Lånar du ut din sadel som är till salu?

Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

För mig som privatperson gäller öppet köp, vare sig jag ska sälja en sadel eller köpa. Självklart ska köparen ha möjlighet att prova sadeln (och även få lov att rida i den) - men jag vill ha full köpeskilling vid utlämnandet. Öppet köp kan gälla för ex vis 5 dagar och om sadeln inte passar får den återlämnas och full köpeskilling återbetalas om sadeln återlämnas i samma skick. Ordentligt köpekontrakt ska skrivas, och där ska även stå hur länge öppet köp gäller.

Låna ut, utan öppet köp, gör jag bara till folk jag känner och litar på.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Fast på den affär här som man kan lämna sadlar till får man låna hem och provrida de begagnade utan att först betala dem. Man får bara visa leg och skriva på ett lånekvitto.

Jo men skillnaden är att då är det affären som får stå för det om de tar tillbaka en skadad sadel eller om en person inte lämnar tillbaka den.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Jag lämnar inte ut en sadel utan att den är betald, vill de prova den så går vi gemensamt igenom vilka eventuella skavanker som finns på den innan de tar med sig den hem och om den skulle lämnas tillbaka så kollas den mot vad som var nedskrivet innan. Ta några foton på den så har du som jämförelse och som sagt, hur ska de kunna betala sadeln om de inte kan betala den innan de provar om den passar?

Ja det var det som fick mej fundersam, om hon inte har pengar så kan hon ju inte tro att hon kan få låna sadeln tills hon har pengar:confused:

Ja foton i alla vinklar kommer tas om det blir aktuellt.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

För mig som privatperson gäller öppet köp, vare sig jag ska sälja en sadel eller köpa. Självklart ska köparen ha möjlighet att prova sadeln (och även få lov att rida i den) - men jag vill ha full köpeskilling vid utlämnandet. Öppet köp kan gälla för ex vis 5 dagar och om sadeln inte passar får den återlämnas och full köpeskilling återbetalas om sadeln återlämnas i samma skick. Ordentligt köpekontrakt ska skrivas, och där ska även stå hur länge öppet köp gäller.

Låna ut, utan öppet köp, gör jag bara till folk jag känner och litar på.

Men finns det ens något som heter öppet köp mellan privat personer?
Dvs lagligt?

Om jag lånar ut sadeln och jag inte anser att sadeln är i samma skick när den kommer tillbaka men den som lånat den anser det?
Vad händer då?
Finns det någon lag som reglerar det?
Givetvis ska man kunna rida i en sadel man lånar, annars är det ju lönlöst att ens låna den.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Öppet köp har i alla fall funkat för mig hittills - ingen köpare som har ifrågasatt det.

Sadelns skick ska gås igenom innan utlämnandet - precis som Mia_R skriver
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

*kl*
Det är så klart upp till var och en hur man vill göra när man säljer sin vara. Men jag skulle aldrig köpa en sadel (speciellt inte en dyr en) utan att få prova den på hästen och se att den passar först.
Jag har köpt två sadlar privat förut och bägge två har jag betalt, tagit hem och provat i ett par dagar och sen fått lämna tillbaka om de inte skulle ha passat. (vilket de nu lyckligtvis gjorde.)

Skulle jag sälja mina sadlar skulle jag tillämpa samma metod då.
Det är svårt med sadlar och trots att man vet bomvidder mm så är det inte alls säkert att de passar på hästryggen.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Ja det gör jag om det är till någon som kan tänka sig hämta den, jag skickar den inte (eller jo det har hänt men inte gärna). Beroende på vem det är kräver jag ev nån slags pant.

Alternativet är att hänga den till försäljning i butik men då har man ingen koll alls på hur många som lånar den och hur de sköter den.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

För ca 20 år sedan hade vi en bekanting som hade islandshästar. En kille som det senare visade sig var en skum typ.

Han hade bla en jättefin riktigt dyr sadel till sin ena häst. En dag erkände han SJÄLV att han hade tagit den på prov från en affär lämnat 500:- i handpeng och uppgivit falskt namn och adress. Han riktigt skröt att han var så listig att han fått en ca 5000:- sadel för 500:-.

( För 20 år sedan var 5000:- för en sadel VÄLDIGT dyrt...).

Men han sade aldrig vilken affär han gjort detta med.

Jag hade inte lämnat ut på prov om inte köparen betalar hela sadeln och sedan får tillbaka hela summan om sadeln kommer tillbaka i samma skick som när den hämtades.

/KT
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

senaste sadeln kom de till mitt stall med, så provade vi den. Sen provred jag den i ridhuset en kvart innan ja bestämde mig för att köpa den. Skrev papper också.

När jag skulle sälja min gamla hoppsadel åkte jag till ett stall där hon som hade hästen provade den på sin häst.

Om jag skulle skicka en sadel skulle ja inte ha öppet köp på den, skulle va rädd att ja inte fick tillbaka den i samma skick. för mig är sadlar dyra grejjer. sen kan ja förstå som köpare att man vill prova innan..
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

jag lånar inte ut sadel på prov... om det inte rä bästa kompisen

råkade ut för en tråkig grej för några år sedan, jag o en tjej hade häst ihop vi beställde en "egen" sadel för denna herren eftersom det var så svårt att hitta en bra sadel.
ett par som vi i visste vilka de var(dock inte umgicks med) skulle ha hästen på prov i 3 mån fick sadeln med under prövotiden. var var sadeln när hästen skulle tillbaka, jo den hade de sålt för de behövde pengar...:mad::cry:
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Givetvis är det svårt att veta om sadeln passar, det jag funderar på är varför kan inte köparen tänka sig att sälja den vidare om den inte passar?
Jag har alltid gjort så.
Om man beställer en sadel som är ny har man oftast ingen bytesrätt heller, då får man också sälja vidare själv.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

För ca 20 år sedan hade vi en bekanting som hade islandshästar. En kille som det senare visade sig var en skum typ.

Han hade bla en jättefin riktigt dyr sadel till sin ena häst. En dag erkände han SJÄLV att han hade tagit den på prov från en affär lämnat 500:- i handpeng och uppgivit falskt namn och adress. Han riktigt skröt att han var så listig att han fått en ca 5000:- sadel för 500:-.

( För 20 år sedan var 5000:- för en sadel VÄLDIGT dyrt...).

Men han sade aldrig vilken affär han gjort detta med.

Jag hade inte lämnat ut på prov om inte köparen betalar hela sadeln och sedan får tillbaka hela summan om sadeln kommer tillbaka i samma skick som när den hämtades.

/KT


Fy vad fult:eek:
Att man ens kan med att säga det om man gjort en så ful sak:mad:
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Till vänner och bekanta och kanske även deras bekanta lånar jag ut för att de ska få prova.
Till okända (särskilt om den skickas) gäller det öppet köp om köparen absolut vill det, annars är köpt köpt..
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Aldrig i livet jag lånar ut sadlar till höger och vänster!

Jag kör gärna ut och låter folk prova på sin häst, prova att rida i den, hoppa eller vad man nu vill göra. Är det i närheten kör jag ut gratis, är det lite längre tar jag betalt för milen.

Men icke och aldrig att jag lämnar ut den, inte ens med full betalning. En skråma när den kommer tillbaka och det kommer att bl tjäbbel. Köparen vill returnera och anser att skråman var där, jag vet att skråman INTE var där och vägrar ta tillbaka. Nej, den huvudvärken besparar jag mig gärna...
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Kan tillägga att en stor ridsportsaffär i närheten som säljer mycket sadlar inte heller lämnar ut sina sadlar utan att få betalt. Man betalar sadeln och tar hem den och provar på hästen, passar den inte bär man tillbaka sadeln och får tillbaka pengarna. En annan ridsportaffär lämnar ut sadlar på prov bara om de får dra ens kreditkort som säkerhet, passar sadeln så går köpet igenom, kommer sadeln tillbaka så belastas inte kreditkortet. En tredje affär i närheten har slutat att sälja sadlar.... de fick tillbaka provade sadlar som inte passade och när en sadel är ny så räcker det men en liten repa här, en fläck där för varje kund som lånar den för att sadeln efter några provomgångar inte ska se ny ut längre... och de tröttnade på det. Så - lär av proffsbutikerna, låna inte ut din sadel utan full betalning.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Nej det skulle jag aldrig göra. Nu är det dessutom mycket ringorm överallt med.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Det är mitt ansvar som säljare att göra det jag kan för att undvika att hästen tar skada.

Varför skulle det vara säljarens ansvar? När jag säljer sadel skiter jag faktiskt fullständigt i om den passar nya köparens häst eller inte. Det är pengarna jag är intresserad av!

Jag har sålt några sadlar genom åren, jag har aldrig lånat ut på öppet köp. En gång har en tjej fått låna hem sadeln över helgen men då bodde hon i närheten + att hon betalade hela sadeln! För det mesta har det rört sig om kunder som redan vet vad de ska ha eller sånna som bor långt bort. Då har vi skickat med efterkrav. Hittills har det fungerat bra.

Eftersom det rör sig om så mycket pengar så är det väldigt vanskligt att låna ut, minsta repa drar ju ner värdet. Det är sedan svårt att bevisa vem som orsakat detta. Låntagaren lär ju deffenitivt inte vara villig att betala för sig om sadeln inte passade.

Jag har även köpt sadlar, något jag är välidgt förvånande när man tar upp sadeln att det SÄLLAN är rätt storlek!:eek::devil: de 2 senaste sadlarna jag köpt har varit fel storlek trots noggrant förhör med säljaren. Exempelvis så var den normal mot vid sadeln helt plötsligt i smal bomvidd och 17,5" var i 16". Ooops, vilken otur att vi inte kommit överens om öppet köp.:devil: Efter detta köper jag endast hos person där jag kan hämta sadeln.
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Aldrig i livet jag lånar ut sadlar till höger och vänster!

Jag kör gärna ut och låter folk prova på sin häst, prova att rida i den, hoppa eller vad man nu vill göra. Är det i närheten kör jag ut gratis, är det lite längre tar jag betalt för milen.

Men icke och aldrig att jag lämnar ut den, inte ens med full betalning. En skråma när den kommer tillbaka och det kommer att bl tjäbbel. Köparen vill returnera och anser att skråman var där, jag vet att skråman INTE var där och vägrar ta tillbaka. Nej, den huvudvärken besparar jag mig gärna...

Håller helt med!

Jag ser gärna att sadelspekulanten tar med sin häst hit och provar ut sadeln men gör dom inte det får dom avgöra om det är värt att köpa sadeln och sedan sälja om det inte passar.

*kl*
Aldrig att det är MITT ansvar att en annan hästägare köper/använder en sadel som inte passar på deras häst! Det kan jag inte ens avgöra till 100% om domkommer hit och provar då jag inte är någon sadelutprovare och aldrig har utgett mig att vara det. jag råkar väl bara ha en sadel till salu.

Det är väl upp till var och en om man vill köpa en sadel på dessa villkor eller ej, eller om man vill ta ut en sadelprovare med egna sadlar, ta med sig häst OCH sadelprovare och prova ut sadeln eller köpa på chans.... men att tvinga någon att sälja på öppetköp eller låna ut en sadel på prov det kan man aldrig begära!
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

När jag har behövt göra mig av med sadlar har jag nästan alltid lyckats byta in dem, eller vid ett par tillfällen sålt till bekanta.
En gång sålde jag dock på "öppet köp" under dagen. min man jobbade den dagen på den ort där köparen bodde. Hon mötte upp där han skulle jobba, betalade sadeln och åkte hem och provade. Hade sadeln inte passat hade hon dagen på sig att åka tillbaka till min mans jobb och växla sadel/pengar igen. Det fungerade jättesmidigt, och tjejen köpte sadeln.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett liknande scenario igen, men skulle aldrig lämna ifrån mig en sadel till någon jag inte känner, utan att vederbörande betalar för hela sadeln innan.
Mycket märkligt att folk inte begriper detta?
 
Sv: Lånar du ut din sadel som är till salu?

Men finns det ens något som heter öppet köp mellan privat personer?
Dvs lagligt.
Öppet köp är ett avtal mellan säljare och köpare, dvs inget som gäller generellt utan något som man avtalar inför varje affär. Flera butiker tillämpar öppet köp i varierande utsträckning, men det är inget man som köpare kan kräva att den enskilde säljaren ska ge utan avtal. Många tror ju att öppet köp är lagstadgat, men det är upp till den enskilde säljaren att bestämma om denne tillämpar det eller inte.

Du gör med andra ord som du vill om du vill lämna på öppet köp.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 365
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp