Lång eller kort lina?

mian1

Trådstartare
Nytt promenadförsök med tveksamt resultat. :smirk:

Jag ledde, vi kom lite längre än då jag red innan hon började protestera. Några protestsparkar (men hon har ansiktet vänt åt mitt håll så det är inte mig hon kickar åt i alla fall) och så gick vi ytterligare 100 meter innan vi vände. Hon var jättesnurrig och jag gav henne lång lina så att hon dels kunde ta ett varv runt mig och dels hade hon utrymme att plöja ner i dikena. Det är lite jobbigtnär hon snurrar runt så mycket. Ska man ha lång lina eller ska man korta in den och hålla hästen närmare sig?

Hon hade i alla fall lugnat sig lite då valacken kom igång hemma i hagen och skrek och bråkade. Då kändes det inte rättvist att fortsätta bortåt och att få henne uppstressad till max igen. Hästarnas hage ligger högt så vi hade garanterat hört valacken hur långt som helst. Vi gick hem, men fortsatte en liten bit åt andra hållet från hagen innan jag gav upp.
Att en sån liten grej ska vara så jobbig, men å andra sidan så kan hon ju inte kunna saker som hon aldrig lärt sig.
Vi får väl fortsätta öva, men jag hade helst haft en robothäst som kunde allt och som aldrig prostesterade :confused:
 
Robothästar är trista...

Jag skulle ha en lite längre lina för att ge henne lite frihet, annars finns det risk att det blir stress med att känna sig bunden också. Det fungerar iaf bäst på Patsy, hon gillar inte lastbilar och sånt men får hon gå på lång lina så nöjer hon sig med att steppa, är den sträckt (eller tömmarna) så hoppar hon ner i diket eller galopperar på stället. Är hon riktigt rädd vill hon ha kroppskontakt och då lägger jag en hand på halsen eller ryggen, det räcker.
 
När det är glatt bus är det roligt med en personlig häst, men när det går "fel" vill jag ha en robot. Det är orättvist mot den stackars hästen, men jag blir så hemskt besviken varje gång det inte går som jag tänkt mig. Även om jag ju faktiskt borde bli mer förvånad om hon lämnade de andra hästarna och gick med på promenad utan att protestera. Och hon följer ju faktiskt med mig, försöker inte sticka eller slita sig utan blir bara orolig och protestkickar två gånger. Inget gnäggande och inga flyktförsök. Då är hon ju faktiskt duktig, egentligen. Dessutom skrittade hon helt lugnt på väg tillbaka.
 
Jag skulle nog fortsätta på lng lina. Av någon anledning är inte hästen trygg med situationen. Det är ju inte så konstigt att hon blir stressad när hon tvingas lämna sin flock. Tänk dig själv om någon kommit och tvingat dig lämna hemmet utan anledning eller vetskap om vad som skulle hända eller om du skulle få se dina föräldrar/syskon igen. :smirk:
Man vet ju inte riktigt vad man kan jämföra med.

Det viktigaste här är väll att du ser till att bli en i hennes flock. Och sen måste du ju ta dig upp till den platsen där hon litar på dig till 100 procent - ledarplatsen. En häst lämnar inte sin flock utan anledning, men den följer sin ledare, varesej de andra gör det eller inte.
Det värsta man kan göra är väll att tvinga hästen att lämna sin trygghet. Därför tycker jag att du ska börja bygga upp eran relation och sen låta henne lämna de andra när hon själv vill. Du ska inte beordra henne att gå, bara be.
 
Hej!
Har du tillgång till ridhus? Altenativt corall/paddock med högt staket?
 
Nej! Ingen paddock, men vi brukar markträna i en ganska slät hage. Har inga problem att leda henne i vanliga fall och hon följer fint i lina (eller ännu bättre helt utan).
I går gick vi med en hästkompis och ledde henne. Då gick hon lugnt och fint med slak lina, både bort från stallet och hem igen.
 
om du har möjlighet, sätt upp en rundkorall (ca 16 m i diameter) och träna hästen där... det är alltid du som bestämmer hur lång linan ska vara, dvs hur nära du vill att hästen ska komma!
 
Vi tränar i hage ibland och det fungerar utmärkt. Det är bara då vi ska ge oss iväg själva som problem uppstår. Både i lina och lös håller hon ett för oss lagomt avstånd och hon blir aldrig "snurrig" om det inte är då vi på ensam-promenad passerar just den där punkten som hon tycker är för långt hemifrån.

Så träning i hage ger oss inget i ensampromenad-träning.
 
Jag är ofta ute och går med min häst och har kommit fram till att för mig funkar det bäst med lång lina. Jag går oftast framför hästen, en bra bit (eftersom jag inte vill riskera att komma i närheten av hans sprättiga framben) och då spelar det ingen roll om hästen vill snurra runt eller går åt sidorna. Huvudriktningen blir iaf mot dig och det hållet du går.

Nu har han lärt sig att alltid gå där jag går, så att vi inte trasslar in oss i buskar eller så :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp