3000 kr.
Hon fick en sadel som hon lätt kunde sälja för 5-6000 kr men var ändå tvungen att gnälla.

Kanske ska man börja lämna in alla urvuxna sadlar till affärer och slippa allt tjafs:confused:
Herregud jag hör ju hur jag själv låter:angel: neggo idag.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Fast på den affär här som man kan lämna sadlar till får man låna hem och provrida de begagnade utan att först betala dem. Man får bara visa leg och skriva på ett lånekvitto.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jag lämnar inte ut en sadel utan att den är betald, vill de prova den så går vi gemensamt igenom vilka eventuella skavanker som finns på den innan de tar med sig den hem och om den skulle lämnas tillbaka så kollas den mot vad som var nedskrivet innan. Ta några foton på den så har du som jämförelse och som sagt, hur ska de kunna betala sadeln om de inte kan betala den innan de provar om den passar?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 368
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp