Bukefalos 28 år!

Larmande bil som stör

gul_zebra

Trådstartare
Det finns en bil som brukar stå parkerad typ 50 meter från mitt hem, vars larm drar igång stup i kvarten. Det är dygnet runt men mest mitt i natten. Inte en jävel behöver vara i närheten av bilen, den står där och tjuter ändå. Ibland slår ägaren av larmet snabbt (om och om och om igen under en hel kväll...), ibland får den stå och tjuta ett bra tag - som nu imorse.

Går det att göra nånting eller är det bara att stå ut med det där förbannade tjutandet? Jag antar det sistnämnda men jag blir tokig på eländet så jag hoppas att jag har fel :arghh:
 
Det finns en bil som brukar stå parkerad typ 50 meter från mitt hem, vars larm drar igång stup i kvarten. Det är dygnet runt men mest mitt i natten. Inte en jävel behöver vara i närheten av bilen, den står där och tjuter ändå. Ibland slår ägaren av larmet snabbt (om och om och om igen under en hel kväll...), ibland får den stå och tjuta ett bra tag - som nu imorse.

Går det att göra nånting eller är det bara att stå ut med det där förbannade tjutandet? Jag antar det sistnämnda men jag blir tokig på eländet så jag hoppas att jag har fel :arghh:
Polisen, det är inte ok att ha okynneslarm utan ägare kan och borde bli tillsagd att fixa larmet eller så får den stå olarmad.
 
Har du pratat med ägaren?
Det låter ju som att något är fel på bilen och så länge ingen klagar kanske ägaren inte riktigt ser problemet.
 
Polisen, det är inte ok att ha okynneslarm utan ägare kan och borde bli tillsagd att fixa larmet eller så får den stå olarmad.
Så pass! Tack, då får jag kontakta de om inget görs.

Har du pratat med ägaren?
Det låter ju som att något är fel på bilen och så länge ingen klagar kanske ägaren inte riktigt ser problemet.
Nej. Jag har varit på väg att leta upp ägare för att kunna smsa men inte lyckats se regnr tydligt nog och då har larmet slagits av. Försökte igen nu på morgonen då jag väcktes av den men då stod bilen i helt fel vinkel för att jag skulle kunna se något och larmet slogs av innan jag klätt på mig. Ska gå ner och kika sen så jag kan skicka ett sms.
Ägaren bör vara medveten om problemet dock, hen får ju slå av det gång på gång på gång på gång på gång med ett par minuters intervaller ibland och hör ju själv hur störande det är.
 
Skriv annars en lapp och sätt på bilen. Att det är störande och att du förstår att personen vill ha den larmad, men att larmet måste åtgärdas så att det inte går igång stup i kvarten. Om det inte görs så kan man kontakta polisen. Och det kanske ägaren inte är medveten om, men vetskapen får kanske fart på ägarens handlingskraft vad gäller att fixa larmet. det kan ju vara så att personen inte har haft råd att lämna in bilen för att fixa problemet, men nu får ordna det på något sätt, om du påtalar problemet.
 
Så pass! Tack, då får jag kontakta de om inget görs.


Nej. Jag har varit på väg att leta upp ägare för att kunna smsa men inte lyckats se regnr tydligt nog och då har larmet slagits av. Försökte igen nu på morgonen då jag väcktes av den men då stod bilen i helt fel vinkel för att jag skulle kunna se något och larmet slogs av innan jag klätt på mig. Ska gå ner och kika sen så jag kan skicka ett sms.
Ägaren bör vara medveten om problemet dock, hen får ju slå av det gång på gång på gång på gång på gång med ett par minuters intervaller ibland och hör ju själv hur störande det är.

Det bör nästan vara mest störande för ägaren själv om det inte är del av en ny smart motionsrutin.
 
För en del år sen var det en bil, vars ägare var på semester, som stod och tjöt på parkeringsplatsen. Många grannar stördes och några ringde polisen. Men polisens svar var att de inte kan göra något utan att folk fick vänta tills bilens batteri gav upp.

Kanske är lagen annorlunda om det är en bil som upprepade gånger tjuter men den gången kunde de inte göra något alls.
 
Det bör nästan vara mest störande för ägaren själv om det inte är del av en ny smart motionsrutin.
Ja sett till hur snabbt larmet stängs av vid olika tider på dygnet så skulle jag tippa på att jag inte var den enda som väcktes imorse om vi säger så... Vilket bringar viss tröst :angel:
 
Det bör nästan vara mest störande för ägaren själv om det inte är del av en ny smart motionsrutin.

Mitt ex skulle aldrig vakna av ett billarm. Han kunde sova sig igenom allt. :o
Vi hade folk som stått hemma och ringt på dörren och tre hundar som stormskällt 10 m från sängen utan att han hade vaknat.
 
Min första bil fick problem med larmet inne i bilen, så fick stänga av det. Kunde ha på ”yttre” larmet med det man slår av om man tex har hund i bilen behövde av för att den inte skulle gå av titt som tätt.

Skriv en lapp och be dem göra det och hoppas att de bara inte fattat att man kan stänga av larmen?
 
Det finns en bil som brukar stå parkerad typ 50 meter från mitt hem, vars larm drar igång stup i kvarten. Det är dygnet runt men mest mitt i natten. Inte en jävel behöver vara i närheten av bilen, den står där och tjuter ändå. Ibland slår ägaren av larmet snabbt (om och om och om igen under en hel kväll...), ibland får den stå och tjuta ett bra tag - som nu imorse.

Går det att göra nånting eller är det bara att stå ut med det där förbannade tjutandet? Jag antar det sistnämnda men jag blir tokig på eländet så jag hoppas att jag har fel :arghh:

Har HÖRT att surströmmingsspad kan hjälpa om man marinerar fordonet ordentligt :angel:
Obs. Har ingen personlig erfarenhet av detta naturligtvis
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 455
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
717
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 475
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp