Långhår eller välpälsad Schäfer?

wrangler

Trådstartare
Jag har ingen erfarenhet av långåriga Schäfrar, men har nu en hanne från vanlig korthårskull (alltså inte avlad på långhår), reg i SKK osv som har väldigt lång/mkt päls. Vart går gränsen för långhår? Har det inte något med underull osv att göra (tycker jag mig ha hört någongång)

Vad är skillnaden på välpälsad och långhår.

Sv: Långhår eller välpälsad Schäfer?

Några säger att långhår inte har underull - det bryr sig icke domarna om - jag har haft 3 långhår med underull där 2 av dom ställts ut och fått bedömningen långhår - varsågod och ställ dig sist - bakom dom exteriört sämre unghundar vi ställde emot.
Tiken var ett gränsfall men defintivt långhår ändå.

Länken till Racystar säger inte så mycket om vilket hårlag som bedöms vara ok i schäferstandard.
Dom har defintivt rätt i att en stripig päls utan underull är kall MEN jag har aldrig sett en långhårig schäfer utan underull.
Kanske dom finns i stor utsträckning fast jag missat dom.

Gå in på Svensk Schäferhundklubbs hemsida och kolla där under rasstandard - där är väl det så rätt det kan bli.

Jo just det - långhår dyker upp då och då i korthårskullar - det bara är så - dom avlivades förr av seriösa kennlar sen upptäcktes dom av bruksfolket och blev säljbara. Min tiks far var välpälsad - hon blev långhår, hennes kullsyskon korthåriga.

Ja jag är då hiskeligt glad att inte min blev avlivad! :eek:

Mkt bra exteriör, rak och stark rygg stor och välväxt och superspyke. Kommer bli en kanon tjänstehund (hemvärnet), men det hade ju varit roligt om han hade godkänd päls också.....

Har läst rasstandarden men tycker ändå det är svårt att avgöra vart gränsen går....

Mkt bra exteriör, rak och stark rygg stor och välväxt och superspyke. Kommer bli en kanon tjänstehund (hemvärnet), men det hade ju varit roligt om han hade godkänd päls också.....

Det kan du ju ta vilken byracka som helst o få godk som HV-hund.
Prostata gerillan har ju så låga krav på hundarna..

Du får reda på det definitivt om du ställer ut honom. Finns massor med små inoffociella utställningar där domarna är bra (kolla dock upp så att den som dömer inte råkat få brukshundarna fast han egentligen är vinthundsexpert).

Kan inte din uppfödare tala om för dig om han är långhår eller ej?

Du verkar ju jätteintelligent :smirk:

Han skulle säkert göra sig som tjäntehund inom många verksamhetsområden men nu är det hemvärnet jag råkar vara med i. Sedan vad du tycker om tjänstehundar inom hemvärnet har inget med schäferpäls att göra vad jag vet.

Gå och tracka ner på någon annan med fel ras, hudfärg eller intressen i nån annan tråd istället.

Jo det kan hon säkert, men hon bor 30 mil ifrån mig.

Det är inte superviktigt att veta heller, jag vill inte prova att ställa öht dock om han har ett diskvalificerande fel, utställning är inte mitt intresse.

Jag är mest nyfiken på hur det ligger till :)

Misstänker att han är ett gränsfall.... :smirk:

Raka hunden!:idea::rofl:

Nej förlåt, jag har sjukt dålig humor idag:angel:

nä, usch så hemskt:crazy:

Min morfar som är gammal hundförare i uppsala berättade för mig om att svenska polisen skickade ett par vältränade schäfrar till ngn arab-land, och folket där tyckte synd om schäfrarna och rakade bort all doms päls, och då dog schäfrarna för att dom inte hade ngn skyddande päls, iallafall som han sa..:cry:

Mina långhår har alla haft "skägg" på ben o mage - det där som gruset gärna fastnar i. Dessutom har långhåren fjunigt, krusigt hår vid öronbasen - det har inte korthåren.

Mhm.... ja där har vi kanske svaret.... Kruset, det ser ut som någon krusat honom med krustång runt öronen ibland :rofl:

Hur gammal är han nu? - det kan vara valppäls som inte lossat - ge inte upp hoppet än.

Ang utställning så har Töreboda en lite lagom stor varje sommar.

Att ställa hunden nån gång är kul - man behöver inte vara proffs alls på mindre utsällningar - det är alltid kul att ha ett omdöme.
Man tar en styck ren borstad hund, traskar in i ringen, får omdöme och förhoppningsvis rosett och sen är det klart (har man "otur" så går man vidare till BIRbedömning).
Bra träning för jycken.

Åhå där ser man :)

Har försökt få tag i brukshundsklubben här angående mh test men får inget svar :crazy: så jag får väl åka till Skara o testa... det är där vi ska gå kurserna sedan.

Ställde min förra tik några gånger (typ en i varje åldersklass) och hon gick vidare en gång och blev BIR, sä nej man vet aldrig! Blev lite mätt på schäferutställningar dock...vilket folk det finns! :eek:

Ska kolla upp det där med Töreboda utställningen.... nära o bra iallafall :D

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 411
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 260
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 657
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
32 289
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka