Längden....

asterix_zaphir

Trådstartare
Är det någon som vet om det skiljer sig något på längen på Globus CliC dressyr och på Globus The Turner och vad som skiljer dem i övrigt... :confused:

Senast ändrad:
Sv: Längden....

jag har för mig att the turner är 3 cm kortare än clicen... och att den har lite mindre knästöd.

Ok, Tack. Har provat en Clic på min islänning i helgen. Den låg "ganska" bra. Den skulle varit en eller två bomvidder vidare. Den jag provade var en 34:a. Den var också på gränsen för lång. Den har ju kilbossor och min häst är väldigt kortryggad, men sadlen slutade ändå ca 5 fingrar från virlen, de brukar väl säga en handflata ungefär.

nira skrev:
jag har för mig att the turner är 3 cm kortare än clicen... och att den har lite mindre knästöd.

Det är vad jag oxå har hört. Sedan är det mer "cut back" vid manken på The Turner. Jag har nyligen köpt en Turner till min Islänning. Har bara ridit i den ca 3-4 gånger men jag älskar redan den sadeln. :love: Ligger jättebra på henne och det känns som man får en bra sits i den. Har både ridit i paddocken och ute i skogen med den. Jag har 36 i bomvidd och 17,5 i tumstorlek. Min häst är av den lite grövre typen av Islänning så 34 hade blivit för smalt för henne. Jag tycker inte att sadeln är för lång för henne heller.

Vill du ha mått eller uppg vart jag har köpt den så skicka gärna ett PM.

Har du mätt exakt hur lång rygg hästen har? Att kolla att sadeln hamnar 5 fingrar från virveln räcker inte, mina sadlar är oftast preciiiiis korta nog, men jag har ca 15 cm från virveln till slutet av bossan. Om inte mer...

Nä, jag har ju inte gjort det än :o . Hur långt bak ska man mäta då?
Jag känner inte hennes revben alls, dels för all päls och allt som är under pälsen ;)
Mv HA_Z

Ibland får man trycka hårt som fan... Men jag lovar att det går ;)

Här har du en bild:
3227681_29012005220113b.jpg

Du följer revbenskanten tills du inte kan känna det mer, sen drar du en linje rakt upp. mellan bogbladet och den kanten har du anläggningsytan för en sadel.

Förresten... Jag kom på varför jag vet hur din häst ser ut... Det fanns en tråd i somras eller något där vi pratade om din häst och dina sadelbekymmer.... Mysteriet är löst ;)

Hi hi hi, du får slå dig in på en ny bana.... som detektiv :smirk:

Återkommer med mått ikväll.

M vH A_Z

Hej.
Nu har jag (försökt) mäta ryggen på min tjockis. Jag fick sadelläget till 43 cm, kanske + - en cm. Jag hade väldigt svårt att känna revbenen på henne :D :smirk:

Det låter vettigt med den längden... Så det stämmer nog..

Din häst var inte helt rak va? Hon hade väl en svag böjning på ryggen om jag minns rätt?
Där var revbenen slutar, slutade Globussadeln där med? Vilken sitsstorlek provade du och vilken modell?
Sedan är det också så att om hästen behöver två bomvidder större (och vid Globus är det en stor skillnad....) så komemr sadeln ligga för högt över ryggen och på så vis se mkt längre ut än vad den blir i rätt bomvidd.

Hon har en liten böjning i ryggen. Globusen jag provade gick kanske 1 cm längre bak än det jag mätte till idag.
Jag provade en CliC 17,5 och 34. Jag skulle vilja haft en 36 eller 38 i stället för jag tror det hade blivit bra. 34 låg i bakvikt så den kom inte riktigt ner fram.
M vH

Storleken i sitsen kändes bra. Oj nu satte du mig på pottkanten ännu mer :crazy: :D . Om du menar grader så har jag ingen aning men Wintec/Bates vita koppjärn är mycket för smalt.
Jag kan se om jag hittar en bomvinkelmätare imorgon.

Senast ändrad:

;)
Hur gammal var hon nu igen? Hon kommer väl inte växa nåt fruktansvärt mer eller?
Är hon upp till 110-115 = bom 36
allt över 115 = 38 (upp till vilken siffra vet jag inte. Men en 38 på min häst när han var runt 110 grader var inte på tok för stort, men jag hade behövt rida med en pad (kanske ett finger när jag satt i) men jag hade inte möjlighet att jämföra med en 34 vid det tillfället. Så jag vet inte hur mkt det skiljer sig...)

Hon e 11 år så det enda honblir är nog tjockare:rofl:
Jag funderade att köpa sadel som passar henne nu när hon är lite tjockare och då ha en padd OM hon blir smalare.
Jag ska se om jag hittar en gradskiva, vet att jag ska ha en någonstans.
M vH A_Z

Är hon lite tjockare nu då? Isf skulle jag prova en 36, det blir nog lagom. Tänk på att sadeln upplevs som vidare när stoppningen har sjunkit ihop och du har ridit in sadeln, så en 38 kanske passar som ny men blir aaalldeles för stor sen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
214
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
884
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Bästa ögoncreme
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur