Lära valpen att åka buss?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Moonshine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 386
M

Moonshine

Hejsan!

Jag undrar hur man vänjer valpen vid att åka buss och att vara lugn och ligga på golvet på bussen? Det har jag inte fattat hur man gör:(

Sv: Lära valpen att åka buss?

Det bästa är att i början låta valpen sitta ditt knä där den känner sig trygg, och separat lära den att ligga mer och vara lugn.
När den sedan blir större och tryggare i sig själv och medveten om att det är okej att åka buss kan du kommendera hunden till att ligga och vara lugn :)

Det bästa är att i början låta valpen sitta ditt knä där den känner sig trygg, och separat lära den att ligga mer och vara lugn.
När den sedan blir större och tryggare i sig själv och medveten om att det är okej att åka buss kan du kommendera hunden till att ligga och vara lugn :)

Tack för ditt svar! :banana:
När tycker du att man kan börja med bussåkandet?

Jag hade tagit en 5-10 minuters tur bara, någon gång i veckan ett tag. Samt även tåg, en hållplats och tillbaks igen.

Båda mina följer med mig i vardagen och har gjort det från dag ett. Jag gör ingen grej av det, båda har åkt med mig dit jag ska med spårvagn/buss/tåg. När dom är små bär jag såklart ombord dom, och så länge dom har svårt att hålla balansen på t.ex. bussar som ju kör lite ryckigare än tåg så får dom sitta i mitt knä. När dom blir lite äldre sitter dom nedanför mig och tar stöd mellan mina ben och tillslut ligger dom. Min valp är fem månader nu och hon ligger på golvet sedan ganska länge. Det har aldrig varit något problem och heller inget jag direkt tränat utan det har fallit sig naturligt. Bara man själv inte stressar och gör nån grej av det så har iaf mina tagit allt med ro. :)

När vi hämtade Zoria, som alltså är fem månader nu, så åkte hon x2000 från sthlm till Gbg med husse. Vi hade bokat biljett med snabbtåget, som givetvis var en timme försenat just den gången. Jag mötte dom på perrongen och sedan tog vi spårvagnen hem. Hon tog allt med nyfikenhet och ro. Då satt hon såklart i famnen, men det var liksom början på vårt liv som kollektivtrafikpassagerare. :D

Eftersom jag inte har någon bil så har alla tre fått åka med ändå från att jag fått hem dom, ca 4-5 dagar i veckan. Bar dom i början men det var inte uppskattat så rätt snart fick de börja gå själv. Nu älskar de att åka både buss, t-bana och tåg! Mycket bättre än bil dessvärre, skulle nog tränat det mer när de var små.

Tack för svaren! :banana::bump:
Nu vet jag hur jag ska göra när jag skaffar en valp nästa sommar. Jag måste lära den at åka buss eftersom jag åker buss nästan varje dag och kommer att göra det! :love:

Ser att du fått massa bra svar på din tråd men tänkte ändå skriva ett jag också ;)
Jag har en liten valpkille som faktiskt nästan är som mest harmonisk när han åker buss. Han är väldigt liten och fick i början endast sitta i mitt knä, men han har själv valt att ibland hoppa över på sätet bredvid och sitta och glo på andra passagerare eller lägga sig och sova, och någon gång har han setat på golvet mellan mina fötter och jag gläds så mycket åt att det går så bra, för vi åker mycket buss :) Många gånger har jag fått höra från medresenärer att han ser så trygg ut med mig... och det är väl mycket där det bottnar också.

Så fort han hade blivit trygg och hemmastadd i sitt nya hem så fick han åka både bil och buss ganska flitigt. Jag tänkte att ju förr han tränas på det desto bättre, och sant var det!

Lycka till i sommar med tillökningen då :) Det är fantastiskt att ha hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har inte varit här sedan min äldsta var valp och han fyllde precis 7 år O_o Sen dess har flocken byggts på så nu är de tre -...
Svar
4
· Visningar
385
Senast: Annat
·
Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: SaraMara
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V