Långvarig diarré - vad kommer det sig av?

Lupino

Trådstartare
Min dotter på 1,5 har haft vad nog kan kännetecknas som diarré sedan 2 veckor. Den startade någon dag efter avslutad magsjuka där hon kräkts varje dag i en vecka (och haft extremt dålig aptit).

Jag har faktiskt inte tänkt på det som diarré riktigt (det har varit i rinnande form men bara 1-3 ggr dag, diarré har jag associerat till MÅNGA tömningar varje dag), men när jag surfade lite nu så såg jag att om man bajsar rinnigt 3 ggr/dag så klassas det som diarré.

Ett fåtal dagar har inget kommit alls och vid några tillfällen har det också kommit lite fastare bajs.

Jag har försökt få tag på BVC för att försöka kolla upp vad det kan vara (efter påpekande från dagis) - jag är nämligen orolig att hon kanske är överkänslig för mjölk (vi har druckit mycket varm choklad den senaste tiden och äter mycket mjölkprodukter).

Kanske jag är helt ute och cyklar, men vad är er erfarenhet att långvarig diarré (utan andra symtom) kan bero på?

Sv: Långvarig diarré - vad kommer det sig av?

Jag har vid ngåra tillfällen varit med om att det tagit rätt lång tid efter magsjuka för magen att återgå till normal aktivitet. Probiotika, för att hjälpa tarmfloran att återgå till det normala, är nog ingen dum idé, t.ex yoghurt eller proviva eller nåt liknande.

Jag har vid ngåra tillfällen varit med om att det tagit rätt lång tid efter magsjuka för magen att återgå till normal aktivitet. Probiotika, för att hjälpa tarmfloran att återgå till det normala, är nog ingen dum idé, t.ex yoghurt eller proviva eller nåt liknande.

Tack, dottern är synnerligen kräsen med mat - under sluttampen av själva magsjukan accepterade hon proviva, men tyvärr inte sedan dess. Ger henne äppeljuicen Friscus och det dricker hon lite av i alla fall.

Jag är inte alls säker på att hon är överkänslig mot mjölk, men har i alla fall hört att mjölk inte är snällt mot en känslig mage (att man inte ska ge det när man har magsjuka) så jag tänkte att det kanske var därför det har fortsatt så.

Det är lite besvärligt då det råder ny magsjuka på dagis (med diarré) bland annat och de vill ju helst skicka hem henne, medan jag tror att det hon har fortfarande är efterverkningar av magsjukan.

Det hände min dotter förra vintern. Jag fick då höra av BVC att de kan bli tillfälligt mjölkkänsliga efter en magsjuka. Vi stod dock på oss lite mer då det finns laktosintollerans hos dottern pappa och det visade sig att det var just laktos hon inte klarar av och det bröt ut ordentligt efter den magsjukan.

Intressant!

Jag pratade med BVC idag och de menade precis som du säger att de kan vara mjölkkänsliga efter magsjuka och att det inte finns anledning att utreda vidare (dvs de sa att läkaren skulle säga att man sak avvakta så det är ingen idé att kontakta dem).

Enligt BVC-sköterskan så är det ovanligt att så små barn blir laktosintolleranta - hur gammalt var ert barn vid tillfället?

Vi har ingen historik av några som helst födoallergier i familjen (bara jag som är allergisk mot pälsdjur).

Hon rekommenderade att jag ska minimera mjölkprodukterna vilket jag kommer göra, kommer det ge någon effekt om det nu är mjölken som spökar? Jag tänker med tanke på att det är omöjligt att utesluta helt (jag har ju ingen kontroll över maten på förskolan t.ex).

Min dotter var 2 när vi upptäckte det och precis som du säger fick vi veta att så små barn inte blir laktosintolleranta. Men då både hennes pappa och farfar är det så fanns ju anlaget där så att säga.
Innan vi gick till BVC körde vi helt laktosfritt i två veckor och direkt blev ju magen bättre. Just då var hon hemma från förskolan i två veckor så det var enkelt att prova då vi hade full kontroll. På BVC trodde eventuellt att det kunde röra sig om känslighet mot gluten då det kan visa sig på samma sätt. Vi fick göra ett blodprov så hon testades för både laktos och gluten och det var laktosen som var boven.

Idag mår hon bra i magen och klarar av små mängder laktos utan att bli allt för dålig i magen.

Senast ändrad:

Tack för svar!

Frågan är om jag ska agera och skicka med egen mat och dryck för en period till dagis för att ta bort det helt eller om man kan tro att det räcker att minimera?

Någon som vet?

Liknande trådar

Hundhälsa Vår valp som är strax över 4 månader har haft kraftig diarré i 2 dagar. Bara spruta, bajsar typ 5-7 ggr om dagen. Han mår bra och äter... 2
Svar
23
· Visningar
1 544
Senast: Tonto
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 437
Senast: tomte
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 921
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos... 2
Svar
30
· Visningar
6 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka