Långvarig fång, kan det bli bra?

Man ger naturligtvis inte insulin till en häst!!! Det har hänt ett fåtal gånger då man konstaterat att insulinproduktionen avtagit oftast på grund av överbelastningen i systemet. Och endast under daglig kontroll av sockervärden o med hjälp av vet. varje dag. Tyvärr har det inte funkat i längden. På hästklinken.se, slu.stud, mfl finns info. Prova att googla på "diabets på häst" så kanske ni hittar lättare.
Nej det behöver man oftast ibte göra eftersom hästar kan producera otroligt mkt mer insulin än vad vi människor kan. Det är allt inte bristen på insulin som är problemet utan för höga halter av insulin i blodet. Du missar poängen! Det var dessutom du som i ditt resonemang om höga sockertoppar eller liknande menade att man egentligen skulle kunna ge insulin till en fånghäst.

Hästar får alltså oftast inte diabetes eftersom de oftast kan sänka blodsockerhalten.

slu.stud. är inte en källa. Du måste hänvisa hela webadressen tilll den text som visar det du påstår.
 
Nej det behöver man oftast ibte göra eftersom hästar kan producera otroligt mkt mer insulin än vad vi människor kan. Det är allt inte bristen på insulin som är problemet utan för höga halter av insulin i blodet. Du missar poängen! Det var dessutom du som i ditt resonemang om höga sockertoppar eller liknande menade att man egentligen skulle kunna ge insulin till en fånghäst.

Hästar får alltså oftast inte diabetes eftersom de oftast kan sänka blodsockerhalten.

slu.stud. är inte en källa. Du måste hänvisa hela webadressen tilll den text som visar det du påstår.

Helt rätt att det är insulinet som ger inflammation i hela kroppen (fång) men det beror på att insulinet inte kan ta hand om sockret så då produceras bara mer o mer insulin... Kroppen jobbar förtvivlat med att bli av med sockret men lyckas bara förgifta sig själv med insulinet. Sockret blir kvar i för hög konc. Ger man hästen en balanserad foderstat av protein, energi o mineraler kan man förhindra detta. Jag förstår inte vad i mitt förenklade resonemang som var farligt? Artikel 286 på slu.stud
 
Helt rätt att det är insulinet som ger inflammation i hela kroppen (fång) men det beror på att insulinet inte kan ta hand om sockret så då produceras bara mer o mer insulin... Kroppen jobbar förtvivlat med att bli av med sockret men lyckas bara förgifta sig själv med insulinet. Sockret blir kvar i för hög konc. Ger man hästen en balanserad foderstat av protein, energi o mineraler kan man förhindra detta. Jag förstår inte vad i mitt förenklade resonemang som var farligt? Artikel 286 på slu.stud
Om du läser vad jag har skrivit så skrev jag just det att det är insulinet som triggar igång ett fånganfall. Det verkar inte som om du har insett det eftersom du föreslår i ett tidigare inlägg att man skulle kunna ge insulin till en fånghäst.

Nu har inte alla hästar med fång höga blodsockerhalter eftersom deras höga insulinhalter lyckas få in sockret i cellerna till slut. Det räcker inte med en balanserad foderstat du måste minska andelen socker, stärkelse och energi till ett minimum.

En hänvisning till ett studentarbete som är publicerat i en studentdatabas är inte alltid den bästa källan.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Sirap
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 660
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 287
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp