lära häst att äta i stallet. Tips!

Mirre

Trådstartare
Min lilla tjej är uppvuxen på lösdrift men vi har ju stall. Tror inte hon stått i stall förut.
Hästarna var så trötta igår kväll och det var risigt väder så
dem fick komma in i stallet och sova över natten.
Var inga problem att leda in henne i boxen, hon tvekade lite men gick in utan problem. vände henne och tog av grimman. Inga problem. Hon tittade lite och körde mulen i höet:D
Var lugn och sådär så nattade och åkte hem.
Kom ut i morse och allt var lugnt så hon har alla fall varit lugn under natten. Hälsade och gjorde ordning maten. När jag öppnade dörren var hon på väg att gå ut. Backade henne (fick stänga dörren helt för att hon inte skulle gå ut) Hängde upp hinken och gick ut.
Räknade då med att hon skulle äta men hon stod bara vid dörren och tröck och skulle ut. Åt inget alls, var inte intresserad av hinken öhvt. la gräs i men det hjälpte inte. (åt dock samma mat i samma hink i går morse men då ute i hagen) Så till slut tog jag ut henne istället.
Vad göra?

Ställde upp henne i gången och band upp henne. Hon försökte gå ut men var lugn hela tiden. Stängde stalldörrarna och då stod hon still.
Borstade och kratsade hovar och gick sen ut. Inga problem.

men hur ska jag få henne att förstå att hon kan äta i boxen? Hon äter ju höet och saltstenen?
Ställa hinken på golvet istället?
Tänkte ta in henne en stund i stallet varje dag för pyssel så hon vänjer sig vid det. Ska jag släppa in henne i boxen en stund varje dag? Vill ju inte lära henne att hon bara ska vara i boxen korta stunder och sen får hon gå ut.

Ge mig tips! Vill inte behöva ta in dem varje natt heller eftersom dem går ute på bete nu.

Sv: lära häst att äta i stallet. Tips!

men hallå nån kan väl svara alla fall:smirk:

Jaha, jag får försöka svara då. Min pålle går på lösdrift sen 3 år tillbaka och blev konfys sen när jag försökte få honom att stå inne och äta. Han har gått i lösdrift största delen av sitt liv men stått på stall några år.
Tiil saken, ville inte äta alls inne utan vill bara ut. Bytte till en lugnare box, slängde i sig kraften sen bara ut, ut. Inget hö inne alls, det lämnades. Så har det varit nåt år men nu har det lossnat så nu går det bra att äta hö också inne. Det var som en mognadsprocess, nu kan han stå inne ensam också utan att dö!
Det är kanske en fixidé som ska ur huvet på henne, bara vänta ut henne.

Du har ju precis fått hem henne, vill hon ut på morgonen och inte är van att stå inne, är det väl bara naturligt att hon inte har så mycket ro att äta inne. skulle inte se det som ett jätteproblem i dagsläget, så fort du haft henne lite längre och hon känner sin miljö så går det säkert till sig.

Äter hon ur hinken om du ger henne fodret i gången? Det kanske hjälper om du håller i hinken ett tag så hon förstår att hon kan äta det i lugn och ro? Eller så kanske du kan ha det på golvret, men hålla det under uppsikt så hon inte välter den. Lycka till! ;)

Min häst som aldrig gått på lösdrift är inte speciellt intresserad av mat på morgonen utan vill ut. Vissa hästar är inte så matglada utan kräver mer rutiner och lugn och ro.
Det skulle t.ex. aldrig gå att få min häst att äta hö inne på morgonen, hon skulle inte röra det oavsett hur lång tid hon fick på sig.
Kraft äter hon dock det mesta bara det är lugn och ro på morgonen.

Nu sommartid när de är ute går det inte att mata henne i stallet alls, nästan. Vi får alltid ge i en hink, ute, vid grinden till hagen så hon har koll på de andra hästarna.

Unghästen är dock helt annorlunda, hon äter var hon än är *matvrak*

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 085
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 716
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 847
Senast: Freazer
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 145
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka