Landslagen 2009

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Waterstock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 11 888
W

Waterstock

Nu har vi ju fått reda på vilka som är med i seniorlandslaget, någon som har synpunkter på uttagningen ? Den visar ju som vanligt att förutsättningarna för att hänga med är att man är baserad utomlands (undantag fanns iof), naturligtvis beroende på träning/tävlingsutbud. Hur ser ni på framtiden, var kan vi höja ribban på tävlingar i Sverige ? Få till fler *, **, *** även i internationell klass, finns det tillräckling många ryttare/underlag för att ha de klasserna ?
Hur får vi i så fall hit de internationella ryttarna, är det bara med hjälp av bra prispengar ?

Var och hur kan vi få till fler och bättre träningsbanor här hemma för att förbereda sig.

Hur matchar vi fram våra JR/YR ryttare på hemmaplan i den situationen som är, så att de är så väl förberedda som det bara går och klarar den internationella konkurrensen ?

På tal om JR/YR, något som vet hur det gått med de landslagen, vilka är med i respektive trupp ? :)

Sv: Landslagen 2009

Det här är ju helt otroligt!! Sverige måste vara det enda land i världen som har 2 stjärnigt som kriteria för att vara med i ett fälttävlanslandslag förutom kanske länder som Bulgarien eller liknande.. Har inte Ridsportförbundet koll på kriterierna? Alltid tidigare så har ekipage varit tvungna att rida en lång 3 stjärnig dvs CCI*** för att komma med i utmanartruppen. I spetstruppen skulle ekipage med mycket goda resultat i CCI*** och som har ridit eller var klara för 4 stjärnigt bli uttagna. Detta är ju helt oseriöst och sänker trovärdheten för det svenska fälttävlanslandslaget. För att man har gjort bra resultat i 2 stjärnigt innebär det inte på något sätt att man kommer att lyckas i en lång 3*, vilket är ett enormt steg. Det är ju young riderlaget som har 2* som kriteria. Hallå där hur tänker man? Det här skulle aldrig hända i hoppning och dressyr att man skulle komma med på Msv nivå!

Jag fick lite mer info angående landslagen JR/YR.

Som jag förstått det är det 5 uttagna till JR och ett 10-tal till YR. Om upplägget bygger på att det ska vara ett spetsgäng och ett utmanargäng i varje ålderskategori/trupp så är ju JR truppen väldigt liten, har vi verkligen så få bra juniorer ? och om det är så vad gör förbundet för att hjälpa och stötta utvecklingen så att vi får fram fler, de är ju en del av dom framtida kommande ryttarna. I YR truppen är det väl någon som gjort OK prestationer i ett internationellt perspektiv men för övrigt ? vart är vi på väg ?

Upplägget som finns idag (om det finns något) är det rätt och bra eller behöver vi förändringar i, träning/coachning, tillgång/hjälp med hästmaterial, tävlingsutbud, talangsatningar etc. ?

Varför tar vi ut landslag långt innan vi vet form, kval, tillgång till hästar etc.
Varför inte bestämma antalet platser (utifrån förbundets ekonomi och andra resurser) och besätta dom med rätt ekipage vid rätt tillfälle. Poolen av potentiella ryttare kan ju vara större och sporra fler att satsa ytterligare för att ta en plats. Ser dessutom inte att det skulle medföra några större ytterligare kostnader för förbundet. Men det finns kanske någon regel som jag inte känner till (annars kan man ju alltid skapa en retroaktivt ;) som inte gör det möjligt.

jag tycker ett 10 tal YR lät jättmycket med tanke på att vi inte haft ett lag att skicka på några år. Men sen går ju typ alla utom Fanny från Junior laget upp och blir Yr, Maria och Cinnamon går ju bra och bonito gick YR sm förra året, Oskar och svante har redan genomfört en 2* och Ludde red ju Yr sm förra året iställe för junior. Jag tror maria ska sattsa med Cinnamon men ja e inte hundra och de kanske blir ett 10 tal YR då.

Men 5 juniorer låter lite ja vet i alla fall någon mer tror jag som skulle platsa i lagen utan att ha sätt dem. de är ju ett gäng även på väg upp i klasserna

Om jag fattat allt rätt så är varken Ludde eller Oskar med i årets trupp.

Det här är ju helt otroligt!! Sverige måste vara det enda land i världen som har 2 stjärnigt som kriteria för att vara med i ett fälttävlanslandslag förutom kanske länder som Bulgarien eller liknande.. Har inte Ridsportförbundet koll på kriterierna? Alltid tidigare så har ekipage varit tvungna att rida en lång 3 stjärnig dvs CCI*** för att komma med i utmanartruppen. I spetstruppen skulle ekipage med mycket goda resultat i CCI*** och som har ridit eller var klara för 4 stjärnigt bli uttagna. Detta är ju helt oseriöst och sänker trovärdheten för det svenska fälttävlanslandslaget. För att man har gjort bra resultat i 2 stjärnigt innebär det inte på något sätt att man kommer att lyckas i en lång 3*, vilket är ett enormt steg. Det är ju young riderlaget som har 2* som kriteria. Hallå där hur tänker man? Det här skulle aldrig hända i hoppning och dressyr att man skulle komma med på Msv nivå!

Ja jag kan bara hålla med. Blev mäkta förvånad att läsa vilka som fanns med.

Och varför finns inte Anna Hilton med???

*lite allmänna funderingar*

Det blir ett spännande 2009...

JL har ju även blivit förbundskapten för Norge, lite intressant.

Och man ska inte glömma att folk kan tacka nej till att vara med i landslaget.

Att VC är i utmanartruppen handlar kanske om att Onyx är pensionerad, & Sölle lär väl vila ett bra tag till efter sin senskada på OS. Det är min gissning iaf.

Ja det blir intressantare dag för dag, en som är förbundskapten för ett land kan väl knappast tävla i landslaget för ett annat land, eller??

Uttagningarna verkar inte följa någon logik över huvudtaget. Jag förstår att VC inte är med i spetstruppen pga skador, men även andra i spetstruppen har skadade hästar och som trots det är uttagna. Det verkar som man har gått efter unghäst VM prestationer istället för 3* och 4* resultat.

I flera andra länder så utgår man från kriteria som:

1. Vilka ekipage har konkurrenskraftiga resultat i CCI*** och 4*?
2. Vilka av dessa hästar passerar en besiktning och är redo att göra ett konkurrensmässigt resultat under våren 2009 i CCI*** eller CCI****?
3. Vilka av dessa satsar helhjärtat och vill representera landet i ett mästerskap?

Slutligen vill jag bara säga att man kan inte anpassa landslagskriteria efter
tillgång utan i sådana fall får landslaget bli betydligt mindre och övriga får helt enkelt vänta och jobba vidare för att uppnå den standard som krävs för en landslagsplats.

Fast tittar du på listan nedan så är det ju just de som är uttagna i spetstruppen som kommer att vara aktuella inför EM i september som det ser ut nu, och det är ju årets höjdpunkt. Hade det varit VM-år hade det kanske sett annorlunda ut.
Alla utan ML var ju egentligen aktuella för OS i år också, NL var reserv & SA visste man ju inte riktigt hur det skulle bli med Robban.

Landslag fälttävlan 2009
Spetstrupp
Dag Albert, Lichfield, England
Linda Algotsson, Bavendorf, Tyskland
Sara Algotsson, Warendorf, Tyskland
Malin Larsson, Meyn, Tyskland
Niklas Lindbäck, Genarp
Katrin Norling, Mantorp

Utmanartruppen
Viktoria Carlerbäck, Borås
Johan Lundin, Sennan
Annelie Persson, Mörarp
Emelie Westin, Skurup

Förbundskapten: Gunilla Fredriksson

Jag antar att det är ML som du hängt upp dig på? Hon har inte "bara" vunnit unghästvm iår, hon har dessutom ridit trestjärnigt. Om jag inte har helt fel för mig så är väl tanken att Anette skall igång igen efter sin skada och henne har hon ju ridit flera långa trestjärniga på.
Underbarn har nog mer koll på henne. ML har i alla fall tillgång till bra hästmaterial och mycket bra tränings- tävlingsmöjligheter.

Håller med Aisha också, man får tänka på att det är ett EM-år. Det är ju då kan kan "passa på" att ge förmågor (både bland hästar och ryttare) på uppåtgående chansen att komma ut i mästerskapsluften. Vi har ju dessutom ingen OS-plats som måste tas, den har vi ju redan klar till nästa gång.

Jag tycker faktiskt det är kul att vi har (i min mening) så pass många ekipage som kan vara aktuella för en EM-plats nästa år. Visst är det inte så länge sedan vi knappt kunde få ihop ett slagkraftigt mästerskapslag? Det tycker jag vi har nu.

Det här handlar inte om personangrepp på något sätt. Jag tycker det var fantastiskt av ML att vinna unghäst VM i den konkurrensen all heder till henne!! Det är det många som har haft skadade hästar på 3 och 4* nivå och som hoppas att dom är tillbaka nästa säsong, men det är ju inga garantier förrän de har visat att de håller, och det berättigar inte till någon landslagsplats förrän de har bevisat det.

Nej det hela handlar om principen, att föra sporten framåt och att hela tiden höja ribban för att förbättra. Och för att förbättra kan man ju inte sänka kraven samt att det skall vara lika för alla. Dvs. genomföra CCI*** inte en CIC eller CNC vilket är en enorm skillnad. Bara för att det är EM år så innebär det inte att kraven ska sänkas. Javisst ska man ge nya chansen, absolut! Det vore toppen att ge nya ryttare chansen att prova på ett mästerskap, men kvalen kommer ju inte att förenklas eller sänkas. Som utvecklingen ser ut i sporten kommer det väl snarare att gå åt andra hållet för att höja säkerheten. Man talar ju om att införa speciella licenser för att få rida 4*.

Någon nämnde tidigare "att det som vanligt nästan bara är ekipage utanför Sverige som har blivit uttagna". Man ska veta att många av dom som har flyttat till andra länder har fått gjort stora uppoffringar och verligen fått kämpa sig fram. Dessa personer har flyttat för att dom älskar sporten, för att få tillfälle att tävla mot världseliten, att lära sig från dom bästa och för att få mer tävlingserfarenhet -allt för att bli bättre, och därför är det inte så konstigt att de utgör majoriteten i landslaget.

Den här sporten är ändå så svår och kräver en enorm ödmjukhet och kämparanda, och att sänka kraven gynnar inte någon med säkerheten i åtanke och banorna ute i europa kommer ju att hålla samma nivå som tidigare.

Och varför finns inte Anna Hilton med???

Det där verkar helkonstigt.
Där finns inga skador vad jag vet och dessutom har hon två hästar på 3-stjärnig nivå nu.
Och så var hon ändå väldigt, väldigt nära att åka till OS...
Mycket underligt. Enda svaret skulle väl vara att hon tackat nej.

Den hästen kommer inte tillbaka till sporten utan är avelssto. Det finns däremot 2 andra hästar i stallet som har debuterat ***-ig under förra säsongen med bra resultat samt VM-vinnaren.

Hon har dock inte ridit några internationella *** och jag trodde faktiskt att kravet var det??

Vad jag vet så har AH ridit 2st hästar i internationell *** både långa och korta om man jämför sas

När det gäller AH så är det nog inte kraven på resultat som gör att hon inte är med i truppen.

När det gäller AH så är det nog inte kraven på resultat som gör att hon inte är med i truppen.

Sansade människor gör gott även i vår "lilla" sport.Tack för att du gjuter olja i maskineriet då och då:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Linjeavel?
  • Bergsyra
  • Hingstvalsfunderingar 2025
Tillbaka