längden på checkremmen?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 380

Lena

Trådstartare
vad är det som avgör hur lång/kort checkrem man använder till olika hästar? är det bara att prova sig fram hela vägen eller finns det någon "halvstandard", typ heta hästar= kort check eller liknande?

Sv: längden på checkremmen?

Jag provar mig fram... Brukar korta käken lite på hästar som har lättare för passgång och hästar som lätt rullar över, men inte ens det stämmer på alla... Så min egen erfarenhet är att det är individuellt.

Sv: längden på checkremmen?

Som sagt, du får prova dig fram. Vissa hästar använder ju käken väldigt mycket när dom blir trötta och för att dom inte ska slå ihop så kanske man får ha den lite kortare. Andra hästar använder ju inte käken knappt alls och kan nästintill gå utan eller med väldigt lång käk och vissa kan gå helt utan. Men "buliga" hästar brukar man ju ha något kortare käk på så dom inte kan köra ner skallen och rulla över i galopp. Det är så himla olika från häst till häst...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 032
Senast: Badger
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 540
Senast: Idaw83
·
Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 384
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V