Ländtäcke eller inte??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lippy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 4 320
Sv: Ländtäcke eller inte??

Jag använder det när jag rider under hela den period min häst har täcke på sig ute. Han är klippt, men dock inte på ryggen. Använder det så länge han inte svettas. Det sista stället jag vill att min häst ska vara kall på är på bakpartiet. Särskilt inte i sammband med ridning då han tidigare har haft korsförlamning (troligaste orsaken till sjukdomen enligt veterinären var att han blivit nerkyld)...

:banana: Skönt att ngn har förstått! Hästar blir inte kalla och stela i musklerna på samma sätt som människor.

Detta var bland det mest okunniga ja har hört :mad: om det är något ställe du verkligen ska se till att hästen inte fryser på så är det länden och ryggen! det är klart att om du har ett stort tjockt kallblod med enormt mycket päls alternativt en oklippt islandshäst så behöver du nog inte ha ländtäcke (har absolut inget imot dessa hästtyper), men ett tunnt fullblod utan päls skulle jag aldrig rida utan ländtäcke när det är kallt ute!!! Man måste se till olika hästars olika behov...

När det regnar/snöar + är kallt ute. Annars blir min häst för varm.

Har inte ländtäcke för att hästen fryser, utan för att hon ska hålla sig torr.

Senast ändrad av en moderator:

under 10 grader åker täcke på när jag rider. efter uppvärmingen till träning åker det av, men på igen direkt efter träningen.
har 3 hästar, en helklippt de andra två halvklippta, men täcke på alla ändå.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 939
Senast: Görel
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
661
Senast: Leeelot
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka