Ländtäcke eller inte??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lippy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 4 320
Sv: Ländtäcke eller inte??

Jag använder det på en tunnhårig travare. Har det när det är kallt eller blåser.

Jag använder ländtäcke vid nederbörd eller kraftig blåst. Har en häst som inte har så mycket päls och var helklippt i höstas.

jag änvänder ländtäcke när det är kallt och när jag rider i skogen :D

*kl*
Jag har ländtäcke/skritt täcke/filt när ja rider fram och rider ut.
Ponnyn har tunn päls och är frusen och blir mindre stel när han har värme över korset. Han har täcke både i hage och i stall.

Är nyfiken på om folk använder länd/skrittäcke på sina hästar??

Ja, jag använder båda delar.

När använder du det och varför?

Använder det upp till +7-10 grader, min kille är helklippt. Sedan så använder jag ylletäcke vid -5 och neråt. Använder alltid när jag skrittat och travat fram, sedan är han varm och jobbas då utan. Jag har ridhus, rider jag ute så är det på hela tiden.

K'*

jag använder bara reflexändtäcket när det är skymning/ mörk och det vanliga ibland när det regnar(brukar promendera istället då)

Nej men självklart jämför jag mig inte med en häst så mycket. Det var dumt att jag skrev så. Var det en pik till mig att jag kallar min häst frusen? Det gör jag inte, men jag har blivit lärd att man ska ha ländtäcke på i början om det är riktigt kallt, sådär bitande kyla. Föressten, skadar jag hästen på något sätt när jag har det i början eller? Berätta isf för mig för jag har aldrig hört talas om en häst som mår dåligt av att ha ett ländtäcke i uppvärmningen när det är väldigt kallt ute. Snarare tvärtom, jag vet hästar som blir helt stela i början när de fryser om det är kallt ute, så då skadar det ju inte vad jag kan uppfatta?

Jag använder det från september - april typ, beroende på väder.
Vid ihållande regn även på sommaren.
Har helklippt häst, använder det för att hålla rygg och länd varma.

Men snälla, du kan väl knappast tycka synd om en häst för att den rids med ridtäcke?
Det är inte direkt så att det skadar.
Bättre att vara på säkra sidan då, jag skulle ALDRIG rida min häst i minusgrader utan ridtäcke.
Märker man att hästen svettas trots att man bara skrittar får man väl anta att det är för varmt med ridtäcke, men min häst svettas inte trots normalt dressyrpass med täcke på så...
Mina stallkompisar har oklippta hästar men rider med ridtäcke iallafall när det är kallt eftersom de går täckade i hagen, de hästarna mår jättebra och blir inte för varma...

Ibland är det mer synd om hästar med ägare som ska ha allt så naturligt som möjligt, varför inte hitta någon sund mellanväg?

Använder reflexländtäcke när det är skymning eller mörkt, enbart för att synas ordentligt. Hästen är oklippt, inte i hård träning och går normalt otäckad på lösdrift.

De flesta hästägare känner inte till att hästars problem snarare är att kyla musklerna för att undvika överhettning än att de blir "kalla och stela". I 90% av fallen är inte hästarna så frusna som deras ägare tror. Ett ländtäcke kan alltså vara missriktad välvilja om det sitter på hela ridpasset. Det skadar dock inte hästen att ha det på INNAN den blir varm, däremot om det ligger på hela ridpasset eller om man lägger på det direkt efter ridning utan att hästen fått kyla av musklerna först.

Det är heller ingen fara att värma upp utan täcke, även vid -grader. Hästens muskler kyls av så pass långsamt att den kommer hinna bli varm innan den tagit ngn skada.

Jag rider endast med ländtäcke om jag skall ut och enbart skritta i -grader eller om det ösregnar. Min häst är helklippt och i full tävlingskondition.

Använder reflexländtäcke under den mörka delen av året.
Om det snöar har jag ett vattentätt med lite foder.

Jag använder skritttäcke istort sett året runt.

Ett tjockare när det är kallt
Ett vattentätt när det regnar
Ett tunt och flugskyddande när det är varmt

Ibland är det mer synd om hästar med ägare som ska ha allt så naturligt som möjligt, varför inte hitta någon sund mellanväg?

Jag rider aldrig med ländtäcke.
Har ändå en häst som fryser lätt. När andra kyler som galningar för att få ner pulsen i veterinärgrinden så lägger jag täcke på min i stället. Men när han är igång o arbetar är det bara en fördel att bli av med överskottsvärmen.
Du får gärna tycka synd om min häst för jag tycker synd om alla hästar som aldrig får ridas utan täcke.
// Linda

Har alltid ländtäcke vintertid, blåst och regn min häst är helrakad och fryser på rumpan utan :)

Har alltid ländtäcke vintertid, blåst och regn min häst är helrakad och fryser på rumpan utan :)

Det är vetenskapligt bevisat att hästar inte kan punktfrysa. Det är en mänskligföreteelse som vi lägger över på alla andra levande ting.

Dessutom kan inte friska hästar som rör sig frysa i plusgrader, OAVSÄTT hur lite/klippt päls de har. På grund av att ett av hästens sätt att hålla värmen är att röra på musklerna, tex skritt/trav/galopp eller stå stilla och skaka. En häst som skakar med underhudsfett fryser inte den håller värmen. När sedan allt underhudsfett är borta fryser den som människor gör när vi säger att vi fryser.

Sen är det för kallt för hästen om den måste skaka för att hålla värmen, men då lägger man på täcken eller ger hästen mat.

Vi ridning ska hästen annvända musklerna för att jobba, alltså kan den inte frysa då. Sen ska musklerna givetvis inte kylas ner före/efter ansträngning, men att behandla musklerna på ett bra sätt och övertäcka vid ridning är inte samma sak.

KL
Själv annvänder jag täcken vid ridning vid behov året runt. Försöker att inte ha det mer än nödvändigt men oftast vid uppvärmning/nedtrappning när det är mindre än 5+ och ute vid minnus eller nederbörd.

använder alltid det om det är kallt ute, regnar eller blåser .

Kul med alla svar, och så olika vi är allihopa! :)

Själv använder jag bara skrittäcken, då jag tycker att ländtäcken
fladdrar för mycket om det blåser mycket.
När det är mörkt, skymmning eller dimmigt ute så använder jag mitt
reflex skrittäcke som är vattentätt (året runt).
Annars använder jag mitt andra vattentäta skrittäcke när jag rider ut samt på fram och
tillbakavägen till och från ridhuset.
Har inget på inne i ridhuset. Använder det bara vid +5grader och
kallare. Jag har eg det på bara för jag tycker
det är snyggt...:angel:;)
hästen behöver det nog inte egentligen
om man tänker efter.... håller med "hagge" ,vi har en förmåga
att förmänskliga hästarna.... ibland är det tyvärr till nackdel för
hästen...

Använder i stort sett aldrig ländtäcke trots att hästen varit i full tävlingskondition. Gör som Mahlmt och lägger på ett täcke i veterinärgrindarna...svetttäcke eller fleecetäcke om vi har arbetat hårt, till hon torkat upp...
Jo ländtäcke eller skrittäcke använder jag ibland som reflex mörka vinterkvällar:)

just nu använder jag inte det ,han är helklippt me det har varit så fint väder så det har inte behövts.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 939
Senast: Görel
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
661
Senast: Leeelot
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka