Lancashire heeler

Bukefalos 30 år!

Hermelin

Trådstartare
Om man råkar fastna för en Lancashire heeler, vad behöver jag veta?
Hur är lynnet? Pälsvård? Sjukdomar?

Jag har haft hund i stort sett hela livet och är ingen nybörjare. Jag har i stort sett uteslutande haft utmanande brukshundar. Men nu har vi börjat skala ner i storlek på hundarna och en eventuell nykomling får dela flocken med bla en russel.

Åh, det finns ju en bukefalist här som har såna, jag kan dock inte komma på namnet nu...

Jag har bokat en valp som är en vecka idag. Jag har läst massor om rasen efterlyste hundar att få träffa på. Åkte även hem till en uppfödare och hade heeler snack och tittade på hennes hundar så jag fick en uppfattning hur dem är. Kontaktade flera uppfödare då jag har hört de inte föds så mycket kullar så jag ville va redo och stå i kö. Jag fastnade för brunt och tänkte jag kan vänta för rätt valp. Hade tur som fick bra kontakt med en uppfödare och nu fick jag en tik som är bokad, och en brun ingen är gladare än jag. Jag vill ha henne som gårdshund och hon ska få följa med i stallet och rida med hästen sen gillar jag utställning och vill även prova på agility. Uppfödaren sa att när man har en heeler så inser man hur lätt de är att ha hund och hur kul de är, de hänge med på allt man vill göra.

Om man råkar fastna för en Lancashire heeler, vad behöver jag veta?
Hur är lynnet? Pälsvård? Sjukdomar?

Jag har haft hund i stort sett hela livet och är ingen nybörjare. Jag har i stort sett uteslutande haft utmanande brukshundar. Men nu har vi börjat skala ner i storlek på hundarna och en eventuell nykomling får dela flocken med bla en russel.
Det är väldigt lätt att fastna i Heelerträsket och man kommer aldrig loss :D
Det är en frisk ras generellt med minimal pälsvård, man får borsta lite när de fäller men annars inte.
Glada och påhittiga små hundar.
Det hör ju till vallhundarna men det finns också terrier i bakgrunden och min erfarenhet säger att temperamentet varierar mycket beroende på det mellan individer.
Mina tidigare har varit väldigt föriga och lättlärda men min nuvarande är mer terrier och har betydligt mer ifrågasättande attityd :D.
Väldigt mycket hund i liten kropp och som sagt väldigt roliga hundar enligt mig.

Bra att veta kan ju också vara att de är avlade för att fösa boskap och nafsa i hälarna så de har nära till att använda munnen.
Mina har inte varit bekväma med stojiga barn, de har kunnat få sig ett nafs.

Det är väldigt lätt att fastna i Heelerträsket och man kommer aldrig loss :D
Det är en frisk ras generellt med minimal pälsvård, man får borsta lite när de fäller men annars inte.
Glada och påhittiga små hundar.
Det hör ju till vallhundarna men det finns också terrier i bakgrunden och min erfarenhet säger att temperamentet varierar mycket beroende på det mellan individer.
Mina tidigare har varit väldigt föriga och lättlärda men min nuvarande är mer terrier och har betydligt mer ifrågasättande attityd :D.
Väldigt mycket hund i liten kropp och som sagt väldigt roliga hundar enligt mig.

Bra att veta kan ju också vara att de är avlade för att fösa boskap och nafsa i hälarna så de har nära till att använda munnen.
Mina har inte varit bekväma med stojiga barn, de har kunnat få sig ett nafs.
Tack! Jag har haft cattledog innan som ju också vallar med bett. Hon hade också nära till att använda munnen, men då framföralllt i möten med andra hundar.

Intressant att temperamentet kan variera så mycket. Då är det lite svårt att veta vad man köper.

Tack! Jag har haft cattledog innan som ju också vallar med bett. Hon hade också nära till att använda munnen, men då framföralllt i möten med andra hundar.

Intressant att temperamentet kan variera så mycket. Då är det lite svårt att veta vad man köper.
Ja, det är bra att träffa föräldrarna innan och prata med ägarna för att få tag i rätt hund. En del är arbetsnarkomaner och andra mer softa också så det är bra att vara tydlig med vilken sorts hund man letar efter :)

Ang vallandet ska man vara tydlig från början att de inte får valla? Kan de bli nafsiga?

Jag känner en (1) heeler. Har känt henne ett par år, sen hon var under året. Hon är en väldigt härlig individ, men hon har också väldigt svårt att slappna av, är ofta mer eller mindre stressad, pipig.
Men underbart snäll, empatisk (ja! Om man haltar eller är sjuk blir hon omedelbart lugn och följsam) och positiv. Alltid sugen på jobb, i det här fallet agility och sånt.
Om hon vore min hade jag lagt fokus på att lära henne en av-knapp. Förutom stressen är hon perfekt <3

Jag känner en (1) heeler. Har känt henne ett par år, sen hon var under året. Hon är en väldigt härlig individ, men hon har också väldigt svårt att slappna av, är ofta mer eller mindre stressad, pipig.
Men underbart snäll, empatisk (ja! Om man haltar eller är sjuk blir hon omedelbart lugn och följsam) och positiv. Alltid sugen på jobb, i det här fallet agility och sånt.
Om hon vore min hade jag lagt fokus på att lära henne en av-knapp. Förutom stressen är hon perfekt <3
Upplever du att hon stressar även om hon får träna? Dvs är det någon form av grundstress eller är hon bara understimulerad?

Upplever du att hon stressar även om hon får träna? Dvs är det någon form av grundstress eller är hon bara understimulerad?
När jag har henne är det för vardagspromenader eller liknande och då är det väldigt pipigt så fort vi står still i 3 sekunder. Jag har varit med på en agilityträning, då upplevde jag henne mer som taggad än stressad, så kanske handlar det om stimulering eller kanske flock-konstellation 🤔

Liknande trådar

• Framtida hundras?
  • Rasval - italiensk vinthund ?
  • Hur valde ni hundras?
  • Tips på träningsglada raser?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat