Bukefalos 28 år!

Lantmäteriets historiska kartor i android?

bettysmatte

Trådstartare
Om jag vill kolla på lantmäteriets historiska kartor, måste jag göra det på en dator då? Finns det något sätt att göra det på surfplatta/mobil (android)? Jag har försökt att ladda ner djvu-läsare, men har inte fått det att funka. Hjälp....?
 
Om jag vill kolla på lantmäteriets historiska kartor, måste jag göra det på en dator då? Finns det något sätt att göra det på surfplatta/mobil (android)? Jag har försökt att ladda ner djvu-läsare, men har inte fått det att funka. Hjälp....?

Jag har aldrig försökt använda annat än datorn till de historiska kartorna. Ofta måste man mickla rätt mycket med de kartor som man hittat, försöka förstora och panorera runt, för att kunna se vad som finns på dem. Det känns som om söktjänsten kräver en del fantasi för att man ska hitta "rätt" kartor dessutom. Ibland så hamnar man fel hela tiden, och man kan behöva lura söktjänsten ibland, när platsen bytt namn eller ligger i kartskarvar. I synnerhet krävs fantasi om huset varit en arrendegård eller ett dagsverkstorp t.ex. Då får man inte något sökresultat alls ibland, men relevanta kartor kan finnas "inbakade i" kartor som hör till den gård eller gods som arrendegården eller torpet hörde till.

Stor skärm tror jag är bra, om det är en surfplatta eller dator spelar nog mindre roll, men jag misstänker att 1600-tals kartorna t.ex. kan bli svåra att hantera i mobilen p.g.a. den lilla skärmen.

Så tyvärr ingen hjälp med djvu och android, men det är verkligen roligt att kolla på urgamla kartor till ens gård/torp/hus/by....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Myrten
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 437
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Jag tror jag behöver byta telefon. Batteriet börjar ge sig, jag måste ladda minst två gånger per dag. Det är en OnePlus 6T så den har ju...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: sthu
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 310
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp