Bukefalos 28 år!

Långhårig katt + halsband?

kvandi

Trådstartare
Går det att ha halsband på en långhårig katt?

Jag är ingen kattmänniska egentligen men har varit tvungen att skaffa stallkatt(hellre det än 100000 möss). Han är en supergosig trevlig pise med lång päls! Lite mini-norsk över honom. Har givetvis öronmärkt men hade en liten plan om att han skulle bära halsband oxå. För två dagar sedan fick han så ett litet reflexhalsband! Han har inga problem med det utan accepterar det.

MEN det blir ju något hopplöst mycket tovor i pälsen runt halsen! Och dessutom syns inte halsbandet i all päls...

Finns det någon smart lösning på problemet? Har funderat på om man skulle klippa/raka en ring runt halsen... Är det galet? Hur gör ni som har långhåriga katter?

wpid-dsc_0651_20131111163416573.jpg

(visst e han söt?)
 
Sv: Långhårig katt + halsband?

Men åå, den finaste stallkatten jag sett :love:
Tror inte du behöver ett halsband, våra tog ändå alltid av sig sina. Han är ju öronmärkt, utan halsband kommer han garanterat inte fastna heller =)
 
Sv: Långhårig katt + halsband?

När mina långhåriga katter har halsband har jag fäst en färgglad adressbricka i halsbandet. Brickan syns även om inte själva halsbandet gör det:

 
Sv: Långhårig katt + halsband?

-Jag har reflexhalsband och för att det inte ska bli tovigt runt det så klipper jag bort lite päls där det ska sitta, utom mitt bak i nacken för det blir så fult då. Men där har det inte lika lätt att tova sig och jag brukar borsta henne. Halsbandet syns inte då det är ljust men lys på katten då det är mörkt så ska du se att det glimmar igenom. För övrigt en jättefin kisse!:)
 
Sv: Långhårig katt + halsband?

:love:
Jag har en skogis också och har halsband på henne. Men hon är inte tovig så det är inga problem.

Vilken underbart söt stallkatt du har!!! :love:
 
Sv: Långhårig katt + halsband?

Angående tovor får ingen av mina katter (Ragdoll, Helig Birma och Norska skogkatter) tovor av att ha halsband på sig. Blandraskatter eller långhåriga huskatter har däremot ofta svårskötta pälsar, och då är det extra viktigt att hålla efter pälsen noga genom regelbunden kamning med en effektiv och bra kam.
 
Sv: Långhårig katt + halsband?

*KL*

Min långhåriga huskatt får inte heller tovor av halsbandet, har dock en extremt lättskött och 'snäll' päls även om den är både tjock, tät och lång.
Däremot, halsbandet syns inte. Så ett reflexhalsband skulle vara bortkastat. (Jag har halsband för där sitter magneten till kattluckan som leder in till maten)
 
Sv: Långhårig katt + halsband?

Angående tovor får ingen av mina katter (Ragdoll, Helig Birma och Norska skogkatter) tovor av att ha halsband på sig. Blandraskatter eller långhåriga huskatter har däremot ofta svårskötta pälsar, och då är det extra viktigt att hålla efter pälsen noga genom regelbunden kamning med en effektiv och bra kam.

Har du något tips på hur en effektiv bra kam ser ut? Finns ju lite olika varianter för pälsvård. Min pise får lätt tovor i nacken o nu med halsbandet blir det många fler! (fast jag tog av det igår)
 

Liknande trådar

Katthälsa Borstar ni era långhåriga katter? Vi har en långhårig katt som alltid har skött sin päls själv, har bara behövt ta någon tova då och då...
Svar
9
· Visningar
2 694
Senast: Bison
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 497
Övr. Katt Jag har en extremt lång hårig katt som pälsen tovar sig på så fort man drar pälsen mellan händerna 6 gånger. Jag får borsta hon och...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 713
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
4 884
Senast: hagel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp